23948sdkhjf

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Dansk design er en brandvarm eksportvare, og også inden for skibsarkitektur er det danske udtryk i høj kurs. Det var OSK-ShipTechs design samt det tekniske og kommercielle tilbud, der fik det statsejede algeriske færgerederi ENTMV til at pege på kinesiske Guangzhou Shipyard International Company (GSI) som vinder af den offentlige udbudsrunde, der blev kørt i 2016. Nu er alle tekniske og kommercielle detaljer på plads, og den endelige kontrakt underskrevet.

Det skriver det danske skibsdesignfirma i en pressemeddelelse.

OSK-ShipTech er derfor allerede i fuld gang med Approval Design til den nye algeriske passagerfærge – fra køl til skorsten og fra interiør til faciliteter om bord. Færgen skal sejle mellem Algeriet og flere større byer i Sydeuropa, eksempelvis Marseille og Barcelona, og der bliver plads til 1.800 passagerer, 180 besætningsmedlemmer og mere end 600 personbiler.

Læs også:  Dansk design bag verdens største færgeordre

GSI hører til blandt verdens mest produktive skibsværfter og har igennem mere end et årti arbejdet sammen med OSK-ShipTech på en række banebrydende projekter. Så sent som omkring designet af verdens hidtil største færgeordre for Moby og GNV, som blev indgået i februar i år, hvor OSK-ShipTech ligeledes udviklede designet.

Dermed er kontrakten med den algeriske passagerfærge et vigtigt skridt i retning af et endnu tættere samarbejde mellem GSI og OSK.

- Kina satser benhårdt på byggeri af ro/pax-færger, og vi er stolte over, at GSI endnu en gang går sammen med os som designer. ENTMV-færgen er et drømmeprojekt. Her får vi lov til at skræddersy skibet, så det er optimeret til ruten, både hvad angår design, drift, kommercielt flow og gæsteoplevelse. Derfor er det også en opgave, der bringer alle vores kompetencer i spil, siger teknisk direktør hos OSK, Kristian Carøe Lind.

Ro/pax-færgen til Algeriet er 200 meter lang, 30 meter bred og har en dybgang på 6,7 meter. Færgen drives af fire hovedmotorer på hver på 10.800 kW (samlet 58.000 hk) og har en servicefart på 24 knob. Færgens to vogndæk med mere end 3.000 meter vognbane har plads til over 600 personbiler. Passagerdækkene er inddelt i Cabin- og Economy Class med samlet plads til 1.800 passagerer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328