Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Flere lastbiler vil fremover droppe færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. De vil i stedet køre over Storebæltsbroen, hvor priserne ved årsskiftet blev sat ned med minimum 15 pct.

Læs også: Ekspert: Færgefusion går glat igennem

Det skriver DR Sjælland.

Sådan lyder kritikken fra Danske Færger A/S, der i dag oplyser, at de ikke modtager kompensation fra Storebælt til at sænke priserne på Langelandsfærgen.

- For en vognmand har det jo meget stor betydning, hvad det koster at køre i forhold til at sejle en kilometer. Så der er vognmænd, der i dag sejler med færgen, som fremadrettet vil vælge at tage via Storebæltsbroen, siger han.

Regeringen lovede ellers, da de besluttede at sænke taksterne over Storebælt, at det ikke skulle gå ud over rederierne.

Læs også: Kapitalfond vil gøre Danske Færger til en pengemaskine

- Vi skal sikre, at der er en færgerute på Kattegat. Det har vi skrevet ind i den nye aftale om Storebælt. For der skal være en færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland, sagde Erhvervsminister Brian Mikkelsen i efteråret til DR Sjælland.

Vognmand: Det er flere 100.000 kroner om året

Én af dem, der fremover vil vælge færgen fra, er direktør i transportfirmaet Sax-Trans i Sakskøbing Flemming Werner Jensen. For ham er der mange penge at spare ved at sende sine lastbiler over Storebælt:

- Vi er nødt til at tage den besparelse, der måtte ligge i at køre det billigste sted. Det er flere 100.000 kroner på årsbasis, så det er vi simpelthen nødt til.

Et selskab som Sax-Trans står alene for et sted mellem 1.200 og 1.500 ture mellem Lolland og Langeland om året. Ture, som færgerfarten nu kommer til at gå glip af.

Læs også: Ekspert om færgesalg: Konkurrencen kommer under pres

- Vi giver os til at køre den anden vej på alle de transporter, hvor det passer ind, og det gør langt de fleste, siger direktør Flemming Werner Jensen.

Dansk Industri: Det her vil få konsekvenser

Det er ikke kun Sax-Trans, som vælger at dreje rattet den modsatte vej og køre over broen.

Hos Dansk Industri har man allerede hørt fra flere vognmænd, der har samme overvejelser. Det fortæller branchedirektør for trafik og infrastruktur Michael Svane:

- Jeg har talt med virksomheder, ikke kun nede i lokalområdet men også i Jylland, som gør brug af ruten. De siger, at det her det vil da få konsekvenser.

Læs også: Molslinjens ejer sælger dansk lampe-ikon til udlandet

- Hvis ikke der sker en eller anden form for kompensation, eller taksterne bliver nedsat, så flytter trafikken sig, ingen tvivl om det, siger Michael Svane.

Molslinjen: Naivt at tro, det ikke har en effekt

Nord for Storebælt lægger Molslinjen til kaj. Da de er et kommercielt selskab, kan de heller ikke få kompensation.

Men på trods af de billigere priser på Storebælt har Molslinjen indtil videre ikke kunnet mærke et fald i antallet af køretøjer ombord, fortæller administrerende direktør Carsten Jensen:

- Indtil videre har vi ikke set nogen effekt. Men når staten går ind og konkurrerer med et produkt som vores, så vil det være naivt at tro, at det ikke har en effekt på længere sigt, siger han.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

Online Avis Arkiv

Håb for containerrater efter lille fald

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Celcius bestiller LNG-nybygninger med bobler

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Endnu et Kosan-skib til DIS

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran til værkstedet, produktionen eller et helt tredje sted?

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

Send til en kollega

0.236