23948sdkhjf

Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Flere lastbiler vil fremover droppe færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. De vil i stedet køre over Storebæltsbroen, hvor priserne ved årsskiftet blev sat ned med minimum 15 pct.

Det skriver DR Sjælland.

Sådan lyder kritikken fra Danske Færger A/S, der i dag oplyser, at de ikke modtager kompensation fra Storebælt til at sænke priserne på Langelandsfærgen.

- For en vognmand har det jo meget stor betydning, hvad det koster at køre i forhold til at sejle en kilometer. Så der er vognmænd, der i dag sejler med færgen, som fremadrettet vil vælge at tage via Storebæltsbroen, siger han.

Regeringen lovede ellers, da de besluttede at sænke taksterne over Storebælt, at det ikke skulle gå ud over rederierne.

Læs også: Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

- Vi skal sikre, at der er en færgerute på Kattegat. Det har vi skrevet ind i den nye aftale om Storebælt. For der skal være en færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland, sagde Erhvervsminister Brian Mikkelsen i efteråret til DR Sjælland.

Vognmand: Det er flere 100.000 kroner om året

Én af dem, der fremover vil vælge færgen fra, er direktør i transportfirmaet Sax-Trans i Sakskøbing Flemming Werner Jensen. For ham er der mange penge at spare ved at sende sine lastbiler over Storebælt:

- Vi er nødt til at tage den besparelse, der måtte ligge i at køre det billigste sted. Det er flere 100.000 kroner på årsbasis, så det er vi simpelthen nødt til.

Et selskab som Sax-Trans står alene for et sted mellem 1.200 og 1.500 ture mellem Lolland og Langeland om året. Ture, som færgerfarten nu kommer til at gå glip af.

Læs også: Sådan kommer det nye Molslinjen til at se ud

- Vi giver os til at køre den anden vej på alle de transporter, hvor det passer ind, og det gør langt de fleste, siger direktør Flemming Werner Jensen.

Dansk Industri: Det her vil få konsekvenser

Det er ikke kun Sax-Trans, som vælger at dreje rattet den modsatte vej og køre over broen.

Hos Dansk Industri har man allerede hørt fra flere vognmænd, der har samme overvejelser. Det fortæller branchedirektør for trafik og infrastruktur Michael Svane:

- Jeg har talt med virksomheder, ikke kun nede i lokalområdet men også i Jylland, som gør brug af ruten. De siger, at det her det vil da få konsekvenser.

Læs også: “Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

- Hvis ikke der sker en eller anden form for kompensation, eller taksterne bliver nedsat, så flytter trafikken sig, ingen tvivl om det, siger Michael Svane.

Molslinjen: Naivt at tro, det ikke har en effekt

Nord for Storebælt lægger Molslinjen til kaj. Da de er et kommercielt selskab, kan de heller ikke få kompensation.

Men på trods af de billigere priser på Storebælt har Molslinjen indtil videre ikke kunnet mærke et fald i antallet af køretøjer ombord, fortæller administrerende direktør Carsten Jensen:

- Indtil videre har vi ikke set nogen effekt. Men når staten går ind og konkurrerer med et produkt som vores, så vil det være naivt at tro, at det ikke har en effekt på længere sigt, siger han.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Nyhedsbrev

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.174