Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

- Vi må ændre den gammeldags holdning med, at det går nok, vi skal bare afsted.

Læs også: 'Cecilie Mærsk' i kollision med fiskebåd

Sådan lyder det fra Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping Company (BSC), efter et af rederiets fartøjer, det 3700 t.dv. store general cargo-skib Rix Partner, i nat blev tilbageholdt ved Nyborg med en beruset kaptajn. 

Ronnie Hulstrøm forklarer til Søfart, at BSC blot har Rix Partner på kommercielt management og dermed ikke står for skibets tekniske drift og besætning. Ikke desto mindre gælder BSC's nultolerance over for alkohol om bord også på Rix Partner, og den pågældende kaptajn, en russisk mand, vil ikke komme til at sejle på BSC's skibe mere.

- Vi har en klar procedure for, at alkohol er bandlyst om bord, Men det har åbenbart ikke været nok, siger han og kalder episoden for "bundærgerlig og helt uhørt."

Skal beskytte whistleblowere

Det fremgår af AIS-data, at skibet har slingret ned gennem et af de mest trafikerede farvande i denne del af verden, men heldigvis blev ingen ramt. Det store spørgmål er nu, hvordan en kommerciel operatør som BSC vil sikre sig, at noget lignende ikke kommer til at gentage sig.

Læs også: Fuld kaptajn satte bulk-skib på grund i Øresund

Ronnie Hulstrøm mener, at det er svært at gardere sig 100 pct. imod, da det ikke er muligt at føre kontrol hver gang, et skib lægger fra land. Han efterlyser i stedet en holdningsændring blandt besætningen på skibe. Forsvarets Operationscenter oplyser til Søfart, at der var yderligere to navigatører om bord på Rix Partner, som begge var ædru, men ikke slog alarm. Sådan bør det ikke være, mener Ronnie Hulstrøm.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om at bakke op om de besætningsmedlemmer, der siger fra. At der er en beskyttelse af de mennesker, siger han og fortsætter:

- Hvis en matros ringer til rederiet og siger, at kaptajnen er stiv, skal matrosen jo ikke være bange for at miste sit arbejde eller for at blive udsat for chikane fra resten af besætningen. Den holdning skal ændres. 

Læs også: Hver fjerde sømand er deprimeret

Læs også: VLOC rammer containerskib i havn

Opgør med macho-kultur

Dermed langer Ronnie Hulstrøm ud efter en mandsdomineret kultur om bord på skibe, som for nyligt er blevet belyst gennem en undersøgelse af søfolks trivsel. Her havde hver fjerde følt sig nedtrykt eller modløs i løbet af de seneste to uger, men af disse var det kun 21 pct. som havde snakket med en kollega om det.

- Vores branche er generelt mere "macho" end andre. Holdningen er, at man må mande sig op og komme videre, og der er frygt for at miste sit job, hvis man snakker om det, udtalte den 29-årige master mariner Dan Thompsen i forbindelse med undersøgelsen.

Ronnie Hulstrøm afviser, at det ville ændre noget at stille krav om, at alle besætningsmedlemmer skal være danske.

- Vi har jo det samme problem, uanset om det er en dansker, en tysker eller en russer. Det gælder på tværs af samfundslag og nationaliteter, at nogle mennesker ikke kan finde ud af at leve efter reglerne, siger han.

I første omgang vil han endnu engang indskærpe, at der er en streng nul alkohol-politik på skibe, der sejler for Baltic Shipping Company. Den anholdte kaptajn bliver nu afskediget og kan se fremt til en bøde fra politiet, men derudover får episonen ikke umiddelbart nogen konsekvenser, oplyser Ronnie Hulstrøm.

En anden kaptajn ankommer til det tilbageholdte Rix Partner i aften.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
Drug and alcohol abuse prevention programmes in the maritime industry

A major safety consideration, often ignored, is the use of
alcohol or illicit or medications while on shore. Such use
may become the company's business when it results in
impaired performance. For officers and other seafarers
some companies specify the number of hours prior to
boarding during which alcohol may not be consumed.

http://www.ilo.org/safework/info/publica...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Leverandører og kunder er blevet bedre til at se hinanden efter i sømmene, men bunkerbranchen døjer stadig med svindelsager og presset økonomi

Online Avis Arkiv

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Send til en kollega

0.248