23948sdkhjf

Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

- Vi må ændre den gammeldags holdning med, at det går nok, vi skal bare afsted.

Sådan lyder det fra Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping Company (BSC), efter et af rederiets fartøjer, det 3700 t.dv. store general cargo-skib Rix Partner, i nat blev tilbageholdt ved Nyborg med en beruset kaptajn. 

Ronnie Hulstrøm forklarer til Søfart, at BSC blot har Rix Partner på kommercielt management og dermed ikke står for skibets tekniske drift og besætning. Ikke desto mindre gælder BSC's nultolerance over for alkohol om bord også på Rix Partner, og den pågældende kaptajn, en russisk mand, vil ikke komme til at sejle på BSC's skibe mere.

- Vi har en klar procedure for, at alkohol er bandlyst om bord, Men det har åbenbart ikke været nok, siger han og kalder episoden for "bundærgerlig og helt uhørt."

Skal beskytte whistleblowere

Det fremgår af AIS-data, at skibet har slingret ned gennem et af de mest trafikerede farvande i denne del af verden, men heldigvis blev ingen ramt. Det store spørgmål er nu, hvordan en kommerciel operatør som BSC vil sikre sig, at noget lignende ikke kommer til at gentage sig.

Læs også: 'Ulysse'-styrmand snakkede i telefon op til ulykke

Ronnie Hulstrøm mener, at det er svært at gardere sig 100 pct. imod, da det ikke er muligt at føre kontrol hver gang, et skib lægger fra land. Han efterlyser i stedet en holdningsændring blandt besætningen på skibe. Forsvarets Operationscenter oplyser til Søfart, at der var yderligere to navigatører om bord på Rix Partner, som begge var ædru, men ikke slog alarm. Sådan bør det ikke være, mener Ronnie Hulstrøm.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om at bakke op om de besætningsmedlemmer, der siger fra. At der er en beskyttelse af de mennesker, siger han og fortsætter:

- Hvis en matros ringer til rederiet og siger, at kaptajnen er stiv, skal matrosen jo ikke være bange for at miste sit arbejde eller for at blive udsat for chikane fra resten af besætningen. Den holdning skal ændres. 

Læs også: Hver fjerde sømand er deprimeret

Læs også: 'Helge Ingstad' klar til at blive hævet

Opgør med macho-kultur

Dermed langer Ronnie Hulstrøm ud efter en mandsdomineret kultur om bord på skibe, som for nyligt er blevet belyst gennem en undersøgelse af søfolks trivsel. Her havde hver fjerde følt sig nedtrykt eller modløs i løbet af de seneste to uger, men af disse var det kun 21 pct. som havde snakket med en kollega om det.

- Vores branche er generelt mere "macho" end andre. Holdningen er, at man må mande sig op og komme videre, og der er frygt for at miste sit job, hvis man snakker om det, udtalte den 29-årige master mariner Dan Thompsen i forbindelse med undersøgelsen.

Ronnie Hulstrøm afviser, at det ville ændre noget at stille krav om, at alle besætningsmedlemmer skal være danske.

- Vi har jo det samme problem, uanset om det er en dansker, en tysker eller en russer. Det gælder på tværs af samfundslag og nationaliteter, at nogle mennesker ikke kan finde ud af at leve efter reglerne, siger han.

I første omgang vil han endnu engang indskærpe, at der er en streng nul alkohol-politik på skibe, der sejler for Baltic Shipping Company. Den anholdte kaptajn bliver nu afskediget og kan se fremt til en bøde fra politiet, men derudover får episonen ikke umiddelbart nogen konsekvenser, oplyser Ronnie Hulstrøm.

En anden kaptajn ankommer til det tilbageholdte Rix Partner i aften.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.169