Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Aftalen om at begrænse shippings udledning af CO2 med mindst 50 pct. i 2050 kommer ikke til at få den betydning for udviklingen af ny teknologi, som Danske Maritime havde ønsket sig. 

Læs også: Danske Maritime vil tiltrække flere tekniske talenter

Ifølge brancheorganisationens underdirektør Michael Prehn, der var med på mødet i IMO’s miljøkomité MEPC i sidste uge, er aftalen ikke ambitiøs nok til, at den hurtigt vil føre til nye teknologiske landvindinger.

- Aftalen er så rummelig, at den ikke giver et klart pres på at investere i de nyeste løsninger, siger han til Søfart.

Eksisterende teknologi er nok

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet natugas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsatte på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Læs også: Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ifølge Michael Prehn flugter 50 pct.-målet med beslutningen om at begrænse den globale temperaturstigning til to grader, som blev fastsat i FN’s klimaaftale fra Paris i 2015. En del af Paris-aftalen var dog også at arbejde hen mod en temperaturstigning på maksimalt 1,5 grader. Hvis IMO i stedet var gået efter 1,5 grader, ville det rykke meget mere ved den teknologiske udvikling,

- På et tidspunkt vil det være nødvendigt at skifte til en helt anden form for brændstof, end vi har tilgængeligt i dag, siger han og peger på brint som et eksempel på en teknologi, der kræver mere udvikling for at blive moden til markedet, men har potentiale til at sænke eller måske endda eliminere CO2-udledningen fra skibe.

Vidste ikke bedre

Han anerkender, at 50 pct.-målet var det politisk opnåelige. Og at det trods alt er positivt, at der nu er indgået en aftale i IMO-regi, så målet bliver bindende for alle parter hele verden over. Han havde bare gerne set en mere teknisk debat på MEPC-mødet, der var præget af en meget politisk diskussion op til indgåelsen af aftalen.

- Jeg tror, at mange havde en opfattelse af, at 50 pct. var det teknisk opnåelige. Men hvis de havde vist, at det er teknisk muligt at nå højere, så tror jeg også, at de havde sat ambitionsniveauet lidt højere, siger Michael Prehn.

Læs også: Nye CO2-mål giver redere hovedbrud

Den tekniske diskussion i IMO kommer i løbet af efteråret. Til oktober er der atter møde i MEPC, og her bliver en del af dagsordenen at fastsætte nogle konkrete krav til, hvordan branchen skal nedsætte CO2-udledningen. Michael Prehn håber på, at IMO vil stille krav om, at gamle skibe skal gennemgå tekniske opgraderinger.

- Ellers bliver det rigtig svært at nå det, siger han og henviser til, at den nye IMO-aftale også indeholder også et mål om at sænke den relative CO2-udledning med 40 pct. i 2030. 

Krav skal være individuelle

Her er det ikke nok at sætte hastigheden ned, som ellers er blandt de forslag, der ligger på bordet. Det vil måske virke for nogle skibe, men ikke for andre, så det er ikke så enkelt, lyder det fra underdirektøren. 

Han mener i stedet, at man må se på, hvordan man kan opgradere hvert enkelt skib. For eksempel ved at forbedre fremdriftsystemer, sænke energibehovet til belysning og ventilation på krydstogtskibe eller optimere køleteknologien på køleskibe.

- For hvert skib vil det være et projekt at finde ud af, hvad man kan gøre ved det for at energioptimere det, siger Michael Prehn. 

Mere om: CO2 | Danske Maritime | IMO | MEPC


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Leverandører og kunder er blevet bedre til at se hinanden efter i sømmene, men bunkerbranchen døjer stadig med svindelsager og presset økonomi

Online Avis Arkiv

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Send til en kollega

0.184