Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

| Af Ritzau/Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Den 6. maj 1945, mens danskerne havde travlt med at fejre befrielsen, blev den tyske ubåd U-3523 sænket af et britisk B24 Liberator-fly i Skagerrak, der kastede sine dybvandsbomber mod den.

Læs også: Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Nu er vraget af ubåden, der var et stort fremskridt i ubådsteknologi, fundet.

- Det er en helt særligt ubåd, denne her. Det var den mest moderne ubåd, tyskerne nåede at lave under krigen. Den var topmoderne og langt foran sin tid, siger direktøren for Sea War Museum Jutland, Gert Normann Andersen.

Dagen før U-3523 ramte bunden af Skagerak, havde de tyske styrker i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgivet sig.

- U-3523 lå som skoleskib uden for Wilhelmshaven, men den 5. maj, da krigen slutter, er der altså nogen, der beslutter sig for at flygte. Hvorfor de flygter, og hvor de skal hen, det er der ingen, der ved. Så på den måde er den spændende, siger Gert Normann Andersen. 

Havde stor rækkevidde

U-3523 var af den nye og meget avancerede type XXI, som kunne have revolutioneret ubådskrigen, hvis tilstrækkeligt mange både var blevet færdige i rette tid. 118 både blev bestilt, men kun to kom i aktiv tjeneste, og ingen kom nogensinde i kamp.

Efter krigen gik der mange rygter om topnazister, der flygtede til Sydamerika i ubåde og medbragte nazi-guld. U-3523 var en af de både, der gav næring til rygterne.

Med en banebrydende batteriteknologi var type XXI var den første ægte ubåd, som kunne sejle neddykket i længere tid. Den kunne holde sig neddykket i flere dage og genoplade batterierne, mens den stadig lå få meter under vandoverfladen.

U-3523 havde så stor rækkevidde, at ubåden kunne have sejlet hele vejen til Sydamerika i et stræk. Men om det også var målet for ubådens sidste togt, er der ingen, der ved. Der er heller ingen, der ved, om ubåden havde værdier eller passagerer om bord ud over den faste besætning på 58 mand, som alle omkom.

Der findes kun én bevaret udgave af u-bådstypen. Den ligger som museumsbåd ved skibsfartsmuseet i Bremerhaven, der var base for mange af Tysklands ubåde under Anden Verdenskrig. 

Ligger på 123 meter

Sea War Museum Jutland har fundet ubåden i forbindelse med et løbende arbejde for finde og kortlægge vrag i Nordsøen. U-3523 dukkede op på skærmen under museets scanning af havbunden ti sømil nord for Skagen, og billedet overraskede museets fagfolk.

Helt usædvanligt ligger hele ubåden med forenden begravet i havbunden, mens agterenden stikker 20 meter op over bunden. Vraget ligger på 123 meters vanddybde, hvilket gør det meget vanskeligt tilgængeligt.

Hidtil har man ment, at U-3523 blev sænket i farvandet nordøst for Skagen, men den gamle position var behæftet med store fejl. U-3523 ligger i virkeligheden cirka ni sømil vest for den position, der i sin tid blev opgivet af det britiske bombefly.

Anvendt op til 80'erne

Nazityskland brugte meget aktivt ubåde under hele Anden Verdenskrig for at forstyrre og stoppe transporten af krigsmateriel, tropper og olie fra USA til Europa og Nordafrika samt Storbritanniens forsyningslinjer.

De første mange år af krigen kunne ubådene dog ikke holde sig neddykket særligt længe, og da de allierede fik luftherredømmet og begyndte at sejle i mere beskyttede konvojer, led de tyske ubåde store tab.

Ubådstypen XXI var en del af modsvaret. Den var så langt foran sin tid, at Storbritannien, USA, Frankrig og Sovjetunionen efter krigen færdiggjorde flere af de tyske ubåde og anvendte dem i en årrække for at studere den tyske teknologi. I Sovjetunionen blev ubåden kendt som Whiskey-klassen og blev brugt i aktiv tjeneste helt op i firserne.

Trods den pirrende uvished om, hvad der befinder sig om bord, har Sea War Museum Jutland ingen planer om at hæve U-3523.

Sea War Museum Jutland i Thyborøn har indtil nu fundet, registreret og opmålt omkring 450 vrag i Nordsøen og Skagerrak. Herunder har museet indtil videre fundet vragene af 12 undervandsbåde, hvoraf tre er britiske og ni er tyske.

Se en animation af U-3532's placering på havbunden her:



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjen gik frem på top- og bundlinje i 2017

Færgerederiet overførte sidste år rekordmange personbiler og øgede sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen

Batterier forsinket til ny hybridfærge

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Ny pulje skal fjerne skibsvrag langs danske kyster

Folketinget kommer nu med økonomisk hjælp til kommuner, som gerne vil fjerne nogle af de mange skibsvrag langs danske kyster.

Søby Værft er tilbage i sorte tal

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Spansk leverandør skal bygge LNG-tanke til 22.000 TEU-nybygning

Online Avis Arkiv
Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Esvagt henter tidligere Mærsk-chef som formand

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Kina skærer stål til første vestlige krydstogtskib

SKIBSBYGNING: Starten på dansk-amerikaners pionerprojekt i Kina markeret ved China Merchant Heavy Industries

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christina Boutrup fortæller om “Made By China” på MOVE 2018

Kobbernitter fås hos Præstmark

Vi er glade for at blive valgt som leverandør af denne Schmalz vakuumløsning til IAT A/S

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Se vores nye video om de belastningstests vi udfører

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Besøg IBIX på VBG messen

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt uds...

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Send til en kollega

0.284