23948sdkhjf

Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

| Af Ritzau/Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Den 6. maj 1945, mens danskerne havde travlt med at fejre befrielsen, blev den tyske ubåd U-3523 sænket af et britisk B24 Liberator-fly i Skagerrak, der kastede sine dybvandsbomber mod den.

Nu er vraget af ubåden, der var et stort fremskridt i ubådsteknologi, fundet.

- Det er en helt særligt ubåd, denne her. Det var den mest moderne ubåd, tyskerne nåede at lave under krigen. Den var topmoderne og langt foran sin tid, siger direktøren for Sea War Museum Jutland, Gert Normann Andersen.

Dagen før U-3523 ramte bunden af Skagerak, havde de tyske styrker i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgivet sig.

- U-3523 lå som skoleskib uden for Wilhelmshaven, men den 5. maj, da krigen slutter, er der altså nogen, der beslutter sig for at flygte. Hvorfor de flygter, og hvor de skal hen, det er der ingen, der ved. Så på den måde er den spændende, siger Gert Normann Andersen. 

Læs også: Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Havde stor rækkevidde

U-3523 var af den nye og meget avancerede type XXI, som kunne have revolutioneret ubådskrigen, hvis tilstrækkeligt mange både var blevet færdige i rette tid. 118 både blev bestilt, men kun to kom i aktiv tjeneste, og ingen kom nogensinde i kamp.

Efter krigen gik der mange rygter om topnazister, der flygtede til Sydamerika i ubåde og medbragte nazi-guld. U-3523 var en af de både, der gav næring til rygterne.

Med en banebrydende batteriteknologi var type XXI var den første ægte ubåd, som kunne sejle neddykket i længere tid. Den kunne holde sig neddykket i flere dage og genoplade batterierne, mens den stadig lå få meter under vandoverfladen.

U-3523 havde så stor rækkevidde, at ubåden kunne have sejlet hele vejen til Sydamerika i et stræk. Men om det også var målet for ubådens sidste togt, er der ingen, der ved. Der er heller ingen, der ved, om ubåden havde værdier eller passagerer om bord ud over den faste besætning på 58 mand, som alle omkom.

Læs også: VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Der findes kun én bevaret udgave af u-bådstypen. Den ligger som museumsbåd ved skibsfartsmuseet i Bremerhaven, der var base for mange af Tysklands ubåde under Anden Verdenskrig. 

Ligger på 123 meter

Sea War Museum Jutland har fundet ubåden i forbindelse med et løbende arbejde for finde og kortlægge vrag i Nordsøen. U-3523 dukkede op på skærmen under museets scanning af havbunden ti sømil nord for Skagen, og billedet overraskede museets fagfolk.

Helt usædvanligt ligger hele ubåden med forenden begravet i havbunden, mens agterenden stikker 20 meter op over bunden. Vraget ligger på 123 meters vanddybde, hvilket gør det meget vanskeligt tilgængeligt.

Hidtil har man ment, at U-3523 blev sænket i farvandet nordøst for Skagen, men den gamle position var behæftet med store fejl. U-3523 ligger i virkeligheden cirka ni sømil vest for den position, der i sin tid blev opgivet af det britiske bombefly.

Læs også: Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Anvendt op til 80'erne

Nazityskland brugte meget aktivt ubåde under hele Anden Verdenskrig for at forstyrre og stoppe transporten af krigsmateriel, tropper og olie fra USA til Europa og Nordafrika samt Storbritanniens forsyningslinjer.

De første mange år af krigen kunne ubådene dog ikke holde sig neddykket særligt længe, og da de allierede fik luftherredømmet og begyndte at sejle i mere beskyttede konvojer, led de tyske ubåde store tab.

Ubådstypen XXI var en del af modsvaret. Den var så langt foran sin tid, at Storbritannien, USA, Frankrig og Sovjetunionen efter krigen færdiggjorde flere af de tyske ubåde og anvendte dem i en årrække for at studere den tyske teknologi. I Sovjetunionen blev ubåden kendt som Whiskey-klassen og blev brugt i aktiv tjeneste helt op i firserne.

Trods den pirrende uvished om, hvad der befinder sig om bord, har Sea War Museum Jutland ingen planer om at hæve U-3523.

Læs også: Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

Sea War Museum Jutland i Thyborøn har indtil nu fundet, registreret og opmålt omkring 450 vrag i Nordsøen og Skagerrak. Herunder har museet indtil videre fundet vragene af 12 undervandsbåde, hvoraf tre er britiske og ni er tyske.

Se en animation af U-3532's placering på havbunden her:

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk Broker i opkøbsræs

Mærsk-chef åben for e-fuel

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Preparation is key in cable service

Maersk Drilling får påtale i Norge

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Australien overvejer scrubber-forbud

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.265