Tvind-stifters skibsprojekt strandede på DDRs Østersø-kyst

| Af Anders Riis | Tip redaktionen om en historie

’Stinne’ af Hadsund, som blev lagt op og sat til salg den 7. september 1964 blev købt af en meget særlig herre - Skibet blev Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt og er i dag hotel og restaurant i Tyskland

En dag i det tidlige efterår 1964 triller en motorcykel hen over brostenene på en af Danmarks små provinshavne. Motorcyklisten, en ung mand med skæg og hårpragt, kikker sig omkring. Alt ånder fred og ro, og der er intet spor af liv på skibene fortøjet ved den lille kaj.

Eneste levende væsen foruden mågerne er en knægt, der som altid er på kajen med sin cykel for at se, om der ’sker noget’.

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib.

- Ved du, hvem der ejer skibet der? spørger motorcyklisten knægten og peger på et af træskibene ved kajen. Jo, det ved knægten da, men hvorfor det?

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib. Kan du fortælle mig, hvordan jeg finder ejeren?

- Han bor lige oppe i byen. Lad mig vise dig vej, siger knægten, træder jernhesten an og cykler afsted med motorcyklen bagefter.

Og kort tid efter har lærer M.A. Petersen fra Odense købt sit første skib, ’Stinne’ af Hadsund, som er lagt op og sat til salg den 7. september 1964, efter at skipper Alfred Villadsen samme dag i stedet har købt et andet træskib, ’Joal’.

Hele kollektivet i partrederi
Mens Alfred Villadsen fra Hadsund som en af »havets husmænd« var ganske typisk for standen, kan man bestemt ikke sige det om ’Stinne’s nye ejere. For M.A. Petersen er ikke alene om at købe »Stinne«. Han bor i kollektivet »Huset« på Hunderupvej i Odense, og kollektivets otte beboere er naturligvis alle med i partrederiet, som lærer Petersen lægger navn til.

Det er Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt, og den 25-årige lærer og senere Tvind-boss’ plan er, at »Stinne« i et års tid skal fortsætte i fragtfart i Danmark og omegn og helst tjene lidt penge hjem til kollektivets store plan om at rigge skibet op til en jordomrejse.

Fragtfart skal tjene til ombygning
I første omgang sejler de »Stinne« til Hobro, hvor skibet får en overhaling på træskibsværftet, og derefter går det til søs igen i videre fragtfart med fire mands besætning fra Randers-egnen og befragtet af skibsmæglerfirmaet Adolph Andersens Eftf. i Randers.

I første omgang går det efter planen, men den 27. februar 1965 sætter »Stinne«s tocylindrede Lysekil-motor ud undervejs i Østersøen, og »Stinne« driver hjælpeløst på land ud for Wustrow på kysten af Østtyskland.

En stædig 46-årig
Slæbebåde - først én, siden to og tre - fra arbejder- og bondestaten knokler i de følgende uger for at få vand under kølen på ’Stinne’ igen, men den 46-årige dame er stædig og står fast så tæt under land, at DDR-styrkerne bruger deres militære amfibiekøretøjer til at få personel ud til skibet.

Omsider lykkes det dog at få den senere Tvind-boss’ fartøj flydende, og ’Stinne’ slæbes til Ring Andersen i Svendborg, der i sin tid byggede hende, for besigtigelse. Resultatet er nedslående: Selv om hun faktisk er tæt, har strandingen givet hende skader, så hun kondemneres, og Mogens Amdi Petersen og kollektivet på Hunderupvej må i første omgang slå planerne om en jordomsejling med »Stinne« ud af hovedet.

Tvind får sejlskibsflåde
Fem år senere, i 1970, står Mogens Amdi Petersen i spidsen for oprettelsen af det, der siden er blevet kendt som skolesamvirket Tvind. Med det grundlæggende pædagogiske princip om »learning-by-doing« kommer samvirket gennem sit rederi »Thomas Brocklebank« til at beskæftige talrige ældre danske sejlskibe, blandt andet også yderligere ét fra Hadsunds træskibsflåde. Men det er en anden historie - og historien for den nedriggede skonnert »Stinne« af Hadsund/Odense tager en anden, og ganske uventet, retning.

Hende får de østtyske bjærgere med hjem til DDR igen som bjærgeløn. 15. maj 1965 slæbes »Stinne« til Warnemünde, og lægges siden op i Wustrow. Ofte er en sådan oplægning begyndelsen til enden for et træskib, men »Stinne« er anderledes sejlivet. De statsejede (selv kaldte de dem folkeejede) virksomheder i DDR var ivrige for at skaffe feriemuligheder til deres medarbejdere langs landets i forhold til folketallet beskedne kystlinie. »Stinne« blev indrettet til feriehjem for medarbejderne i DEMUSA (forkortelse for det (øst-)tyske musik- og legetøjseksportselskab).

Tyskland
Og dér ligger »Stinne« den dag i dag...

Siden trak man »Stinne« op på land i klitterne, og skibet fortsatte med at være fabriksmedarbejdernes feriehjem, nu for VEB Polygraph i Plauen, der byggede grafiske maskiner til hele Europa.

Og der ligger »Stinne« stadigvæk. Efter murens fald tilbyder gamle danske »Stinne« sig nu som privat ejet fiskerestaurant, selskabslokaler og sommerpensionat, hvor du kan føle dig som »Jeppe i Tvind-bossens seng« i kaptajnens kahyt, overnatte lidt mere ydmygt i en dobbeltkahyt, spise i skibsrestauranten i det tidligere lastrum eller holde din fest med op til 50 gæster.

I dag hedder ’Hotellschiff Stinne’s »kaptajn« Peter Scholz
















Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Henning Boje Andersen
Sjov historie. Men se hvordan Stinne ser ud i dag:
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nyhedsbrev

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Hver dag er ny under overfladen

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Droner sænker prisen på offshore-vind

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Globalt energi know-how til lokale kunder

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.347