23948sdkhjf

DFDS køber stor tyrkisk shortsea-operatør

SHORTSEA: Stort gennembrud i DFDS’ opkøbsambitioner med netop offentliggjort overtagelse af U.N. Ro-Ro

DFDS har netop indgået aftale om køb af 98,8 procent af U.N. Ro-Ro, som er Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem EU og Tyrkiet, fra de tyrkiske private equity-virksomheder Actera Group og Esas Holdings.

Læs også: DFDS' tre tyrkiske opkøbsdelikatesser

- Med købet af U.N. Ro-Ro ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der operationelt ligner Nordeuropa. Det giver os mulighed for sammen med U.N. Ro-Ro's nuværende stærke ledelse at udnytte vores netværk, flåde, erfaring og færdigheder til at udvikle virksomheden yderligere, samtidig med at vi understøtter U.N. Ro-Ro's kunders vækst, siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS i en selskabsmeddelelse udsendt torsdag morgen.

- Vi glæder os til at blive en del af DFDS 'netværk og til de udviklingsmuligheder, det giver både vores kunder og medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vores know-how, kombinerede netværkskapacitet og den finansielle styrke hos vores nye ejer gør det muligt for UN Ro-Ro at styrke de tyrkiske eksportørers og internationale logistikvirksomheders konkurrenceevne, siger Selçuk Boztepe, CEO for U.N. Ro- Ro.

Afventer godkendelse

DFDS køber U.N. Ro-Ro baseret på en værdi på 7,1 mia. kr. på gældsfri basis, som hovedsagelig er finansieret gennem bindende gældsfinansiering. Overtagelsen forventes at øge indtjeningen allerede i 2018. U.N. Ro-Ro's ROIC overstiger efter opkøbet DFDS' kapitalomkostninger.

DFDS meddeler endvidere, at transaktionen er betinget af godkendelse fra de tyrkiske, østrigske og tyske konkurrencemyndigheder samt italienske myndigheder i forbindelse med overførslen af Trieste-terminalen som et strategisk aktiv. Transaktionen forventes endeligt gennemført i juni 2018.

U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter i Middelhavet mellem Tyrkiet og EU: fire ruter til Italien og en til Frankrig. Ruterne transporterede 202.000 fragtenheder i 2017, svarende til en andel på 34 procent af det samlede marked inklusive landtransport. Ved udgangen af 2017 opererede U.N. Ro-Ro 12 ro/ro-skibe med en gennemsnitlig alder på 11 år. Alle skibe er bygget på FSG-værftet i Flensborg, som også har leveret en betydelig del af DFDS’ nuværende ro/ro-flåde.

Hurtigt voksende marked

Desuden opererer U.N. Ro-Ro to havneterminaler samt leverer intermodale løsninger. For 2018 forventes en omsætning på 240 mio. euro og et EBITDA på 97 mio. euro Virksomheden har 500 ansatte.

DFDS mener, at købet af U.N. Ro-Ro giver betydelig værdi til kunder, medarbejdere og aktionærer:

Købet udvider DFDS' rutenetværk til at omfatte det hurtigt voksende transport-marked mellem Tyrkiet og EU. U.N. Ro-Ro's forretningsmodel med transport af uledsagede fragtenheder, primært trailere, på ro-ro-skibe mellem Tyrkiet og EU, er identisk med DFDS ' forretningsmodel i Nordsøen, hvilket vil gøre det muligt for os at udnytte vores stærke track record på dette marked, lyder det således i morgenens selskabsmeddelelse.

Endvidere forventes integrationen af U.N. Ro-Ro i DFDS' forretningsmodel og -systemer at give en række synergier og udviklingsmuligheder:

Læs også: Stor Middelhavsudvidelse i DFDS kan være på ve

Læs også:  U.N. RoRo blev solgt i ren kapitalhandel

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125