DFDS køber stor tyrkisk shortsea-operatør

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

SHORTSEA: Stort gennembrud i DFDS’ opkøbsambitioner med netop offentliggjort overtagelse af U.N. Ro-Ro

DFDS har netop indgået aftale om køb af 98,8 procent af U.N. Ro-Ro, som er Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem EU og Tyrkiet, fra de tyrkiske private equity-virksomheder Actera Group og Esas Holdings.

Læs også: DFDS' tre tyrkiske opkøbsdelikatesser

- Med købet af U.N. Ro-Ro ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der operationelt ligner Nordeuropa. Det giver os mulighed for sammen med U.N. Ro-Ro's nuværende stærke ledelse at udnytte vores netværk, flåde, erfaring og færdigheder til at udvikle virksomheden yderligere, samtidig med at vi understøtter U.N. Ro-Ro's kunders vækst, siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS i en selskabsmeddelelse udsendt torsdag morgen.

- Vi glæder os til at blive en del af DFDS 'netværk og til de udviklingsmuligheder, det giver både vores kunder og medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vores know-how, kombinerede netværkskapacitet og den finansielle styrke hos vores nye ejer gør det muligt for UN Ro-Ro at styrke de tyrkiske eksportørers og internationale logistikvirksomheders konkurrenceevne, siger Selçuk Boztepe, CEO for U.N. Ro- Ro.

Afventer godkendelse

DFDS køber U.N. Ro-Ro baseret på en værdi på 7,1 mia. kr. på gældsfri basis, som hovedsagelig er finansieret gennem bindende gældsfinansiering. Overtagelsen forventes at øge indtjeningen allerede i 2018. U.N. Ro-Ro's ROIC overstiger efter opkøbet DFDS' kapitalomkostninger.

DFDS meddeler endvidere, at transaktionen er betinget af godkendelse fra de tyrkiske, østrigske og tyske konkurrencemyndigheder samt italienske myndigheder i forbindelse med overførslen af Trieste-terminalen som et strategisk aktiv. Transaktionen forventes endeligt gennemført i juni 2018.

U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter i Middelhavet mellem Tyrkiet og EU: fire ruter til Italien og en til Frankrig. Ruterne transporterede 202.000 fragtenheder i 2017, svarende til en andel på 34 procent af det samlede marked inklusive landtransport. Ved udgangen af 2017 opererede U.N. Ro-Ro 12 ro/ro-skibe med en gennemsnitlig alder på 11 år. Alle skibe er bygget på FSG-værftet i Flensborg, som også har leveret en betydelig del af DFDS’ nuværende ro/ro-flåde.

Hurtigt voksende marked

Desuden opererer U.N. Ro-Ro to havneterminaler samt leverer intermodale løsninger. For 2018 forventes en omsætning på 240 mio. euro og et EBITDA på 97 mio. euro Virksomheden har 500 ansatte.

DFDS mener, at købet af U.N. Ro-Ro giver betydelig værdi til kunder, medarbejdere og aktionærer:

Købet udvider DFDS' rutenetværk til at omfatte det hurtigt voksende transport-marked mellem Tyrkiet og EU. U.N. Ro-Ro's forretningsmodel med transport af uledsagede fragtenheder, primært trailere, på ro-ro-skibe mellem Tyrkiet og EU, er identisk med DFDS ' forretningsmodel i Nordsøen, hvilket vil gøre det muligt for os at udnytte vores stærke track record på dette marked, lyder det således i morgenens selskabsmeddelelse.

Endvidere forventes integrationen af U.N. Ro-Ro i DFDS' forretningsmodel og -systemer at give en række synergier og udviklingsmuligheder:

Læs også: Stor Middelhavsudvidelse i DFDS kan være på ve

Læs også:  U.N. RoRo blev solgt i ren kapitalhandel

Mere om: DFDS


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nyhedsbrev

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Hver dag er ny under overfladen

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Globalt energi know-how til lokale kunder

Droner sænker prisen på offshore-vind

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand ...

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

Send til en kollega

0.338