23948sdkhjf

DFDS køber stor tyrkisk shortsea-operatør

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

SHORTSEA: Stort gennembrud i DFDS’ opkøbsambitioner med netop offentliggjort overtagelse af U.N. Ro-Ro

DFDS har netop indgået aftale om køb af 98,8 procent af U.N. Ro-Ro, som er Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem EU og Tyrkiet, fra de tyrkiske private equity-virksomheder Actera Group og Esas Holdings.

Læs også: DFDS' tre tyrkiske opkøbsdelikatesser

- Med købet af U.N. Ro-Ro ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der operationelt ligner Nordeuropa. Det giver os mulighed for sammen med U.N. Ro-Ro's nuværende stærke ledelse at udnytte vores netværk, flåde, erfaring og færdigheder til at udvikle virksomheden yderligere, samtidig med at vi understøtter U.N. Ro-Ro's kunders vækst, siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS i en selskabsmeddelelse udsendt torsdag morgen.

- Vi glæder os til at blive en del af DFDS 'netværk og til de udviklingsmuligheder, det giver både vores kunder og medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vores know-how, kombinerede netværkskapacitet og den finansielle styrke hos vores nye ejer gør det muligt for UN Ro-Ro at styrke de tyrkiske eksportørers og internationale logistikvirksomheders konkurrenceevne, siger Selçuk Boztepe, CEO for U.N. Ro- Ro.

Afventer godkendelse

DFDS køber U.N. Ro-Ro baseret på en værdi på 7,1 mia. kr. på gældsfri basis, som hovedsagelig er finansieret gennem bindende gældsfinansiering. Overtagelsen forventes at øge indtjeningen allerede i 2018. U.N. Ro-Ro's ROIC overstiger efter opkøbet DFDS' kapitalomkostninger.

DFDS meddeler endvidere, at transaktionen er betinget af godkendelse fra de tyrkiske, østrigske og tyske konkurrencemyndigheder samt italienske myndigheder i forbindelse med overførslen af Trieste-terminalen som et strategisk aktiv. Transaktionen forventes endeligt gennemført i juni 2018.

U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter i Middelhavet mellem Tyrkiet og EU: fire ruter til Italien og en til Frankrig. Ruterne transporterede 202.000 fragtenheder i 2017, svarende til en andel på 34 procent af det samlede marked inklusive landtransport. Ved udgangen af 2017 opererede U.N. Ro-Ro 12 ro/ro-skibe med en gennemsnitlig alder på 11 år. Alle skibe er bygget på FSG-værftet i Flensborg, som også har leveret en betydelig del af DFDS’ nuværende ro/ro-flåde.

Hurtigt voksende marked

Desuden opererer U.N. Ro-Ro to havneterminaler samt leverer intermodale løsninger. For 2018 forventes en omsætning på 240 mio. euro og et EBITDA på 97 mio. euro Virksomheden har 500 ansatte.

DFDS mener, at købet af U.N. Ro-Ro giver betydelig værdi til kunder, medarbejdere og aktionærer:

Købet udvider DFDS' rutenetværk til at omfatte det hurtigt voksende transport-marked mellem Tyrkiet og EU. U.N. Ro-Ro's forretningsmodel med transport af uledsagede fragtenheder, primært trailere, på ro-ro-skibe mellem Tyrkiet og EU, er identisk med DFDS ' forretningsmodel i Nordsøen, hvilket vil gøre det muligt for os at udnytte vores stærke track record på dette marked, lyder det således i morgenens selskabsmeddelelse.

Endvidere forventes integrationen af U.N. Ro-Ro i DFDS' forretningsmodel og -systemer at give en række synergier og udviklingsmuligheder:

Læs også: Stor Middelhavsudvidelse i DFDS kan være på ve

Læs også:  U.N. RoRo blev solgt i ren kapitalhandel

Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk Broker i opkøbsræs

Mærsk-chef åben for e-fuel

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Drilling får påtale i Norge

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Nyhedsbrev

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Online Avis Arkiv

Preparation is key in cable service

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Walney – the world’s largest offshore wind farm

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Australien overvejer scrubber-forbud

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.364