23948sdkhjf

Containere flyder i Storebælt efter kollision

Tre containere flyder stadig i Storebælt, efter at en tørlaster kolliderede med et containerskib tirsdag morgen. 'Nymfen' og 'Maria Miljø' er på stedet.

Containerskibet Delphis Gdansk og tørlasteren BCC Neptune, der kolliderede i Storebælt tirsdag morgen, er nu fjernet fra dybvandsruten, oplyser Forsvaret på Twitter.

Der er dog stadig containere i bæltet. Ved kollisionen røg to containere over på BCC Neptune, og ifølge Ritzau røg der yderligere fem i vandet. To er gået til bunds, imens de sidste tre stadig flyder.

Vagtholdsleder Ole Theill Sørensen ved Forsvarets Operationscenter fortæller til Ritzau, at skibenes rederier selv skal sørge for at få fjernet containerne.

- De er markeret med en bøje, sådan at de bliver vist på andre skibes radarskærm, så de kan se og undgå dem, siger han og fortsætter:

- I øjeblikket ligger søværnets fartøjer ude og agerer afvisningsfartøj, sådan at der ikke er nogle skibe, der sejler ind i de her containere, siger han.

Midt på formiddagen tirsdag sejlede søværnets patruljefartøj 'Nymfen' en læge, en repræsentant fra havarikommisionen og tre politibetjente fra Kalundborg og ud til de to skibe. 

- Det de skal gøre er at sikre, at besætningen og især kaptajnen og styrmanden er ædru og kan styre skibene efter søfartsreglerne, siger Peter Dam Jakobsen, indsatsleder hos Midt- og Vestsjællands Politi, til TV Øst.

Da 'Nymfen' vendte tilbage midt på eftermiddagen, var der taget blodprøver.

- Nu er politiets indsats overstået, og nu er det op til haverikommissionen at opklare, hvad der var årsag til, at de to skibe stødte sammen, siger Peter Dam Jakobsen til TV Øst.

Forsvaret melder ikke andet om skaderne på skibene, end at beviserne er sikrede. DR har dog været i nærheden af skibene og melder om, at ankeret på det ene skib har flænset det andet skib op, at en ankerkæde er revet over, og at der bliver bjærget 24-kilos kasser med bananer.

Foruden 'Nymfen' har også miljøskibet 'Marie Miljø' været i aktion. Meldingen var dog tirsdag aften, at begge skibe ville forlade området inden længe.

Tirsdag morgen var også Marinehjemmeværnets fartøj 'Aldebaran' i aktion. Det var blandt de første på stedet, da det ankom til de kolliderede skibe ved 0830-tiden, og da der var kommet overblik over situationen på de havarerede skibe, fik 'Aldebaran' til opgave at samle vraggods. 

- Der var masser af bananer i vandet. Vi samlede en del af dem, men til sidst erkendte man, at bananer trods alt ikke var så farlige, så vi koncentrerede os om vragdele, plastik og flamingo, siger Thomas Pulawski, fartøjsfører på 'Aldebaran', til hjv.dk.

Som Søfart skrev i går, brød den ene af de to containere, der landede på Delphis Gdansk, i brand. Branden blev dog hurtigt slukket.

2010-byggede BBC Neptune var på vej fra Ust Luga til Gøteborg, da den ca. 30 km nord for Storebæltsbroen fik nærkontakt med 2017-byggede Delphis Gdansk, var på vej fra Rotterdam til Skt. Petersborg.

Det 190 meter lange BBC Neptune har en kapacitet på 37.506 t.dv, og det 178 meter lange Delphis Gdansk har plads til 1900 teu.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094