23948sdkhjf

Danish Decoration har skiftet fokus til ombygninger

UNDERLEVERANDØRER: Danish Decoration vokser indirekte med boomet i nye krydstogtskibe, for så skal de ældre skibe op på niveau

En af de første gange Søfart beskæftigede sig med det nuværende boomene krydstogtmarked var i dets første fase, hvor antallet af skibe i de europæiske værfters ordrebøger endnu ikke var bemærkelsesværdigt højt. Det, der dengang i starten af nullerne gav en antydning af det forestående boom, var derimod kontraheringerne af de første ekstremt store skibe, som lå pænt på den anden side af 200.000 Bt og 5.000 passagerer.

Vi besøgte i 2010 Nørresundby-virksomheden Danish Decoration om bord på verdens dengang største krydstogtskib ’Allure of the Seas’, mens det blev udrustet ved byggeværftet i finske Turku. Her var Danish Decorations folk bl.a. i gang med at udføre en turnkey-opgave for værftet med apteringsarbejdet i et af rummene ved skibets ikoniske Viking Crown Lounge på dæk 17.

Her næsten otte senere, hvor ordrebøgerne for at par uger siden rundede 100 krydstogtskibe, har vi stillet nogle opfølgende spørgsmål til den danske apteringsvirksomhed, nærmere bestemt til Project Manager Tina Kjeldgaard, der også var med dengang. Spørgsmålene er stillet per e-mail, da Tina Kjeldgaard befandt sig i USA.

Hvordan forløb perioden fra 2010 og frem til krydstogtordre-boomet for alvor satte ind?
– Vi brugte tiden på dels at kappe navlestrengen som konsulenter og dels til og tage turnkey-opgaver direkte fra de store krydstogtsrederier!

Er jeres ordrebog så vokset proportionalt med værfternes ordrebøger på krydstogtskibe?
– Ja det er den indirekte i takt med, at rederierne får flere og flere nye skibe. For så skal de gamle skibe renoveres up i standard – og det er vores niche i dag!

Er jeres fokus og forretningsmodel i dag den samme, som da jeg talte med jer i 2010?
– Ja og nej. Vi har stadig samme grundlag – det vil sige, vi er en meget lille fast organisation, der køber alle ydelser baseret på det enkelte projekt. Ellers har vi valgt at fokusere på en niche – nemlig public-områder i meget høj kvalitet på ombygninger af de større krydstogtskibe, direkte for rederierne. Det har været vores udgangspunkt siden 2012!

Hvor stor er virksomheden i dag?
– Vi er som sagt en meget lille organisation, men vi har i travle perioder op til 150 mand i gang!

Har I mærket, at der nu for alvor også er kommet gang kontraheringerne af store ro/pax-færger – eller er I alene, qua referencelisten, fokuseret på cruise-området?
– Vi har siden 2012 været fokuseret på cruise-området lige med undtagelse af et par enkelte småting!

Er Kina et interessant for jer? Landet har jo sikret sig et stort antal store ro/pax-færge-ordrer til vestlige kunder– og er jo formentligt også stærkt på vej til at markere sig inden for bygning af krydstogtskibe!
– Lige nu er Kina ikke interessant for os som sådan, da tidshorisonten på renoveringsprojekterne er så meget kortere end på nybygningerne. Der har været diskuteret og forsøgt med ombygninger i Kina, men indtil nu har ingen af rederierne turde hoppe på det!

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

England et skridt nærmere hårdt Brexit

Nyhedsbrev

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.172