Status fra Skandinaviens største LNG-distributør

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

LNG: Skangas foretog 1.000 LNG-bunkringer sidste år. Majoriteten blev foretaget fra tanktrailer, men det vil ændre sig i de kommende år

Den norske LNG-distributør Skangas foretog sidste år 1.000 LNG-bunkringer. Det er ifølge selskabet en stigning på 60 procent i forhold til 2016. Dermed er der tale om en markant stigning i efterspørgslen på LNG som skibsbunker i det skandinaviske område, lyder det.

Læs også: Skangas og Sirius Rederi endelig klar med LNG-bunkertankskib

Ifølge Skangas er driveren det stigende antal nye skibe, både i regulær rutefart og i spot- og trampfart i Skandinavien. Skangas introducerede fornyeligt nybygningen ’Coralius’, som er selskabets første purpose-byggede LNG-bunker-fartøj.

– Efterspørgslen er steget i takt med, at flere og flere redere har ombygget deres skibe til LNG-drift med dualfuel-motorer, siger Gunnar Helman, Sales Manager Marine, hos Skangas.

– Denne tendens var mest tydelig i europæisk farvand. Ind til fornyeligt skete majoriteten af leverancerne til færger og ro/pax-skibe i fast rutefart. Det billede er nu ved for alvor at ændre sig til et meget mere facetteret spekter af skibe, som dermed også kræver andre bunkerløsninger af os, fortsætter Gunnar Helman med reference til introduktionen af den dedikerede LNG-bunkertonnage.

Truck-to-ship stadig størst

Ifølge Skangas var var den mest udbredte LNG-bunkringsmetode sidste år truck-to-ship, som også var den først-udbredte metode, som bl.a. Fjord Line startede ud med at benytte i Hirtshals efter de indledte operationen af deres to nuværende LNG-drevne cruisefærger ’Stavangerfjord’ og ’Bergensfjord’.

Denne metode udgjorde sidste år således 60 procent af bunkringerne. Næstmest udbredte metode var terminal-to-ship, der stod for 38 procent, mens ship-to-ship metoden kun var to procent. Denne ventes dog mangedoblet i år med tilstedeværelsen af ’Coralius’

Samlet set for alle metoder har Skangas øget antallet af LNG-bunkringer i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, oplyses det.

Mere om: Skangas


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Leverandører og kunder er blevet bedre til at se hinanden efter i sømmene, men bunkerbranchen døjer stadig med svindelsager og presset økonomi

Online Avis Arkiv

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Send til en kollega

0.246