Svært marked holder Viking i skak

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Med vanskelige markedsforhold for fragt- og offshoreskibe kom Viking Life-Saving Equipment ud af 2017 med stagnerende omsætning.

For andet år i træk havde Viking Life-Saving Equipment A/S stagnerende omsætning og indtjening i 2017.

Læs også: Viking godt positioneret til det nye polar-marked

To af de største kundegrupper, fragtskibsmarkedet og offshore-industrien, har fortsat vanskelige markedsforhold, og det smitter af på både top- og bundlinje.  

– Vi befinder os i et marked med en særdeles kompleks efterspørgsel, der varierer meget mellem segmenterne, og er drevet af mange forskellige faktorer herunder teknologi, vækst i verdensøkonomien, samhandelspolitik, geopolitisk stabilitet og flere andre omstændigheder, siger adm. direktør Henrik Uhd Christensen i en pressemeddelelse.

Han ser dog for sig, at konjunkturerne snart vil arte sig bedre.

– Sammenfattende er det min vurdering, at vi i den kommende periode vil kunne drage nytte af væksten i verdensøkonomien, og at efterslæbet fra udskudte investeringer inden for flere områder vil komme Viking til gode i de næste år, siger han. 

Læs også: Viking træder vande

Viking opnåede i 2017 en omsætning på 1,834 mia. kr. mod 1,858 mia. kr. året før. Resultatet før skat var 174,3 mio. kr. i forhold til 183,5 mio. kr. i 2016.

Den underliggende udvikling rummer en forskydning mellem de enkelte forretningsområder med vigende salg til nybygningsmarkedet og offshore, hvorimod aftalemarkedet – flerårige serviceaftaler med skibsredere og ejere af offshore-installationer – fortsætter med at indfri de høje forventninger.

I 2017 rundede aftalemarkedet første gang en omsætning på en milliard kroner. Derudover udvikler det vigtige marked for passagerskibe sig gunstigt, lyder det fra Viking. 

– Følgerne af finanskrisen for snart 10 år siden er blevet mere langstrakte, end vi forventede. Men det maritime marked er som helhed i bedring, og den kundegruppe, der skal trække markedet i de kommende år, skibsrederne, har udsigt til bedre tider, siger Henrik Uhd Christensen og fortsætter:

Læs også: Udvikling på fast grund og dybt vand

– Det vil på kort sigt slå igennem på driften i form af en reaktivering af den eksisterende skibsflåde og dernæst ved øget nybygningsaktivitet. Men ligesom inden for offshore vil udviklingen inden for nybygninger foregå fra et lavt udgangspunkt, og den sejlende population af skibe vil være vores hovedfokus. 

Henrik Uhd Christensen ser lyspunkter i olie- og gasindustrien i Nordsøen, som blandt andet er drevet af det store Tyra-projekt og færdiggørelsen af et af de største oliefelter nogensinde i norsk sektor, Johan Sverdrup. De store projekter vil smitte af på hele forsyningskæden, herunder supply-både.

VIKING opererer i tre hovedsegmenter, fragt, passager og offshore, samt en række mindre segmenter, hvoraf flere er i fremgang. Et af dem er forsvarsområdet.

– Vores afsætning til forsvarskunder i en række lande er påvirket af den geopolitiske usikkerhed, der hersker flere steder i verden. Således oplever vi i Defence-segmentet stigende efterspørgsel på den dystre baggrund, siger Henrik Uhd Christensen.

I 2017 etablerede Viking sig i Malaysia. Dermed består det globale netværk af 36 udenlandske datterselskaber fordelt på 72 lokationer samt 261 autoriserede servicestationer.

Viking Life-Saving Equipment A/S
mio. kroner 2017 2016
Omsætning 1.834  1.858
Resultat af primær drift 183 185
Årets resultat før skat 174  183
Årets resultat efter skat 130 139
Aktiver 1.555 1.660
Egenkapital  971 923
Gennemsnitligt antal ansatte 1.874 2.013
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Batterier forsinket til ny hybridfærge

Molslinjen gik frem på top- og bundlinje i 2017

Færgerederiet overførte sidste år rekordmange personbiler og øgede sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Ny pulje skal fjerne skibsvrag langs danske kyster

Folketinget kommer nu med økonomisk hjælp til kommuner, som gerne vil fjerne nogle af de mange skibsvrag langs danske kyster.

Søby Værft er tilbage i sorte tal

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Spansk leverandør skal bygge LNG-tanke til 22.000 TEU-nybygning

Online Avis Arkiv
Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Esvagt henter tidligere Mærsk-chef som formand

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Kina skærer stål til første vestlige krydstogtskib

SKIBSBYGNING: Starten på dansk-amerikaners pionerprojekt i Kina markeret ved China Merchant Heavy Industries

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Kina opruster mod APM Terminals

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christina Boutrup fortæller om “Made By China” på MOVE 2018

Kobbernitter fås hos Præstmark

Vi er glade for at blive valgt som leverandør af denne Schmalz vakuumløsning til IAT A/S

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Se vores nye video om de belastningstests vi udfører

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Besøg IBIX på VBG messen

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt uds...

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Send til en kollega

0.279