23948sdkhjf

Svært marked holder Viking i skak

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Med vanskelige markedsforhold for fragt- og offshoreskibe kom Viking Life-Saving Equipment ud af 2017 med stagnerende omsætning.

For andet år i træk havde Viking Life-Saving Equipment A/S stagnerende omsætning og indtjening i 2017.

To af de største kundegrupper, fragtskibsmarkedet og offshore-industrien, har fortsat vanskelige markedsforhold, og det smitter af på både top- og bundlinje.  

– Vi befinder os i et marked med en særdeles kompleks efterspørgsel, der varierer meget mellem segmenterne, og er drevet af mange forskellige faktorer herunder teknologi, vækst i verdensøkonomien, samhandelspolitik, geopolitisk stabilitet og flere andre omstændigheder, siger adm. direktør Henrik Uhd Christensen i en pressemeddelelse.

Han ser dog for sig, at konjunkturerne snart vil arte sig bedre.

– Sammenfattende er det min vurdering, at vi i den kommende periode vil kunne drage nytte af væksten i verdensøkonomien, og at efterslæbet fra udskudte investeringer inden for flere områder vil komme Viking til gode i de næste år, siger han. 

Læs også: Viking i mål med erstatning for redningsbåde

Viking opnåede i 2017 en omsætning på 1,834 mia. kr. mod 1,858 mia. kr. året før. Resultatet før skat var 174,3 mio. kr. i forhold til 183,5 mio. kr. i 2016.

Den underliggende udvikling rummer en forskydning mellem de enkelte forretningsområder med vigende salg til nybygningsmarkedet og offshore, hvorimod aftalemarkedet – flerårige serviceaftaler med skibsredere og ejere af offshore-installationer – fortsætter med at indfri de høje forventninger.

I 2017 rundede aftalemarkedet første gang en omsætning på en milliard kroner. Derudover udvikler det vigtige marked for passagerskibe sig gunstigt, lyder det fra Viking. 

– Følgerne af finanskrisen for snart 10 år siden er blevet mere langstrakte, end vi forventede. Men det maritime marked er som helhed i bedring, og den kundegruppe, der skal trække markedet i de kommende år, skibsrederne, har udsigt til bedre tider, siger Henrik Uhd Christensen og fortsætter:

Læs også: Viking køber norsk producent af redningsbåde

– Det vil på kort sigt slå igennem på driften i form af en reaktivering af den eksisterende skibsflåde og dernæst ved øget nybygningsaktivitet. Men ligesom inden for offshore vil udviklingen inden for nybygninger foregå fra et lavt udgangspunkt, og den sejlende population af skibe vil være vores hovedfokus. 

Henrik Uhd Christensen ser lyspunkter i olie- og gasindustrien i Nordsøen, som blandt andet er drevet af det store Tyra-projekt og færdiggørelsen af et af de største oliefelter nogensinde i norsk sektor, Johan Sverdrup. De store projekter vil smitte af på hele forsyningskæden, herunder supply-både.

VIKING opererer i tre hovedsegmenter, fragt, passager og offshore, samt en række mindre segmenter, hvoraf flere er i fremgang. Et af dem er forsvarsområdet.

– Vores afsætning til forsvarskunder i en række lande er påvirket af den geopolitiske usikkerhed, der hersker flere steder i verden. Således oplever vi i Defence-segmentet stigende efterspørgsel på den dystre baggrund, siger Henrik Uhd Christensen.

I 2017 etablerede Viking sig i Malaysia. Dermed består det globale netværk af 36 udenlandske datterselskaber fordelt på 72 lokationer samt 261 autoriserede servicestationer.

Viking Life-Saving Equipment A/S
mio. kroner 2017 2016
Omsætning 1.834  1.858
Resultat af primær drift 183 185
Årets resultat før skat 174  183
Årets resultat efter skat 130 139
Aktiver 1.555 1.660
Egenkapital  971 923
Gennemsnitligt antal ansatte 1.874 2.013
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk Broker i opkøbsræs

Mærsk-chef åben for e-fuel

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Drilling får påtale i Norge

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Nyhedsbrev

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Online Avis Arkiv

Preparation is key in cable service

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Walney – the world’s largest offshore wind farm

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Australien overvejer scrubber-forbud

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.382