Rederiet som næsten alle har glemt

| Af Niels Storringgaard | Tip redaktionen om en historie

Engang var det Danmarks tredjestørste rederi, men i dag er det glemt af næsten alle - Niels Storringgaard fortæller her første del af historien om det hæderkronede rederi, Ove Skou, og dets mange smukke skibe

Rederiet Ove Skou var i 1978 - målt på tons dødvægt - Danmarks tredjestørste rederi efter A.P. Møller og ØK.

Det var en tredjeplads, som Ove Skou med 24 skibe delte med Torm, hvor der var 11 lidt større skibe.

Rederiet blev stiftet i 1937 af skibsreder Ove Skou (død 1974), og startede som mange andre danske rederier med mindre dampskibe i Nord-Østersøfart.

Rederiet solgte sit sidste skib ’Baltic Skou’ i 1995.

Smukke skibe
Rederiet blev mest kendt for en serie på 25 smukke skibe, som blev bygget i perioden 1949-1967.

’Benny Skou’ på 6.950 t.d.w., bygget 1951 på B&W-værftet, gav navn til typen, og det sidste skib i serien, ’Susanne Skou’, på 9.250 t.d.w. blev leveret fra Helsingør Skibsværft i 1967.

’Benny Skou’-typen udviklede sig naturligvis over årene, men alle skibene havde et hvidt skrog med elegante linjer, og en strømlinet midtskibsbygning, hvor apteringen var flot indrettet og skibet havde plads til 12 passagerer.

Der var en stor, flot salon med bar og mahogni på skottet, og man kunne føle sig hensat til at være ombord i et passagerskib. På den strømlinede skorsten var der malet et stort hvidt ’S’ på et blåt bånd.

Mahogni på skottet
Når man taler med unge shippingfolk kender få rederiet. Til gengæld er rederiet bestemt ikke glemt blandt ældre søfolk, shippingfolk og skibsinteresserede, og for dem var der en helt speciel stil over rederiets skibe, som udskilte sig markant fra andre konventionelle fragtskibe.

Af de 25 nævnte skibe blev fem bygget på B&W, 13 kom fra Helsingør, 4 fra Kiel og 3 fra Nakskov.

Tre skibe af ’Benny Skou’ typen forliste under Ove Skou’s ejerskab, nemlig ’Jytte Skou’ (bygget 1951), som løb på et skær ud for Peru i 1966. ’Kirsten Skou’ (bygget 1953) kolliderede og sank i 1962 i den Engelske Kanal, og ’Inger Skou’ (bygget 1954) strandede i 1963 i Magellan Strædet.

Lang levetid
De øvrige skibe blev solgt til udlandet, og fik en total levetid på 25-31 år (Ove Skou plus fremmed ejerskab), hvilket bekræfter skibenes høje kvalitet.

Fire skibe forliste under fremmed flag efter salget fra Ove Skou - resten blev skrottet. ’Lotte Skou’ der blev leveret 1952 fra Kiel, blev solgt inden jomfrurejsen.

Fra 1968 fik rederiet leveret en serie på 8 skibe fra Helsingør med aptering og maskineri agter. Typen blev kaldt ’D’ bådene, idet de fik navne startende med ’D’, hvor den første var ’Dorte Skou’. De var på 14.000 t.d.w, og havde små luger, som ikke fulgte med tiden. ’Torben Mærsk’ som blev leveret fra Helsingør i 1962 (kaldt TV skibet, idet DR1 bragte en serie om dette skib), var en slags prototype for ’D’ bådene.

Helsingør Værft
Ove Skou havde et tæt samarbejde med Helsingør Skibsværft, og fik leveret 21 skibe fra dette værft.

Det siges at når værftet manglede ordrer, ringede man til skibsrederen, som fristet af en attraktiv byggepris var hurtig til at afgive ordre på atter et skib af samme type - værftet havde jo tegningerne og erfaring med bygning af skibene.

Skibene var af en meget høj kvalitet, især hvis man sammenligner med skibe bygget i Japan og Sydkorea, der var lidt mere plasticagtige i apteringen, og dengang ikke skruet så godt sammen som danskbyggede skibe.

Efter 2. verdenskrig fik Rederiet Ove Skou alle sine skibe som nybygninger, med undtagelse af to, som på et sent tidspunkt blev købt brugt.

Asset play
Da Ove Skou var et tramprederi, var køb og salg af skibe en vigtig indtægtskilde (asset play).

Skibene havde kun en gennemsnitlig levetid inden for rederiet på 13,8 år inden de blev solgt, hvor linjerederierne i gennemsnit beholdte deres skibe i cirka 20 år.

Da Skou-skibene havde et smukt udseende og flot aptering, blev potentielle købere let imponeret, hvilket gjorde dem lettere at sælge.

Rederiet var som nævnt et decideret tramprederi, og drev aldrig linjefart, men sluttede for det meste sine skibe ud på timecharter for kortere eller længere perioder.

Rederiet foretrak en længere ballast rejse, for derefter at levere i timecharter ved en given havn eller punkt, frem for at slutte på rejsebasis, hvor der var en større risiko, men ofte bedre økonomiske resultater.

Høj fart
Med en høj fart (16,5-18 knob) og godt udstyret med lastebomme var skibene imidlertid bygget som linjeskibe.

Dette gjorde dem specielt egnet som erstatnings-tonnage, når et linjerederi var udsat for forsinkelser eller havari, og havde fastsatte afsejlingsdatoer på programmet.

Rederiet hemmeligholdte som regel, hvor deres skibe var åbne for beskæftigelse, med det formål at skibsmæglerne ikke selv skulle konkludere, om rederiet havde et skib i position til en given forretning. Dette kunne nemlig medføre at rederiet gik glip af en forretning. Det var ikke usædvanligt at et Skou-skib f. eks. sejlede transatlantisk i ballast for at levere til en timecharter for et linjerederi.

Læs 2. del i næste uge, hvor Niels Storringgaard beskriver rederiets svære tid i 1980’erne og 1990’erne.













Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Færgen-veteran fylder 60

Plus

På hemmelig mission med modstandsbevægelsens rederi

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv
Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Plus

Fagfolk på udflugt til Kalundborg Havn

Den storstilede udvidelse af Kalundborg Havn trak torsdag knap 100 fagfolk til Ny Vesthavn

Mærsk fyrer 1200 i Chile

Maersk Container Industry samler produktionen af kølecontainere i Kina og lukker fabrikken i Chile. 1209 medarbejdere bliver berørt.

Forladt containerskib i brand nær Indien

3800 krydstogtgæster til Fredericia i dag

1

Straf til 'Absalon'-kaptajn nedsat efter vidneudsagn

Per Moll Petersen, der som kommandørkaptajn på 'Absalon' brugte forsvarets kreditkort på en stripklub i Malta, har fået nedsat sin straf efter vidneudsagn fra besætning.

Wedellsborgs tørlastrederi fordobler overskud

Baronens rederi vokser og forventer fortsat profitabel vækst

Bureau Veritas - en effektiv og bæredygtig global skibsfart

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Trækul årsag til brand på to containerskibe

To gange har selvantændt trækul været skyld i brand på containerskibe, viser tysk rapport.

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Intet udbytte fra Nordane efter rødt 2017-regnskab

Mod forventning lykkedes det ikke for Svendborg-rederiet Nordane at vende et underskud til positive tal på bundlinjen i 2017.

Mærsk-brandet falder i værdi

Plus

Markant krydstogtvækst i provinsen

ANALYSE: Antallet af krydstogtskibe stiger næsten syv gange hurtigere i provinshavnene end det gør i hovedstaden

Plus

Olfert Fischer endte i persillehakkeren

’Niels Juel’, ’Olfert Fischer’ og ’Peter Tordenskiold’ endte deres dage på Lindø Port of Odense

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er behov for hjemlig hygge på skibene"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Emma Karstensen, 22, maskinmesterstuderende på SIMAC, giver her sit bud på hvorfor

Svendborg Bugser er rykket tværs over havnebassinet

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

Aalborg Havn bygger mere lager

VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på at skifte dets anoder?

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

ABB to improve Edda Fides floating hotel safety with leading digital technology

BIM Forum 2018 - sæt allerede nu kryds i kalenderen den 20. & 21. september

Lovpligtige eftersyn

18 meter spreader beam udlejes til løfteopgaver

Denne kunde har fået en effektiv håndteringsproces og et bedre arbejdsmiljø

Prysmian gennemfører erhvervelsen af General Cable

Send til en kollega

0.336