23948sdkhjf

Rederiet som næsten alle har glemt

| Af Niels Storringgaard | Tip redaktionen om en historie

Engang var det Danmarks tredjestørste rederi, men i dag er det glemt af næsten alle - Niels Storringgaard fortæller her første del af historien om det hæderkronede rederi, Ove Skou, og dets mange smukke skibe

Rederiet Ove Skou var i 1978 - målt på tons dødvægt - Danmarks tredjestørste rederi efter A.P. Møller og ØK.

Det var en tredjeplads, som Ove Skou med 24 skibe delte med Torm, hvor der var 11 lidt større skibe.

Rederiet blev stiftet i 1937 af skibsreder Ove Skou (død 1974), og startede som mange andre danske rederier med mindre dampskibe i Nord-Østersøfart.

Rederiet solgte sit sidste skib ’Baltic Skou’ i 1995.

Smukke skibe
Rederiet blev mest kendt for en serie på 25 smukke skibe, som blev bygget i perioden 1949-1967.

’Benny Skou’ på 6.950 t.d.w., bygget 1951 på B&W-værftet, gav navn til typen, og det sidste skib i serien, ’Susanne Skou’, på 9.250 t.d.w. blev leveret fra Helsingør Skibsværft i 1967.

’Benny Skou’-typen udviklede sig naturligvis over årene, men alle skibene havde et hvidt skrog med elegante linjer, og en strømlinet midtskibsbygning, hvor apteringen var flot indrettet og skibet havde plads til 12 passagerer.

Der var en stor, flot salon med bar og mahogni på skottet, og man kunne føle sig hensat til at være ombord i et passagerskib. På den strømlinede skorsten var der malet et stort hvidt ’S’ på et blåt bånd.

Mahogni på skottet
Når man taler med unge shippingfolk kender få rederiet. Til gengæld er rederiet bestemt ikke glemt blandt ældre søfolk, shippingfolk og skibsinteresserede, og for dem var der en helt speciel stil over rederiets skibe, som udskilte sig markant fra andre konventionelle fragtskibe.

Af de 25 nævnte skibe blev fem bygget på B&W, 13 kom fra Helsingør, 4 fra Kiel og 3 fra Nakskov.

Tre skibe af ’Benny Skou’ typen forliste under Ove Skou’s ejerskab, nemlig ’Jytte Skou’ (bygget 1951), som løb på et skær ud for Peru i 1966. ’Kirsten Skou’ (bygget 1953) kolliderede og sank i 1962 i den Engelske Kanal, og ’Inger Skou’ (bygget 1954) strandede i 1963 i Magellan Strædet.

Lang levetid
De øvrige skibe blev solgt til udlandet, og fik en total levetid på 25-31 år (Ove Skou plus fremmed ejerskab), hvilket bekræfter skibenes høje kvalitet.

Fire skibe forliste under fremmed flag efter salget fra Ove Skou - resten blev skrottet. ’Lotte Skou’ der blev leveret 1952 fra Kiel, blev solgt inden jomfrurejsen.

Fra 1968 fik rederiet leveret en serie på 8 skibe fra Helsingør med aptering og maskineri agter. Typen blev kaldt ’D’ bådene, idet de fik navne startende med ’D’, hvor den første var ’Dorte Skou’. De var på 14.000 t.d.w, og havde små luger, som ikke fulgte med tiden. ’Torben Mærsk’ som blev leveret fra Helsingør i 1962 (kaldt TV skibet, idet DR1 bragte en serie om dette skib), var en slags prototype for ’D’ bådene.

Helsingør Værft
Ove Skou havde et tæt samarbejde med Helsingør Skibsværft, og fik leveret 21 skibe fra dette værft.

Det siges at når værftet manglede ordrer, ringede man til skibsrederen, som fristet af en attraktiv byggepris var hurtig til at afgive ordre på atter et skib af samme type - værftet havde jo tegningerne og erfaring med bygning af skibene.

Skibene var af en meget høj kvalitet, især hvis man sammenligner med skibe bygget i Japan og Sydkorea, der var lidt mere plasticagtige i apteringen, og dengang ikke skruet så godt sammen som danskbyggede skibe.

Efter 2. verdenskrig fik Rederiet Ove Skou alle sine skibe som nybygninger, med undtagelse af to, som på et sent tidspunkt blev købt brugt.

Asset play
Da Ove Skou var et tramprederi, var køb og salg af skibe en vigtig indtægtskilde (asset play).

Skibene havde kun en gennemsnitlig levetid inden for rederiet på 13,8 år inden de blev solgt, hvor linjerederierne i gennemsnit beholdte deres skibe i cirka 20 år.

Da Skou-skibene havde et smukt udseende og flot aptering, blev potentielle købere let imponeret, hvilket gjorde dem lettere at sælge.

Rederiet var som nævnt et decideret tramprederi, og drev aldrig linjefart, men sluttede for det meste sine skibe ud på timecharter for kortere eller længere perioder.

Rederiet foretrak en længere ballast rejse, for derefter at levere i timecharter ved en given havn eller punkt, frem for at slutte på rejsebasis, hvor der var en større risiko, men ofte bedre økonomiske resultater.

Høj fart
Med en høj fart (16,5-18 knob) og godt udstyret med lastebomme var skibene imidlertid bygget som linjeskibe.

Dette gjorde dem specielt egnet som erstatnings-tonnage, når et linjerederi var udsat for forsinkelser eller havari, og havde fastsatte afsejlingsdatoer på programmet.

Rederiet hemmeligholdte som regel, hvor deres skibe var åbne for beskæftigelse, med det formål at skibsmæglerne ikke selv skulle konkludere, om rederiet havde et skib i position til en given forretning. Dette kunne nemlig medføre at rederiet gik glip af en forretning. Det var ikke usædvanligt at et Skou-skib f. eks. sejlede transatlantisk i ballast for at levere til en timecharter for et linjerederi.

Læs 2. del i næste uge, hvor Niels Storringgaard beskriver rederiets svære tid i 1980’erne og 1990’erne.











Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Nyhedsbrev

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Online Avis Arkiv

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Australien overvejer scrubber-forbud

Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Send til en kollega

0.282