23948sdkhjf

Første LNG-bulkcarrier leveret

TØRLAST: Sydkoreanske interesser først med LNG-drift i bulkcarrier-segmentet

Der melder sig konstant nye skibssegmenter i LNG-feltet. Juli 2016 meddelte Man Diesel & Turbo, at de havde fået ordre på en 6G50ME-C9.5-GI dualfuel totaktsmotor til en 50.000 t.dv. stor bulkcarrier, kontraheret ved Hyundai Mipo-værftet i Sydkorea.

’Ilshin Green Iris’, som nybygningen siden kom til at hedde, er netop blevet leveret til sydkoreanske Ilshin Marine Transport som verdens første LNG-drevne bulkcarrier.

Bortset fra bunkerdelen, er der tale om en konventionel ultramax open hatch-bulkcarrier. Altså et skib, der tilhører et segment, som normalt regnes blandt de mest standardiserede deepsea-skibstyper. Derfor er netop bulkcarrier-segmentet da også et af de sidste af de store kommercielle skibssegmenter til at introducere LNG som drivmiddel.

Finner bliver de næste

En tendens, der med de nye globale 0,5 procent svovlgrænser fra 2020 angiveligt vil eskalere i de kommende år i denne type af standardiseret skibe, som oftest beskæftiges i råvaretransporten mellem kontinenterne. Altså i hovedsagligt deepsea-fart, uden for de eksisterende nordeuropæiske og nordamerikanske ECA-zoner med 0,1 procents svovlgrænser.

’Ilshin Green Iris’ er udrustet med en type C-LNG cryo tryktank på 500 kbm, placeret på fortøjningsdækket agter for dækshuset. Nybygningen er klasset af Lloyds Register og skal beskæftiges med kalksten- og jernmalmtransport for den store multinationale sydkoreanske stålproducent POSCO.

Det finske rederi ESL Shipping har i øjeblikket to LNG-drevne 25.600 t.dv. handysize bulkcarriers under bygning ved Jinling-værftet i Kina til levering senere i år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094