IMO er klar til svovlforbud

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité

IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, var helt klar i mælet, da han åbnede det ugelange møde i mandags. Her fastslog han, at der ikke er en vej tilbage - de globale svovlkrav vil træde i kraft i 2020. Effekten af reglerne vil være signifikante for både miljøet og folkesundheden, og skal derfor gennemføres, sagde Kitack Lim.

I løbet af mødets første dage var der kun ganske få lande, der udtrykte bekymring om år 2020 som ikrafttrædelsesdato. Der blev derfor hurtig enighed om at drøfte de mere tekniske forslag til håndhævelse af svovlkravene, herunder et forbud mod at have brændstof ombord, der ikke lever op til kravene.

Under disse drøftelser blev IMO-landene enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof ombord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense udstødningen.

- Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi – sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer – har arbejdet længe og hårdt for. Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Hun henviser til det konkrete forslag fra ICS, BIMCO og en række andre internationale erhvervsorganisationer, som blev lanceret før mødet.

- Denne uge har været et godt eksempel på, at IMO-landene tager ansvar for både miljøet og skibsfartens konkurrenceevne. Man har således lyttet til bekymringer fra både NGO’er og rederiorganisationer og udvist den handlingskraft, som en global regulator for en global industri bør gøre, siger Maria Skipper Schwenn.

- Dette var første skridt til at gøre håndhævelsen af svovlkravene mere simpel. Nu tager IMO også fat på selve praktikken omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018, slutter hun.

Endelig vedtagelse til oktober
Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité (MEPC). Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”, hvilket betyder, at forslaget behandles hurtigere end normalt og kan vedtages endeligt i oktober.

Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL-konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske den 1. marts 2020.

Også hos Søfartsstyrelsen glæder man sig over, at svovlforbuddet nu bliver til virkelighed.

- Forslaget om et globalt forbud mod at sejle med brændstof med højt svovlindhold er et skridt i den rigtige retning. Vi arbejder for at mindske konkurrenceforvridningen mellem de forskellige flagstater, og forbuddet vil fremme håndhævelse af reglerne og dermed være med til at skabe ens rammevilkår, siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Nyhedsbrev

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Online Avis Arkiv

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Hedgefonde øger investeringer i shipping

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Regeringen vil ikke favorisere danske værfter

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

Plus 1

Ugens Positionsbillede

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.304