23948sdkhjf

Nordkoreanske tvangsarbejdere byggede skrog til dansk skib

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ifølge forskellige estimater arbejder over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i udlandet.

Det esbjergensiske rederi Esvagt fik et 2016 leveret et fartøj, hvis skrog nordkoreanske tvangsarbejdere var med til at bygge i Polen.

Det fremgår af en rapport fra det polske arbejdstilsyn, som Berlingske har fået adgang til via mediet Vice i Tyskland.

Oplysningen forbløffer Esvagts administrerende direktør, Kristian Ole Jakobsen.

- Det er fuldstændigt forbløffende oplysninger for os. Og jeg må bare understrege, at vi på ingen måder har haft mistanke om det, siger han til Berlingske.

- Hvis vi havde haft nogen mistanke om sådanne forhold, ville vi straks have krævet nybygningsprojektet standset og forholdene ændret.

Læs også: Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

Sagen kommer i forlængelse af afsløringer fra DR og Information om, at nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen var involveret i byggeriet af inspektionsfartøjet "Lauge Koch", som i 2013 blev bestilt af Forsvaret.

Esvagt-sagen begynder i slutningen af 2014, skriver Berlingske. Her bestilte rederiet et nyt skib hos det norske værft Havyard.

Det norske værft fik bygget skroget på et værft i Polen kaldet Nauta. Nauta hyrer medarbejdere gennem det polske vikarfirma Alson.

Alson drives af polske Cecylia Kowalski, som ifølge Berlingske har klare forbindelser til Nordkorea.

Læs også: Karstensens Skibsværft ramt af leverandørsvigt i Polen

I en rapport fra arbejdstilsynet i Polen, der stammer fra februar 2016, konstaterer tilsynet, at 19 nordkoreanere har arbejdet på byggeriet af skroget til Esvagt.

Rederiets administrerende direktør forklarer Berlingske, at Esvagt første gang bliver opmærksom på sagen, da avisen tog kontakt i december 2017.

- Efterfølgende har vi gennemgået vores retningslinjer for at se, hvor vi kunne stramme op.

- Endelig har vi kontaktet Havyard og Nauta og sagt, at det naturligvis er fuldstændig uacceptabelt, siger Kristian Ole Jakobsen til Berlingske.

Læs også: Nye millioner til Hirtshals Yard

Rederiet har også siden implementeret en whistleblower-ordning.

Ifølge forskellige estimater arbejder over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i udlandet, skriver avisen.

Deres løn går primært til styret i Nordkorea. Og de kan ikke flygte. For hvis de gør det, risikerer familierne i det isolerede regime at blive straffet.

Det har ikke været muligt for Berlingske at få en kommentar fra hverken Cecylia Kowalski eller værftet Nauta.

Norske Havyard beklager også sagen.

/ritzau/

Mere om: Esvagt | Skibsværfter
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.206