Offshore-firma fritstiller hele topledelsen

- En ny kurs betyder øget samarbejde på tværs af landegrænser og en slankere organisation. Derfor tager NorSea Group Denmark afsked med en del af ledelsen for at ruste sig til fremtidens marked.

Læs også: Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Det skriver NorSea Group i en pressemeddelelse.

I den nye strategi for fremtiden er der ikke plads til CEO Jørn Bue Madsen, CHRO Lena Broholm Hansen og CFO Jan Thim – topledelsen på det danske hovedkontor i Esbjerg. De blev torsdag fritstillet.

- Vi går efter at skabe en større sammenhæng på tværs af grænser, hvor vi udnytter kompetencer maksimalt, og dette er første skridt i retningen af at gøre NorSea Group stærkere og mere effektiv. Esbjerg vil fortsat være en central del af koncernen, som vil danne ramme om mange af vores aktiviteter, men vi har valgt en ny kurs, og det betyder farvel til tre dygtige, ledende medarbejdere. Jeg vil gerne takke dem for deres indsats, men vi har valgt at reorganisere og integrere selskaberne i koncernen som driftsselskaber med central koordinering, hvorfor den fremtidige organisation vil skulle afspejle en slankere driftsorganisation, udtaler bestyrelsesformand for NorSea Group, John Stangeland.

Jesper skal styre slagets gang
Ledelsen af det danske hovedkontor kommer fremadrettet i hænderne på nuværende operationschef Jesper Høj-Hansen, der i den forbindelse skifter stillingsbetegnelse fra vicedirektør til CEO.

- Vi lever efter mottoet, at vi er dem, som er der først, og vi er dem, der bliver længst, hvilket betyder, at er vi forpligtede til at se, hvordan vi gør organisationen mest omkostningseffektiv i forhold til både det nuværende marked og fremtiden. Vi skylder også vores kunder og samarbejdspartnere at kigge lige så meget på os selv, som de har gjort på deres forretninger, og med den nye struktur vil vi skabe en slankereorganisation. Målet er på samme tid at fortsætte den igangsatte udvikling af morgendagens supply chain og at være cost leader, så vi kan konkurrere på et krævende marked, og vi kan se, at vi på denne måde kan skabe en mere rentabel forretning, fastslår Jesper Høj-Hansen, der de sidste halvandet år sammen med den øvrige ledelse har arbejdet intensivt med at effektivisere NorSea Group Denmark.

Den mission får nu en international dimension, og han ser gode perspektiver i den udvikling.

 - Det er en spændende proces, der venter os på gruppe-niveau, og vi kan trække på de erfaringer, som vi har gjort os her i Danmark, ligesom der er igangsat andre gode initiativer. Selvom vi siger farvel til nogle, så har vi dygtige kompetencer i huset, og vi har valgt at bibeholde antallet af medarbejdere på andre niveauer, for det giver mest mening for os i forhold til virksomhedens fremtid, siger Jesper Høj Hansen.

Afklaret CEO
Nu tidligere CEO Jørn Bue Madsen er ganske afklaret i forhold til, at næste skridt i udviklingen af det tidligere Danbor betyder markante tiltag.

- Det er en spændende proces, som hele NorSea Group er undervejs med, og det er klart, at det medfører nogle ændringer, når synergier skal dyrkes mere intensivt. Bestyrelsen har besluttet sig for en fladere struktur, og det har jeg selvfølgeligt respekt for, men jeg kommer selvfølgelig til at savne den stærke gruppe af medarbejdere, som jeg har samarbejdet med de senere år. Vi har været gennem en betydelig transformation gennem de seneste 3,5 år og har nået meget langt i udviklingen og internationaliseringen af selskabet, men må nu gå skridtet videre med fuld integration i alle led inklusiv ledelse og administrative funktioner.

Fakta om NorSea Group Denmark

 Det tidligere Danbor har siden 2014 været en del af NorSea Group, men virksomhedens historie går tilbage til 1974, hvor det danske olieeventyr var i sin begyndelse.

Selskabet blev etableret som forsyningsbase til olie- og gasaktiviteterne i Nordsøen og var i mange år et datterselskab til A. P. Møller Mærsk-gruppen, hvor det opbyggede en position som en førende service- og logistikvirksomhed i offshore-, energi- og transportbranchen.

NorSea Group beskæftiger omkring 1.500 ansatte, der blandt betjener 11 supply baser til offshoreindustrien. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjen gik frem på top- og bundlinje i 2017

Færgerederiet overførte sidste år rekordmange personbiler og øgede sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen

Batterier forsinket til ny hybridfærge

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Ny pulje skal fjerne skibsvrag langs danske kyster

Folketinget kommer nu med økonomisk hjælp til kommuner, som gerne vil fjerne nogle af de mange skibsvrag langs danske kyster.

Søby Værft er tilbage i sorte tal

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Spansk leverandør skal bygge LNG-tanke til 22.000 TEU-nybygning

Online Avis Arkiv

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Esvagt henter tidligere Mærsk-chef som formand

Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Kina skærer stål til første vestlige krydstogtskib

SKIBSBYGNING: Starten på dansk-amerikaners pionerprojekt i Kina markeret ved China Merchant Heavy Industries

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christina Boutrup fortæller om “Made By China” på MOVE 2018

Kobbernitter fås hos Præstmark

Vi er glade for at blive valgt som leverandør af denne Schmalz vakuumløsning til IAT A/S

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Se vores nye video om de belastningstests vi udfører

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Besøg IBIX på VBG messen

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt uds...

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Send til en kollega

0.226