Nu har ro/pax-segmentet meldt sig ind i kampen med ”mega-skibe”, som først flyttede TEU-grænsen på containerskibe om på den anden side af 15.000 og siden endda 20.000 - og som senere igangsatte et kapløb mellem de førende shortsea-operatører, herunder DFDS, om ro/ro-skibe med mere end 6.000 lanemeter.
Det er Irish Ferries som netop har udnyttet en...
Stadig tvivl om nye mega -ro/ro-skibes energieffektivitet
SKIBSDESIGN: Med den aktuelle ordre på verdens hidtil største ro/pax-skib peger dansk ekspert i skibsdesign på svagheder i IMOs indeks for energieffektivitet på netop denne type tonnage
Det er kun sparsomme data Irish Ferries har oplyst om det nye rekord-skib. Bruttotonnagen bliver omkring 67.300. Det samlede output er på 33.600 kW til en servicefart på 22,8 knob. Illustration: FSG
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer