23948sdkhjf

DEBAT: Der er muligheder nok i Det Blå Danmark

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle de unge om
DEBAT

Af Jakob Ullegård, direktør, Danske Rederier

De danske rederier ønsker at sætte mere blus på de maritime uddannelser. Det er et vigtigt element i vores udspil på tværs af tre rederiforeninger, som vil løfte antallet af praktikstillinger til søs og tilmed give en praktikgaranti til unge med interesse for søfart.

Rederierne står ikke alene med den ambition, som deles af flere lige fra fagforeninger, politikere og hele vejen ind i forårets maritime vækstteam.

En af grundene til dette er, som Kurt Rye Damkjær skriver i Søfart den 4. december, at vi har svært ved at forestille os en stærk og konkurrencedygtig, maritim klynge i Danmark uden danske søfolk. Det tror jeg også gælder de andre aktører.

Men der er nu også mere jordnære årsager for rederierne. Det gælder eksempelvis behovet for netop den arbejdskraft både til søs og til lands.

I selv samme nummer af Søfart kunne man læse Henrik Sloth, chef for Marine HR i Maersk Line, forklare, at "Danske søfolk er vigtige, både fordi de er dygtige og fordi at vi er en dansk virksomhed, hvor de bibringer en forståelse for virksomheden og virksomhedens historie."

Når danske søfolk har tilbragt - forhåbentlig mange- spændende og udbytterige år til søs, er deres erfaring værdsat rundt om i den maritime sektor.

Sejltid den eneste vej

Vi ved godt, at sejltid på rederiernes skibe er eneste vej til at øge den pulje af medarbejdere. Det er en af grundene til, at vi også er klar til at tage et større ansvar med praktik.

I den forbindelse er det vigtigt for os, at der ses på de samlede rammer for de maritime uddannelser, så mål, midler og især output hænger godt sammen. Derfor håber vi også, at den kommende maritime vækstplan vil rumme et servicetjek af uddannelserne.

Der er altså mange gode grunde til, at det vil være en fordel med flere, dygtige, danske søfolk. Der er bare et element, som det er rigtig væsentligt at holde sig for øje i den forbindelse. Der skal også være kompetente unge, som har lyst til at blive skibsassistenter, navigatører og maskinmestre. Her har vi en fælles opgave.

En del af det ansvar løfter Det Blå Danmark via vores fælles, vellykkede kampagne World Careers. Den er netop et forsøg på - ved fælles kraft - at bryde igennem lydmuren af tilbud til unge mennesker, så de er opmærksomme på det hav af muligheder, som vores erhverv tilbyder. Både til søs og på land. Om det er folkeskoleklasser, som spiller brætspil og møder HF-søfart-studerende, biografreklamer eller stande på messer. Her skal vi være at finde - og vi står klart bedst ved at arbejde sammen.

International styrkeposition

Givet de fælles ambitioner, bør vi også gøre mere end det. Vi skal hver især og i fællesskab vise omgangskreds, interessenter og alle, der vil lytte, at der er muligheder nok i Det Blå Danmark.

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle om, for selvfølgelig er unge (og deres forældre) mere tilbøjelige til at søge mod de sektorer, hvor pilen peger opad.

Det Blå Danmark beskæftiger alt i alt 95.000 her i landet. Kigger man på lønstatistikker, så er det gode jobs - og for os der kender indholdet, ved vi, at der også er spændende udfordringer nok. Det skal vi holde fast i, både før og efter regeringens kommende udspil til ny, maritim vækst.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156