Nærmere hurtigrute: Fra Langeland til Lolland på 22 minutter

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Samfundsøkonomiske gevinster ved kortere rejsetid mellem Langeland og Lolland, viser ny rapport. Nu vil profiler fra Venstre og SF sætte yderligere skub i projektet

De otte år gamle planer om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet kan få helt nyt liv, fordi der nu er kommet dokumentation for, at der vil være store samfundsøkonomiske gevinster ved at halvere rejsetiden mellem Spodsbjerg-Tårs til 22 minutter.

Det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, som TV 2/Fyn fik indsigt i onsdag.

Rapporten er bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, som tidligere på året bad Sund & Bælt om at få udarbejdet en analyse af de sydfynske planer og visioner om en hurtigrute mellem Spodsbjerg-Tårs. 

- Næste skridt i processen er nu, at vi beder transportmininisteren om at tage et spadestik dybere i økonomien. Jeg er meget begejstret og tror, at det nu vil vise sig, at vi kan realisere projektet, som vil have stor betydning for Langeland og Lolland og hele Sydfyn. Det vil også skabe gode forbindelser til en kommende Femern-forbindelse, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV 2/Fyn. 

Godt nyt for Langeland og Sydfyn
SFs politiske ordfører Karsten Hønge kalder projektet et kæmpe løft til både Langeland og Lolland. 

- Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser, siger Karsten Hønge. 

Langelands kommende borgmester Tonni Hansen (SF) anser nu projektet for at være rykket et stort skridt nærmere. 

- Det her er virkelig godt nyt for Langeland og Sydfyn, og kan være med til at åbne et helt nyt arbejdsmarked og dermed skabe øget bosætning. For eksempel har vi kvalificeret arbejdskraft fra dengang vindmøllefabrikken lukkede i Rudkøbing. Med en hurtigforbindelse bliver det pludselig attraktivt at pendle til Nakskov, hvor Vestas mangler arbejdskraft, siger Tonni Hansen. 

Til Lolland fra Langeland på 22 minutter
Det tager i dag 45 minutter at sejle fra Langeland til Lolland, men ved at bygge en fremskudt færgehavn i det lavvandede område tre kilometer uden for Tårs, behøver færgerne ikke at sænke farten, og dermed kan overfartstiden mere end halveres til 22 minutter.

Desuden vil det skabe mulighed for halvtimesdrift mellem landsdelene og aflaste Storebæltsforbindelsen, når brotaksterne sættes ned de kommende år.

Rapporten fra ministeriet baserer sig på et anlægsoverslag fra Svendborg Kommune, som vurderer, at det vil koste 576 mio. kroner at gennemføre projektet. Men selv hvis projektet bliver dyrere, vil der være samfundsøkonomiske gevinster, viser analysen. 

"Screeningen viser, at en fremskudt færgehavn vil være økonomisk rentabel, hvis den kan etableres for højest 1,26 mia. kroner inkl. 50 procent. risikotillæg eller højst 840 mio. kroner i rå omkostninger", skriver Sund & Bælt i et notat til rapporten.

- Det er jo bare om at sætte skub i processen nu, siger Tonni Hansen (SF), som vil have sagen på dagsordenen i det fynske borgmesterforum, når han tiltræder som ny borgmester 1. januar.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Nyhedsbrev

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Online Avis Arkiv

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Offshore-klynge til eksamen

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Hver dag er ny under overfladen

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Stolt Tank Containers har sammen med en kunde fået skylden for en brand på containerskibet 'MSC Flaminia', som kostede tre livet i 2012. Skuffende, siger Stolt Tank Container.

Plus

Lauritzen-bulker rapporteret solgt

SKIBSSALG: 2010-byggede ’Signe Bulker’ angiveligt på vej til græsk reder

EU-alliance med Afrika kan gavne dansk søfart

Droner sænker prisen på offshore-vind

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

Globalt energi know-how til lokale kunder

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
DFDS bruger 300 millioner på scrubbere hos ME Production

Med en ordre på 300 mio. kroner vil DFDS forsynes 12 skibe på Middelhavet med scrubbere fra danske ME Production.

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Tina Revsbech ude af BW Tankers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og produktion?

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Maskinlærer til HF-søfartsuddannelse

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Prysmian TEMAR™ skibskabler

Geopal leverer sikkerhed til endnu et dansk biogasanlæg

Send til en kollega

0.21