23948sdkhjf

Nærmere hurtigrute: Fra Langeland til Lolland på 22 minutter

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Samfundsøkonomiske gevinster ved kortere rejsetid mellem Langeland og Lolland, viser ny rapport. Nu vil profiler fra Venstre og SF sætte yderligere skub i projektet

De otte år gamle planer om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet kan få helt nyt liv, fordi der nu er kommet dokumentation for, at der vil være store samfundsøkonomiske gevinster ved at halvere rejsetiden mellem Spodsbjerg-Tårs til 22 minutter.

Det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, som TV 2/Fyn fik indsigt i onsdag.

Rapporten er bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, som tidligere på året bad Sund & Bælt om at få udarbejdet en analyse af de sydfynske planer og visioner om en hurtigrute mellem Spodsbjerg-Tårs. 

- Næste skridt i processen er nu, at vi beder transportmininisteren om at tage et spadestik dybere i økonomien. Jeg er meget begejstret og tror, at det nu vil vise sig, at vi kan realisere projektet, som vil have stor betydning for Langeland og Lolland og hele Sydfyn. Det vil også skabe gode forbindelser til en kommende Femern-forbindelse, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV 2/Fyn. 

Godt nyt for Langeland og Sydfyn
SFs politiske ordfører Karsten Hønge kalder projektet et kæmpe løft til både Langeland og Lolland. 

- Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser, siger Karsten Hønge. 

Langelands kommende borgmester Tonni Hansen (SF) anser nu projektet for at være rykket et stort skridt nærmere. 

- Det her er virkelig godt nyt for Langeland og Sydfyn, og kan være med til at åbne et helt nyt arbejdsmarked og dermed skabe øget bosætning. For eksempel har vi kvalificeret arbejdskraft fra dengang vindmøllefabrikken lukkede i Rudkøbing. Med en hurtigforbindelse bliver det pludselig attraktivt at pendle til Nakskov, hvor Vestas mangler arbejdskraft, siger Tonni Hansen. 

Til Lolland fra Langeland på 22 minutter
Det tager i dag 45 minutter at sejle fra Langeland til Lolland, men ved at bygge en fremskudt færgehavn i det lavvandede område tre kilometer uden for Tårs, behøver færgerne ikke at sænke farten, og dermed kan overfartstiden mere end halveres til 22 minutter.

Desuden vil det skabe mulighed for halvtimesdrift mellem landsdelene og aflaste Storebæltsforbindelsen, når brotaksterne sættes ned de kommende år.

Rapporten fra ministeriet baserer sig på et anlægsoverslag fra Svendborg Kommune, som vurderer, at det vil koste 576 mio. kroner at gennemføre projektet. Men selv hvis projektet bliver dyrere, vil der være samfundsøkonomiske gevinster, viser analysen. 

"Screeningen viser, at en fremskudt færgehavn vil være økonomisk rentabel, hvis den kan etableres for højest 1,26 mia. kroner inkl. 50 procent. risikotillæg eller højst 840 mio. kroner i rå omkostninger", skriver Sund & Bælt i et notat til rapporten.

- Det er jo bare om at sætte skub i processen nu, siger Tonni Hansen (SF), som vil have sagen på dagsordenen i det fynske borgmesterforum, når han tiltræder som ny borgmester 1. januar.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Nyhedsbrev

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

Online Avis Arkiv

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

Tommy Thomsen ser lysere udsigter for J. Lauritzen

Bestyrelsesformanden håber, at et bedre marked kan give tørlast- og tankrederiet mulighed for at tjene penge til køb af flere skibe

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Baltic Feeder-serien næsten komplet – flere kan være på vej

CONTAINER: Mærsks Sealand kan ifølge amerikansk business-avis være på vej med flere feederskibe i kølvandet på Baltic Feeder-serien

Nyt håb for danskbygget klassiker

Plus

Overvågning af fiskere tager fart

Efter norsk kollision: Australien frygter for milliardinvestering

Australske forsvarsmyndigheder har igangsat en undersøgelse af tre nye flådefartøjer, der er baseret på samme design som den norske fregat ’Helge Ingstad’, der i sidste måned kolliderede med et tankskib

Positionsbillede

Plus

Nybygning ”leveret” fra Fayard

Drømmeskibet vækker børnenes indre sømand

Plus 1

Tidligere orlogskaptajn fuldender sit livsværk

I en kælder i Rungsted har den 81-årige Ebbe Talleruphuus for nylig færdigbygget det sidste af 24 skibe i en modelsamling af ’Danmarks Koldkrigsflåde’.

40.000 brikker til et Mærsk-skib

Hamburg Süd har fået en legoversion af deres egne Cap San-skibe - reelt et Mærsk-skib - i jubilæumsgave for opkøbet

Plus

Firmaets mand har trukket stikket

INTERVIEW: Han begyndte i en tid, hvor der fortsat blev produceret store skibsmotorer i København og der stod B&W i firmalogoet - Nu stopper Thomas S. Knudsen som dansk direktør for MAN og giver her sit bud på de store sejre og værste ærgrelser

Plus

Visma jagter det store gennembrud

Dansk it-firma har vundet opgaven med at digitalisere ydelserne fra Storbritanniens maritime myndigheder - markedet for digitalisering af certifikater for skibe og søfolk boomer netop nu

Plus

Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud

Og 'Skoleskibet Danmark’ tager også gerne flere togter, men skal først på værft og til OL

Plus

Shipping-godfather vender skuden

Sømand død efter fald på 'Wilson Skaw' i Frederikshavn

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Har du brug for Siemens teknisk support?

Komplet portefølje af krankabler

Du kan stadig nå at deltage i vores julekonkurrence!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Flexible crew stol

Strategi

Alt du har brug for af løfteudstyr, stålwire og tilbehør

Special Glas som Borosilikatglas – Pyrex, Simax, Tempax og Duran - Finder d...

Send til en kollega

0.246