Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Den 4. april 2017 sendte borgmestre fra 10 maritime styrkepositioner i Danmark: Esbjerg, Frederikshavn, Svendborg, Ærø, Hjørring, Lemvig, Fanø, Bornholm, Langeland og Samsø en klar opfordring til både medlemmerne af det maritime vækstteam og til regeringen. Den gik på at få udvidet sømandsskatten, så den rummer hele offshoresektoren, da rigtig mange søfolk med bopæl i de 10 kommuner er afhængige af at rederierne er konkurrencedygtige.

I brevet anbefalede de regeringen at tænke Det Blå Danmark ind i det vækstudspil, som allerede den gang var varslet i forlængelse af det maritime vækstteam:

Læs også: Global Maritime Forum holder flyttedag

Med søndagens politiske udspil er der nu bred, landspolitisk opbakning til at udvide sømandsskatten. Dermed får de 10 borgmestre deres ønske opfyldt. Det skriver Danske Rederier.

Læs også: Digitalisering centralt i regeringens kommende blå vækstudspil

Det glæder Johnny Søtrup, afgående borgmester i Esbjerg Kommune, som var initiativtager til samarbejdet mellem de 10 maritime kommuner:

- Den her pakke er godt nyt for det maritime Danmark. For Esbjerg betyder det rigtig meget, da havvind er et afgørende forretningsområde for vores havn og en række virksomheder. Jeg ved fra mine gode kollegaer rundt om i landet, at søfarten tilsvarende er vigtig og derfor skal vi blive ved med at udvikle vores rammevilkår, så de favner udviklingen, siger Johnny Søtrup om den nye erhvervs- og iværksætterpakke. 

Målet: Beskæftigelse for danske søfolk
Nu går arbejdet i gang med den konkrete lovgivning. For Danske Rederier har målet hele tiden været, at sikre beskæftigelse for danske søfolk på danske skibe gennem en udvidelse af sømandskatten. Her er man kommet et solidt skridt frem, mener Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.

- Lige siden vores formand sammen med Dansk Metals formand rettede henvendelse til daværende erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen i januar 2014, har det her været en prioritet for os. Det handler ret beset om at favne fremtidens skibsfart, så vi også fremadrettet kan sikre aktivitet og jobs i hele Danmark. Derfor har opbakningen fra de 10 borgmestre også været afgørende, da den er et synligt bevis for, at det her betyder noget bredt i landet, siger Jakob Ullegård.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Jubel over montørordning

Plus

Til søs: Danmark ventede 23 år på nye fregatter

Fra 1988 og 23 år frem havde søfartsnationen Danmark ingen fregatter - men i slutningen af 1990’erne erkendte politikerne, at korvetterne ikke var store nok og med fregatterne af Ivar Huitfeldt-klassen råder nationen over tre velbevæbnede krigsmaskiner

Nyhedsbrev

Skoleskib er ét stort puslespil

Online Avis Arkiv

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Dronningen fejrede 150 år med danske sømandskirker

Plus

Profilen: "Coastershipping uddør med os"

I gamle dage var der et rederi i hver en dansk by, mens hundredvis af danske coastere lå i Østersøen. Og når de kom i havn, ville kaptajnen drikke snaps med mægleren. Det beretter Jens Elkjær, som gik på pension sidste uge efter 41 år hos H. Folmer og Co.

Plus

Debat: Tilbydes: Narrativer Ønskes: lærings- og forebyggelsespotentiale

Den Maritime Havarikommission bør have maritime kompetencer tilknyttet i stil med Sø- og Handelsretten

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Plus

Den danske flåde - fra Østersøen og til det åbne hav - og tilbage igen

I 1989 bestod den danske flåde af 50 orlogsfartøjer - sådan er det ikke længere! Søren Nørby fra Forsvarsakademiet gennemgår de gigantiske omvæltninger, som den danske flåde har gennemgået i de seneste årtier

Færgerederier slår på den grønne tromme

Dansk bidrag til antipirateri styrkes

Kaptajn på Norgesfærgen ’trak nødbremsen’

Plus

Den første tur med ’Selandia’

Den 12. februar 1912 afsejlede 'Selandia' fra København med kurs mod Bangkok på sin første tur. Det markerede en ny tid i den danske og internationale søfart. En tid hvor motorskibene kom til at dominere. En tid som vi i dag - mere end 100 år senere - fortsat lever i

Tørlastskib trukket fri i Nordsøen

Migranter på DFDS-skib sendt hjem med fly

Plus

Med appelsiner og whisky i lasten

Der var næsten ingen grænser for, hvilke varer de danske coastere kunne transportere, og hvilke havne de kunne anløbe - Niels Storringgaard husker tilbage på epoken, hvor den danske coasterflåde var blandt verden

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Pirater kidnapper seks fra containerskib

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Det blev en dreng!

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Grundstødning udløser bøde

Færre piratangreb på verdenshavene

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Strejke truer HH Ferries

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.198