23948sdkhjf

Gang i søfartens eksport til Iran

Efter en årrække med sanktioner åbnede verdenssamfundet op for handel til og fra Iran igen i januar 2016. Efter et lavpunkt i 2014 og 2015 mærkes det nu.

Rederierenes omsætning til og fra Iran udgjorde i 2016 115 mio. kroner, og der er potentiale for mere. Det potentiale er en af grundene til et dansk besøg i Iran de kommende dage.

Den såkaldte atomaftale fra januar 2016 løftede en række sanktioner i forhold til at handle med Iran. Efter et lavpunkt i 2014 og 2015 mærkes det nu.

Rederierenes omsætning til og fra Iran udgjorde i 2016 115 mio. kroner, og der er potentiale for mere. Det potentiale er en af grundene til et dansk besøg i Iran de kommende dage.

Et af dem, som ser stort potentiale i Iran, er J. Lauritzen. Før sanktionerne blev for omfattende havde rederiet en stor forretning med at fragte især gassen ethylene fra Iran. Den arbejdes der ihærdigt på at få i gang igen.

- Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019, siger Thomas Wøidemann, operativ direktør i J. Lauritzen til Berlingske Business fredag. 

Danske Rederier er en del af den delegation, som i de kommende dage følger erhvervsminister Brian Mikkelsen under et besøg i Teheran. Målet er at styrke de diplomatiske relationer og knytte nye forbindelser, så det fulde potentiale på det iranske marked kan blive indfriet.

Allerede i januar 2016 var en stor erhvervsdelegation med daværende udenrigsminister Kristian Jensen i Iran. Her deltog flere rederier, og efterfølgende er det lykkedes at skabe forretning til og fra Iran. 

Tager man et gennemsnit af årene fra 2008 til 2011, så fyldte Iran i snit over 250 mio. kr. årligt. Det tal styrtdykkede til kun 25 mio. i snit i årene 2012 til 2014, da sanktionerne for alvor fik effekt. Først nu er der gang i forretningen igen, og den danske eksport af søtransport udgjorde som nævnt 115 mio. kr. i 2016 baseret på indberetninger fra rederierne. Den pil peger tilmed opad, mener man i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109