40 millioner til Ærøs hybridfærge

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

ÆrøXpressen er et skridt nærmere sit mål om en grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing i 2019 med tilsagn om finansiering på omkring 40 millioner

En grøn færgerute mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland kan snart blive en realitet. Det skriver Danmarks Grønne Investeringsfond i en pressemeddelelse.

Læs også: Ekspert: Færgefusion går glat igennem

Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 mio. kroner hver til den kommende hybridfærge på ruten. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer drift i foråret 2019 allerede. 

Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, hvor 25 procent af den samlede sejltid vil ske på el. Over de kommende ti år vil færgen gradvist blive 100 procent eldrevet. 

- ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres, siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond. 

Med tilsagn om finansieringen på plads kan ÆrøXpressen nu igangsætte de næste skridt mod en endelig realisering af færgeprojektet. Man vil rejse den resterende kapital gennem aktier til privatpersoner. Målet er 7,4 mio. kroner i aktiekapital. 

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

- Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde, siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen. 

Planen er, at færgen skal drives kommercielt af Danske Færger A/S, og der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. 

Om hybridfærgen
Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb.

Strømforsyningen i Marstal allokeres fra forsyningsnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.

Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Mærsk: Vi kommer ikke til at sejle ubemandet

Skibe uden besætning er ikke fremtiden, lyder det fra Maersk Lines chef på området. En gradvis indførelse af automation giver dog god mening, fortæller han til Søfart

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

FÆRGER: ’Hammerodde’ flyttes fra Rønne-Køge til Frederikshavn-Gøteborg

DFDS løfter option hos Jinling

SHORTSEA: Den tredje option er nu udnyttet i DFDS’ serie af nye meget store ro/ro-skibe

Sun Stone bestiller tredje nybygning i Kina

KRYDSTOGT: Succes tegner sig for dansk-amerikaners unikke tonnage-setup til ekspeditionskrydstogtsegmentet

Plus

HH-Ferries sender færge østpå

FÆRGER: Backup-færge på sommercharter mellem det estiske fastland og Saaremaa

Plus

Nivå-virksomhed leverer rent vand til søfarende

Nordsjællandske Bin-X står bag membransystemer til at rense brugsvand - blandt andet på skibe. Alt fra et tysk efterforskningsskib til store, danske færger er afhængige af teknologien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Send til en kollega

0.238