23948sdkhjf

40 millioner til Ærøs hybridfærge

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

ÆrøXpressen er et skridt nærmere sit mål om en grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing i 2019 med tilsagn om finansiering på omkring 40 millioner

En grøn færgerute mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland kan snart blive en realitet. Det skriver Danmarks Grønne Investeringsfond i en pressemeddelelse.

Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 mio. kroner hver til den kommende hybridfærge på ruten. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer drift i foråret 2019 allerede. 

Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift, hvor 25 procent af den samlede sejltid vil ske på el. Over de kommende ti år vil færgen gradvist blive 100 procent eldrevet. 

- ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres, siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond. 

Med tilsagn om finansieringen på plads kan ÆrøXpressen nu igangsætte de næste skridt mod en endelig realisering af færgeprojektet. Man vil rejse den resterende kapital gennem aktier til privatpersoner. Målet er 7,4 mio. kroner i aktiekapital. 

Læs også: Jarlov går ind i Color Line-sag

- Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde, siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen. 

Planen er, at færgen skal drives kommercielt af Danske Færger A/S, og der forhandles i øjeblikket med flere værfter om nybygningskontrakten. 

Om hybridfærgen
Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb.

Strømforsyningen i Marstal allokeres fra forsyningsnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.

Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Her er DFDS’ nye tyrkiske visuelle udtryk

Første skib fra U.N. Ro-Ro-flåden har nu fået ny bemaling, der adskiller sig fra den på DFDS' øvrige skibe

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

En fossilfri fremtid i vente

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Plus

"Færgerne bidrager til vækst, beskæftigelse og grøn omstilling"

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Bump på vejen for el-færge

EL-DRIFT: ’Ellen’ er nu 13 måneder forsinket, men der er også tale om nyt territorium. Rekordstor batteripakke samles netop i disse uger

Plus

’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

EL-DRIFT: På trods af store forsinkelser og massiv produktion af el-færger i Norge er E-ferry projektet stadigt det mest ambitiøse

Plus

Nordic Tankers hjemflager tankskibe

TANK: Tankskibe fra Maltaflag til Dannebrog, mens andre forlader det danske internationale skibsregister

Plus

Tæt på beslutning om ny færge til Hals-Egense

FÆRGER: Byrådet i Aalborg skal behandle budgetforslag med penge til opgradering af Hals-Egense på torsdag

Den nye Masnedsundbro

Regeringen vil sende danske lodsbåde på patrulje i Middelhavet

Danmark skal styrke sit bidrag til patrulje i Middelhavet, og Forsvaret peger på modificerede lodsbåde. Danske Maritime opfordrer til dialog med værfter

Plus

Lettisk bugserbåd til Svitzer

BUGSER: 12 år gammel bugserbåd indkøbt fra stor finsk rederigruppe

Værfter valgt til nye kystpassagerskibe

KYSTFART: Havila har sikret byggeslots i Tyrkiet og Spanien til i alt fire ny kystpassagerskibe, som dog baseres på in-house knowhow

Plus

Bornholms nye natfærge i dobbeltrolle

NYBYGNING: ’Hammershus’ er bygget til bornholmernes fragtkorridor, men bliver også en hjørnesten i øens turisterhverv

Semco Maritime satser

Plus

Maersk Tankers sælger skib til Grækenland

TANK: 16 år gammelt handysize tankskib videre til græske interesser

Plus

GALLERI: Molslinjen bringer åbent plan til nyt niveau

NYBYGNING: Det er lykkedes lave et stort sammenhængende lyst og attraktivt passagerområde, hvor passagerne også kan følge med i madlavningen

Plus

GALLERI: Verdenspremiere på ’Hammershus’

NYBYGNING: ’Hammershus’ kan næsten uanset hvad altid selv komme i havn, samtidigt byder den nye natfærge på det nyeste under hoveddækket

1

Derfor døde Danmarks karrygule rederi...

Dansk-Fransk var i 1975 i en sund tilstand, men derefter gik det ned ad bakke. Rederiets bankforbindelse ’Kjøbenhavns Handelsbank’ ville ikke give rederiet levetidsforlængelse og i 1980 var det slut

Plus

Ophugning gået i stå - Rederier beholder skibene

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

Send til en kollega

0.283