Brugte miljøskibe kan ende som millionregning

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Millioner af skattekroner kan være gået tabt i kølvandet på et mislykket udbud af to miljøovervågningsskibe til Miljøstyrelsen, skriver DR

Tilbage i 2013 tabte flere danske værfter kampen om at bygge skibene til Miljøstyrelsen til et engelsk værft. Men skibene blev aldrig bygget. 

Læs også: Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Det skriver DR P4 Fyn.

Kort tid efter, at det engelske værft havde fået opgaven, krævede værftet ifølge Miljøstyrelsen en ekstra betaling på 20 procent for at bygge skibene. Det førte til, at forhandlingerne med værftet ophørte.

I stedet valgte Miljøstyrelsen at købe to brugte fartøjer i England.

Den beslutning ser nu ud til at koste skatteborgerne et tocifret millionbeløb her i Danmark.

Læs også: Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

En ny opgørelse fra Miljøstyrelsen viser, at skibene, for at kunne opfylde Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens krav, skal ombygges for mere end 20 mio. kroner for at kunne sejle under danske regler.

Dermed ender den samlede pris - inklusiv advokat- og konsulenthonorarer - på det dobbelte af, hvad blandt andet de danske værfter kunne levere nye skibe til.

Læs artiklen på DR her: 

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/brugte-miljoeskibe-kan-ende-som-millionregning-hos-skatteborgerne

Læs også:

Naturstyrelsen køber to offshore vind-katamaraner i England

To tidligere offshore vind-katamaraner skal afløse fem mindre fartøjer hos Naturstyrelsen

Sagen kort:

I 2013 sender Miljøstyrelsen bygningen af to miljøovervågningsskibe i udbud. Et engelsk værft vinder opgaven, men kræver efterfølgende 20 procent mere end aftalt. Miljøstyrelsen vælger derfor at annullere udbuddet og køber i stedet to brugte fartøjer, som ankommer til Svendborg i efteråret 2015.

Efterfølgende viser det sig, at skibene bliver betydeligt dyrere at ombygge end først budgetteret.

Miljøstyrelsen har siden udarbejdet et nyt sæt specifikationer på en ombygning af skibene og afventer pt. en vurdering af, om det er økonomisk bedst at ombygge skibene, eller om der skal være et nyt udbud af helt nye skibe.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Norsk elfartøj bryder nye grænser

Med ’Future of the Fjords’ har nordmændene udviklet verdens første rent eldrevne kulfiber-passagerfartøj - den skyder 20 knob og skal sejle op til 400 passagerer i fast rutefart mellem Flåm og Gudvangen

Plus

MH-O&Co supplerer flåden med søsterfartøj

OFFSHORE VIND: Ungt Esbjerg-rederi fortsætter opbygningen af CTV-flåden med indkøb fra Tyskland, mens to store nybygninger er på vej

Esvagt har taget levering af to nye skibe

NYBYGNING: Besætningsskifte-skibet ’Esvagt Dana’ blev onsdag leveret i Spanien. Torsdag fulgte endnu et MPV-skib fra Cemre i Tyrkiet

Flere bygdeskibe på vej til Royal Arctic Line

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Medie: Celsius tjener 10 mio USD på salg af bulk-duo

Plus

Mega-ro/ro-skibe baner vejen for konsolidering

RO/RO-SKIBE: Kun få store operatører er forundt at bygge nye ro/ro-skibe, som er vokset markant i størrelse for at kondensere så meget af shortsea-trafikken som muligt i store korridorer

Plus

Et ro/ro-skib koster det dobbelte af et bilskib

RO/RO-SKIBE: Selv om et shortsea-ro/ro-skib nærmer sig et bilskibs størrelse kræver short-sea-trafik stadigt specialiseret tonnage. Grænsen mellem en ro/pax og en cruise-færge kan derimod ende med at blive udvisket

Plus

Ren intern milliardordre i Norge på kystvagtskibe

OFFENTLIGE UDBUD: Den norske stat har underskrevet milliardkontrakt med norsk værft efter et udbud, der af sikkerhedsmæssige grunde blev holdt internt blandt landets egne værfter

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

DFDS sælger Sortehavsfærger

SKIBSSALG: Den ukrainske chartrere overtager DFDS’ to gamle Lisco-færger

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Mærsk: Vi kommer ikke til at sejle ubemandet

Skibe uden besætning er ikke fremtiden, lyder det fra Maersk Lines chef på området. En gradvis indførelse af automation giver dog god mening, fortæller han til Søfart

Plus

Status fra Thyborøn – Agger om ny hybridfærge

FÆRGER: Den nye ’Kanalen’ ventes at afgå Søby om tre uger efter forsinket batterileverance

Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

FÆRGER: ’Hammerodde’ flyttes fra Rønne-Køge til Frederikshavn-Gøteborg

DFDS løfter option hos Jinling

SHORTSEA: Den tredje option er nu udnyttet i DFDS’ serie af nye meget store ro/ro-skibe

Sun Stone bestiller tredje nybygning i Kina

KRYDSTOGT: Succes tegner sig for dansk-amerikaners unikke tonnage-setup til ekspeditionskrydstogtsegmentet

Plus

HH-Ferries sender færge østpå

FÆRGER: Backup-færge på sommercharter mellem det estiske fastland og Saaremaa

Plus

Nivå-virksomhed leverer rent vand til søfarende

Nordsjællandske Bin-X står bag membransystemer til at rense brugsvand - blandt andet på skibe. Alt fra et tysk efterforskningsskib til store, danske færger er afhængige af teknologien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Send til en kollega

0.673