23948sdkhjf

Sydasien øverst på skrot-podiet

Over halvdelen af de skibe, som blev skrottet i tredje kvartal, endte deres dage på en strand i Sydasien, viser nye tal fra NGOen Shipbreaking Platform

227 skibe blev skrottet i tredje kvartal. Heraf blev 124 sendt til strandene i Sydasien, og Bangladesh har den tvivlsomme topplacering på listen. 50 skibe blev sendt til ophug i landet.

Det viser NGOen Shipbreaking Platforms seneste kvartalsopgørelse

Beachingværfterne er berygtede for dårlige arbejds- og miljøforhold. Det seneste kvartal er der kun meldt om en omkommen på Sydasiens værfter, mere præcist i Alang i Indien. Monsunsæson i regionen lagde angiveligt en dæmper på arbejdet. Vejret bremsede dog også den lokale produktion, så priserne for skrotmetal fra værfterne gik i vejret. 

Forklaringen på, hvorfor beachingværfterne er populære er NGOen ikke i tvivl om: Penge. 

Mens et af de sydasiatiske beachingværfter betaler omkring 400 dollars prr LDT (Light displacement ton), giver værfter i Kina 250 dollars per LDT og tyrkiske værfter mindre endnu. 

Græske redere sendte flest skive til beachingværfter, 11 styk I kvartalet. Sydkorea og Singapore delte andenpladsen med 6 skibe hver efterfulgt af selskaber fra USA, som fik fem fartøjer skrottet på værfterne i Sydasien. 

Selvom 33 af de 124 skibe, som gik til beachingværfterne, var europæisk-kontrollerede, sejlede kun tre styk under europæisk flag ved ankomsten til værft. Alle fartøjerne, som ender på standene, kommer dertil via scrap-handlere - såkaldte cash-buyers – som ofte omflager skibene til den sidste rejse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125