Fisker på kollisionskurs med dødsskib: Det sejlede i blinde

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

En halv time før kollisionen med fiskekutteren ”Inger Marie”, der kostede en dansk fisker livet, var det maltesiske fragtskib 'Rig' tæt på at sejle ind i en anden dansk kutter

Tidligt om morgenen torsdag den 10. juli 2014 satte Kim Wiis Rulle kursen hjem mod Østerby Havn på Læsø, efter at han havde været ude at fiske med den lille, godt 10 meter lange kutter 'Jane Olsen'.

Det skriver Fagbladet 3F.

Kim Wiis Rulle så det maltesiske fragtskib 'Rig' nærme sig og fortæller til Fagbladet 3F, at han i cirka 10 minutter stod og holdt øje med, om fragtskibet ændrede kurs, og om det havde fået øje på 'Jane Olsen'. Til sidst var han nødt til selv at reagere for at undgå at kollidere med det 87 meter lange og over 3.000 tons tunge fragtskib. 

Mere om sagen

3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

Ordførere: Dødsulykker til søs skal efterforskes

- Hvis jeg ikke var gået ind i styrhuset og havde taget farten af, var det gået galt. Fragtskibet foretog sig intet. Det var kun cirka 100 meter foran mig, og 100 meter er ikke meget til søs, konstaterer Kim Wiis Rulle, der siden 1999 har været leder af Østerby Redningsstation på Læsø. 

- sejlede fuldstændigt i blinde
Ifølge søvejsreglerne skulle fragtskibet have krydset mod styrbord side og gå bag om 'Jane Olsen'. Ifølge Kim Wiis Rulle krydsede fragtskibet fra bagbord – venstre side.

- Jeg er overbevist om, at fragtskibet sejlede fuldstændigt i blinde. Ellers burde sådan en situation slet ikke kunne opstå. Jeg tror ikke, at der var en brovagt på fragtskibet. Hvis der var, må han have sovet, siger Kim Wiis Rulle.

- Normalt kommer der folk ud på broen, når man er så tæt på hinanden. Men der var helt mørkt på fragtskibets bro og intet mandskab at se, siger han.

En halv time senere - klokken 06.07 - kollidererede det maltesiske fragtskib med fiskekutteren 'Inger Marie' fra Læsø. Den danske kutter gik ned på cirka ét minut. Fragtskibet slap fra kollisionen med få skrammer og lidt spor af maling på den ene side. 

Uopmærksom person på udkigspost
Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken, der blev udgivet i marts 2015, understøtter Kim Wiis Rulles oplevelse af, at det maltetiske fragtskib sejlede i blinde.

Af rapporten fremgår det, at situationen, hvor fragtskibet var tæt på at kollidere med 'Jane Olsen', indikerer, at den person på fragtskibet, der havde udkigsposten, var søvnig eller optaget af andre ting. 

- Fragtskibet udviste dårligt sømandskab og en himmelråbende dårlig disciplin på broen, mener Kim Wiis Rulle.

Ingen kommetarer fra operatøren
Fagbladet 3F har været i telefonisk kontakt med Astramar Transport Ltd. i Letlands hovedstad Riga. Selskabet er ifølge en global skibsdatabase manager for det maltesiske fragtskib 'Rig' og c/o adresse for Rig Shipping Ltd., der ejer fragtskibet. 

Hos Astramar Transport Ltd. henviser direktør for hovedagentur Yuri Lukin til selskabets skibsmægler Alexander Shurashov, der er operatør for 'Rig'. Alexander Shurashov har ingen kommentarer til Kim Wiis Rulles oplysninger om, at 'Rig' sejlede i blinde, men henviser til de involverede myndigheders rapporter om kollisionen mellem 'Rig' og den danske fiskekutter ”Inger Marie” i juli 2014.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Plus

Sådan fastholdes millenium-generationen i skibsfarten

De maritime uddannelser bør ændres væsentligt til fordel for fag, der rammer bredere, hvis søfartserhvervet ikke skal fremstå som en ’blind vej’ for millenium-generationen, mener dagens debattør

Det blev en dreng!

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Plus 1

Da Danmark havde verdens største coasterflåde

Frem mod midten af 1980’erne havde Danmark verdens største coasterflåde - den beskæftigede tusindevis af søfolk og de løbende nybygninger holdt hånden under de danske skibsværfter

Grundstødning udløser bøde

Online Avis Arkiv

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Færre piratangreb på verdenshavene

Plus

Matrosen skal være et forbillede

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Inspektion sikrede tanker-besætning flere måneders løn

Flere meldt savnet efter ’Emerald Star’-forlis

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

VIDEO
Destroyer-kollision kunne være undgået

To savnet efter supramax synker

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Plus

Bramsejlsskonnerten Activ er lastet med drømme

Hun er det sidste historiske, sejlførende træskib, som fortsat gør landfald i de arktiske egne. Kaptajn Jonas Bergsøe beretter om bramsejlsskonnerten ’Activ’s mange eventyr

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

Scandlines indvier helikopterplatform til søs

Plus

Kaptajn: ’Activ’ kan ende som endnu et museumsskib

Fisker på kollisionskurs med dødsskib: Det sejlede i blinde

Strejke truer HH Ferries

Ordførere: Dødsulykker til søs skal efterforskes

NATO ønsker plads til flere fregatter ved kaj i Korsør

Plus

Danmarks første søkort viste vej på Elben

Rederierne satser på maritim voldgift i Danmark

1

Kontreadmiral: Investering i ubåde vil være eklatant fejl

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i instrumentering og slanger med fødevaregodkendelser og certifikater

Ajos fremstiller egne mobile nødhjælpsstationer

God kundeservice og gratis strøm om natten

GPS Tyverisikring og overvågning

Samtaleanlæg - Fuld kompatibilitet med alle standard radio / headset brands.

Stort udvalg i lagerreoler fra DENIOS!

Massivt fald i investeringerne i britisk bilproduktion

RS Components introducerer innovative Fluke el-testere til brug under trange forhold

Vi er stolte over igen at have leveret en Erikkila søjlesvingkran til en kunde.

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar...

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompa...

Send til en kollega

0.28