Fisker på kollisionskurs med dødsskib: Det sejlede i blinde

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

En halv time før kollisionen med fiskekutteren ”Inger Marie”, der kostede en dansk fisker livet, var det maltesiske fragtskib 'Rig' tæt på at sejle ind i en anden dansk kutter

Tidligt om morgenen torsdag den 10. juli 2014 satte Kim Wiis Rulle kursen hjem mod Østerby Havn på Læsø, efter at han havde været ude at fiske med den lille, godt 10 meter lange kutter 'Jane Olsen'.

Det skriver Fagbladet 3F.

Kim Wiis Rulle så det maltesiske fragtskib 'Rig' nærme sig og fortæller til Fagbladet 3F, at han i cirka 10 minutter stod og holdt øje med, om fragtskibet ændrede kurs, og om det havde fået øje på 'Jane Olsen'. Til sidst var han nødt til selv at reagere for at undgå at kollidere med det 87 meter lange og over 3.000 tons tunge fragtskib. 

Mere om sagen

3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

Ordførere: Dødsulykker til søs skal efterforskes

- Hvis jeg ikke var gået ind i styrhuset og havde taget farten af, var det gået galt. Fragtskibet foretog sig intet. Det var kun cirka 100 meter foran mig, og 100 meter er ikke meget til søs, konstaterer Kim Wiis Rulle, der siden 1999 har været leder af Østerby Redningsstation på Læsø. 

- sejlede fuldstændigt i blinde
Ifølge søvejsreglerne skulle fragtskibet have krydset mod styrbord side og gå bag om 'Jane Olsen'. Ifølge Kim Wiis Rulle krydsede fragtskibet fra bagbord – venstre side.

- Jeg er overbevist om, at fragtskibet sejlede fuldstændigt i blinde. Ellers burde sådan en situation slet ikke kunne opstå. Jeg tror ikke, at der var en brovagt på fragtskibet. Hvis der var, må han have sovet, siger Kim Wiis Rulle.

- Normalt kommer der folk ud på broen, når man er så tæt på hinanden. Men der var helt mørkt på fragtskibets bro og intet mandskab at se, siger han.

En halv time senere - klokken 06.07 - kollidererede det maltesiske fragtskib med fiskekutteren 'Inger Marie' fra Læsø. Den danske kutter gik ned på cirka ét minut. Fragtskibet slap fra kollisionen med få skrammer og lidt spor af maling på den ene side. 

Uopmærksom person på udkigspost
Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken, der blev udgivet i marts 2015, understøtter Kim Wiis Rulles oplevelse af, at det maltetiske fragtskib sejlede i blinde.

Af rapporten fremgår det, at situationen, hvor fragtskibet var tæt på at kollidere med 'Jane Olsen', indikerer, at den person på fragtskibet, der havde udkigsposten, var søvnig eller optaget af andre ting. 

- Fragtskibet udviste dårligt sømandskab og en himmelråbende dårlig disciplin på broen, mener Kim Wiis Rulle.

Ingen kommetarer fra operatøren
Fagbladet 3F har været i telefonisk kontakt med Astramar Transport Ltd. i Letlands hovedstad Riga. Selskabet er ifølge en global skibsdatabase manager for det maltesiske fragtskib 'Rig' og c/o adresse for Rig Shipping Ltd., der ejer fragtskibet. 

Hos Astramar Transport Ltd. henviser direktør for hovedagentur Yuri Lukin til selskabets skibsmægler Alexander Shurashov, der er operatør for 'Rig'. Alexander Shurashov har ingen kommentarer til Kim Wiis Rulles oplysninger om, at 'Rig' sejlede i blinde, men henviser til de involverede myndigheders rapporter om kollisionen mellem 'Rig' og den danske fiskekutter ”Inger Marie” i juli 2014.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Positionsbillede

1

Straf til 'Absalon'-kaptajn nedsat efter vidneudsagn

Per Moll Petersen, der som kommandørkaptajn på 'Absalon' brugte forsvarets kreditkort på en stripklub i Malta, har fået nedsat sin straf efter vidneudsagn fra besætning.

Plus

Olfert Fischer endte i persillehakkeren

’Niels Juel’, ’Olfert Fischer’ og ’Peter Tordenskiold’ endte deres dage på Lindø Port of Odense

Plus

Kaptajn på Kongeskibet: Sådan sejler man Danmarks mest berømte skib

Med en topfart på blot 13,5 knob er Kongeskibet 'Dannebrog' ikke just et muskelbundt

Plus

Med slukkede lanterner og i orkan med våben

Stålgaleasen ’Albatros’ transporterede frihedsbevægelsens største samlede transport nogensinde - 83 kasser våben og ammunition, skjult i og mellem melassebeholderne

Nyhedsbrev

Plus

Esbjerg Havns mennesker og historier i billedform

HAVNEHISTORIE: 150 års havnedrift i Esbjerg markeres også med fotobog til kaffebordet

Online Avis Arkiv

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

VIDEO
Lodser hædret efter brand i tankskib

VIDEO: Se, hvordan det pludselig endte i flammer, da en aframax-tanker skulle ud af Houston en nat i 2016. Nu er to lodser hædret for deres indsats.

Positionsbillede

Plus

’Povl Anker’ bør være et proaktivt færgebevaringsprojekt

KLUMME: Det er endnu ikke lykkedes at bevare en af de store danske færger. Men som tiden går, opstår fortsat nye muligheder

Plus

Tre mand holder Kina væk fra Flådestation Grønnedal

Der er fortsat liv i den legendariske Flådestation Grønnedal i Grønland. Efter Selvstyrets flirt med kineserne fik basen hurtigt kunstigt åndedræt, og i dag sørger tre ansatte fra Forsvaret for at holde liv i lokaliteterne

’Peder Skram’ returnerede til Holmen fra Sydhavsøerne

FOTOS: Museums-fregatten tur til Søby og hjem igen

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Positionsbillede

3

Ubefaren blæser til opgør mod social dumping til søs

Lave lønninger gør det umuligt for mange danskere at tage job til søs, mener den ubefarne skibsassistent Mette Clemmensen.

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Danmarks største skibsladning tang på vej til Læsø

M/S Samka har æren af at fragte 35 tons tang fra Stege Havn til Læsø, hvor det skal bruges på huse.

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Positionsbillede

Gammel koldkriger på kurophold i Søby

MUSEER: ’Peder Skram’ har forladt Holmen for en tiltrængt overhaling og genforening med sine gasturbine

Bureau Veritas - en effektiv og bæredygtig global skibsfart

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Positionsbillede

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

ABB to improve Edda Fides floating hotel safety with leading digital technology

BIM Forum 2018 - sæt allerede nu kryds i kalenderen den 20. & 21. september

Lovpligtige eftersyn

18 meter spreader beam udlejes til løfteopgaver

Denne kunde har fået en effektiv håndteringsproces og et bedre arbejdsmiljø

Prysmian gennemfører erhvervelsen af General Cable

DSG Industri producerer igen

Sikkert løft med gaffeltruck

Kvalitetsproces har styrket Ajos hejs

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Send til en kollega

0.283