Fisker på kollisionskurs med dødsskib: Det sejlede i blinde

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

En halv time før kollisionen med fiskekutteren ”Inger Marie”, der kostede en dansk fisker livet, var det maltesiske fragtskib 'Rig' tæt på at sejle ind i en anden dansk kutter

Tidligt om morgenen torsdag den 10. juli 2014 satte Kim Wiis Rulle kursen hjem mod Østerby Havn på Læsø, efter at han havde været ude at fiske med den lille, godt 10 meter lange kutter 'Jane Olsen'.

Det skriver Fagbladet 3F.

Kim Wiis Rulle så det maltesiske fragtskib 'Rig' nærme sig og fortæller til Fagbladet 3F, at han i cirka 10 minutter stod og holdt øje med, om fragtskibet ændrede kurs, og om det havde fået øje på 'Jane Olsen'. Til sidst var han nødt til selv at reagere for at undgå at kollidere med det 87 meter lange og over 3.000 tons tunge fragtskib. 

Mere om sagen

3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

Ordførere: Dødsulykker til søs skal efterforskes

- Hvis jeg ikke var gået ind i styrhuset og havde taget farten af, var det gået galt. Fragtskibet foretog sig intet. Det var kun cirka 100 meter foran mig, og 100 meter er ikke meget til søs, konstaterer Kim Wiis Rulle, der siden 1999 har været leder af Østerby Redningsstation på Læsø. 

- sejlede fuldstændigt i blinde
Ifølge søvejsreglerne skulle fragtskibet have krydset mod styrbord side og gå bag om 'Jane Olsen'. Ifølge Kim Wiis Rulle krydsede fragtskibet fra bagbord – venstre side.

- Jeg er overbevist om, at fragtskibet sejlede fuldstændigt i blinde. Ellers burde sådan en situation slet ikke kunne opstå. Jeg tror ikke, at der var en brovagt på fragtskibet. Hvis der var, må han have sovet, siger Kim Wiis Rulle.

- Normalt kommer der folk ud på broen, når man er så tæt på hinanden. Men der var helt mørkt på fragtskibets bro og intet mandskab at se, siger han.

En halv time senere - klokken 06.07 - kollidererede det maltesiske fragtskib med fiskekutteren 'Inger Marie' fra Læsø. Den danske kutter gik ned på cirka ét minut. Fragtskibet slap fra kollisionen med få skrammer og lidt spor af maling på den ene side. 

Uopmærksom person på udkigspost
Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken, der blev udgivet i marts 2015, understøtter Kim Wiis Rulles oplevelse af, at det maltetiske fragtskib sejlede i blinde.

Af rapporten fremgår det, at situationen, hvor fragtskibet var tæt på at kollidere med 'Jane Olsen', indikerer, at den person på fragtskibet, der havde udkigsposten, var søvnig eller optaget af andre ting. 

- Fragtskibet udviste dårligt sømandskab og en himmelråbende dårlig disciplin på broen, mener Kim Wiis Rulle.

Ingen kommetarer fra operatøren
Fagbladet 3F har været i telefonisk kontakt med Astramar Transport Ltd. i Letlands hovedstad Riga. Selskabet er ifølge en global skibsdatabase manager for det maltesiske fragtskib 'Rig' og c/o adresse for Rig Shipping Ltd., der ejer fragtskibet. 

Hos Astramar Transport Ltd. henviser direktør for hovedagentur Yuri Lukin til selskabets skibsmægler Alexander Shurashov, der er operatør for 'Rig'. Alexander Shurashov har ingen kommentarer til Kim Wiis Rulles oplysninger om, at 'Rig' sejlede i blinde, men henviser til de involverede myndigheders rapporter om kollisionen mellem 'Rig' og den danske fiskekutter ”Inger Marie” i juli 2014.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Mad til søs
Månedens madbillede vinder en rom

Kosten til søs bliver heftigt debateret - og kritiseret - på Søfarts Facebook-side. Men der er også gode retter at finde på havet. Søfart sender en rom fra A.H. Riise til ’Mette Miljø’ for bedste madfoto - må det inspirere!

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Da flåden fik lov til at slås

Den danske flåde var vanæret under besættelsen. Det mente Søværnet i hvert fald selv, og ydmygelsen kulminerede, da regeringen udleverede seks torpedobåde til tyskerne. Den ansvarlige søofficer fulgte ordre - og gjorde selvmord. Men d. 29. august 1943 fik flåden endelig oprejsning

Danmarks direkte skibsrute til Middelhavet har rundet 20 år

I 20 år har det store italienske rederi, Grimaldi Lines, anløbet Esbjerg Havn ugentlig med nye biler, fødevarer og industrigods fra Middelhavet og havne langs den europæiske kyst

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

1

Derfor døde Danmarks karrygule rederi...

Dansk-Fransk var i 1975 i en sund tilstand, men derefter gik det ned ad bakke. Rederiets bankforbindelse ’Kjøbenhavns Handelsbank’ ville ikke give rederiet levetidsforlængelse og i 1980 var det slut

Vraget af eftersøgt tysk krigsskib fundet i Skagerak

Globalt energi know-how til lokale kunder

Plus

Nye chefsergent skal sikre fremtiden

Morten Thor Christensen skal som Søværnets chefsergent fokusere på at rekruttere i tæt samspil med admiral Torben Mikkelsen - for det bliver der hårdt brug for de kommende år

VIDEO: Fragtskib på grund blandt strandstole

Det 116 meter lange fragtskib 'Arslanbey' gik på grund på den græske ø Evia

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Admiral sænker flåden - hyldes som helt

Vice Admiral A.H. Vedel gav ordre til at sænke flåden d. 29. august 1943. Operationen lykkedes trods tab, og vi undgik, at flåden faldt i nazisternes klør. 75-året blev markeret med pomp og pragt

Faldvind ødelagde livsdrøm på dansk togt

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

VIDEO: Her er skibet en dansk fregat skal beskytte

Den danske fregat, der skal på operation med en fransk hangarskibsgruppe i 2019, skal beskytte 'Charles de Gaulle'

Regeringen vil sende dansk fregat til fransk hangarskib

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Plus

Mad til søs
Heftig mad-debat på Facebook

På Facebook er Søfarts læsere kritiske over for maden - især på langfarten. Her er et udpluk. Følg med på Søfarts Facebook-side

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Droner sænker prisen på offshore-vind

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Positionsbillede

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.367