Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Grønlandsk snigpremiere i Aarhus

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Sydasien øverst på skrot-podiet

Semco-arbejde på jack-up afføder aftale om vinterklargørelser

Første fundamenter til Horns Rev 3 på plads

I midt oktober startede anlægsarbejdet på Danmarks største havmøllepark, Horns Rev 3

Online Avis Arkiv
Plus

Sådan fastholdes millenium-generationen i skibsfarten

De maritime uddannelser bør ændres væsentligt til fordel for fag, der rammer bredere, hvis søfartserhvervet ikke skal fremstå som en ’blind vej’ for millenium-generationen, mener dagens debattør

Tonnage-rekord i Panamakanalen

Det blev en dreng!

Danmark er nu verdens syvendestørste søfartsnation

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Maersk-partner betaler mindre for megaskibe

APM Terminals slår rekord på ‘Maersk Evora’

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Plus 1

Da Danmark havde verdens største coasterflåde

Frem mod midten af 1980’erne havde Danmark verdens største coasterflåde - den beskæftigede tusindevis af søfolk og de løbende nybygninger holdt hånden under de danske skibsværfter

Første Stingray leveret til Maersk Supply Service

Det første af Maersk Supply Services nye subsea support-skibe får navnet ’Maersk Installer’

Plus

Magelige maritime leverandører

Domstol afviste Hanjin-arrestordre

Plus

Maersk Drilling lander nye kontrakter til lave rater i svagt marked

I et svært marked har Maersk Drilling fundet arbejde til flere rigge, men det er ikke på guldrandede kontrakter, påpeger analytiker

DFDS ændrer i tabsgivende forretning i Nordirland

Grundstødning udløser bøde

Plus

Fra Maersk Supply til simulationer

Efter 17 år i Maersk Supply Service landede Torben Solmer hos Force Technology i april. Her mødes den dybe teoretiske indsigt med det virkelige liv fra søen i virksomhedens simulatorer

Sverige vil bruge en kvart milliard til at sikre skibsvrag

Udenlandske investorer stævner OW Bunkers børsbanker

Rekordstor interesse for Simac

Færre piratangreb på verdenshavene

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Scandlines udvider kapaciteten over Øresund

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Borgmestre: Forsvarsforliget tager nye arbejdspladser fra os

Aftale styrker maritimt samarbejde mellem Danmark og Japan

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i instrumentering og slanger med fødevaregodkendelser og certifikater

Ajos fremstiller egne mobile nødhjælpsstationer

God kundeservice og gratis strøm om natten

GPS Tyverisikring og overvågning

Samtaleanlæg - Fuld kompatibilitet med alle standard radio / headset brands.

Stort udvalg i lagerreoler fra DENIOS!

Massivt fald i investeringerne i britisk bilproduktion

RS Components introducerer innovative Fluke el-testere til brug under trange forhold

Vi er stolte over igen at have leveret en Erikkila søjlesvingkran til en kunde.

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar...

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompa...

Send til en kollega

0.209