23948sdkhjf

Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934
Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.

Artiklen er en del af temaet VIDEO.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109