Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Færgen-veteran fylder 60

Plus

På hemmelig mission med modstandsbevægelsens rederi

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv
Plus

Canadisk Mærsk-skib følger søster til Danmark

OFFSHORE VIND: ’Maersk Nascopie’ er på vej til A1 Offshore Solutions danske offshore vind-flåde

1

Straf til 'Absalon'-kaptajn nedsat efter vidneudsagn

Per Moll Petersen, der som kommandørkaptajn på 'Absalon' brugte forsvarets kreditkort på en stripklub i Malta, har fået nedsat sin straf efter vidneudsagn fra besætning.

Plus

Fagfolk på udflugt til Kalundborg Havn

Den storstilede udvidelse af Kalundborg Havn trak torsdag knap 100 fagfolk til Ny Vesthavn

Forladt containerskib i brand nær Indien

Mærsk fyrer 1200 i Chile

Maersk Container Industry samler produktionen af kølecontainere i Kina og lukker fabrikken i Chile. 1209 medarbejdere bliver berørt.

3800 krydstogtgæster til Fredericia i dag

Trækul årsag til brand på to containerskibe

To gange har selvantændt trækul været skyld i brand på containerskibe, viser tysk rapport.

Bureau Veritas - en effektiv og bæredygtig global skibsfart

Wedellsborgs tørlastrederi fordobler overskud

Baronens rederi vokser og forventer fortsat profitabel vækst

Plus

Maersk Line tager nyt skridt mod autonome skibe

Med test af kunstig intelligens på ny feeder tager Maersk Line et skridt imod autonomi i flåden. Der er dog ingen planer om ubemandede skibe, lyder det fra Maersk Lines innovationsafdeling

Intet udbytte fra Nordane efter rødt 2017-regnskab

Mod forventning lykkedes det ikke for Svendborg-rederiet Nordane at vende et underskud til positive tal på bundlinjen i 2017.

Monjasa køber bunker-skib til kanalen

Mærsk-brandet falder i værdi

Plus

Markant krydstogtvækst i provinsen

ANALYSE: Antallet af krydstogtskibe stiger næsten syv gange hurtigere i provinshavnene end det gør i hovedstaden

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er behov for hjemlig hygge på skibene"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Emma Karstensen, 22, maskinmesterstuderende på SIMAC, giver her sit bud på hvorfor

Plus

Olfert Fischer endte i persillehakkeren

’Niels Juel’, ’Olfert Fischer’ og ’Peter Tordenskiold’ endte deres dage på Lindø Port of Odense

Plus

Coasteren 'Ann Rousing' er lastet med kostbart skrot

GALLERI: Havnevirksomheden H.J. Hansen Nedbrydning bruger coastertransport til få kostbart skrot ud på det globale marked

Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

FÆRGER: ’Hammerodde’ flyttes fra Rønne-Køge til Frederikshavn-Gøteborg

Svendborg Bugser er rykket tværs over havnebassinet

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

Aalborg Havn bygger mere lager

VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

ABB to improve Edda Fides floating hotel safety with leading digital technology

BIM Forum 2018 - sæt allerede nu kryds i kalenderen den 20. & 21. september

Lovpligtige eftersyn

18 meter spreader beam udlejes til løfteopgaver

Denne kunde har fået en effektiv håndteringsproces og et bedre arbejdsmiljø

Prysmian gennemfører erhvervelsen af General Cable

DSG Industri producerer igen

Sikkert løft med gaffeltruck

Kvalitetsproces har styrket Ajos hejs

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Send til en kollega

0.211