Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frygter medarbejdermangel på Bornholmoverfarten

Den danske handelsflåde rykker op som flagstat

Maersk Drilling sender trecifret millionordre til Norge

Plus

Mærsk finder nyt marked i olieskrot

Maersk Supply Service har for alvor fået hul på milliardmarkedet for nedtagning af Nordsøens udtjente olieinstallationer

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Nyt havnekontor i Thyborøn

Nyhedsbrev

Plus

Skibsmaling og sikkerhedssko handles for milliarder på dansk indkøbsplatform

ShipServ har siden årtusindskiftet hjulpet maritime indkøbere over hele verden med at finde de bedste og billigste leverandører. Efter et par sløje år øjner den dansk-udviklede handelsplatform nu tocifrede vækstrater forude

Online Avis Arkiv

Underrapportering af ulykker: Minister griber ind

Opkøb stopper Hamburg Süds passagertransport

Viking Supply får vigtig støtte til refinansiering

Produktionen kører igen på ulykkesramt Maersk-platform

Ultrabulk vinder indisk koks-retssag i England

Der er muligheder nok i Det Blå Danmark

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle de unge om

Danske Rederier i kamp mod korruption

Saltvandsindsprøjtning på 25 millioner til maritime uddannelser

Kinesere først med robothavn

Enke mistede mand på havet: Nu skal arbejdsgiver betale kæmpe erstatning

Euronav vælger dansk løsning

Flåde gør nyt fund i eftersøgning af argentinsk ubåd

Plus

Fagforbund: Ny lov giver ikke job til danske søfolk

En lovændring, der skal sikre flere udenlandske skibe under dansk flag, kritiseres for alene at skabe job til "fancy advokater"

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Plus

Swire Blue Ocean lægger kursen om

Samtidig med direktørskifte udvider det danske offshore-rederi kraftigt og hyrer nye folk til hovedkontoret i København for at kunne levere totalløsninger til kunderne

Grønsund-færge går i vinterhi

Iværksætter sejler millionoverskud hjem med nyt nicherederi

Ørsted sælger fra i havmøllepark

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Plus

DEBAT: Maritime virksomheder klar til vækst

Overskuddet er mere end halveret – og det er fint

Fængselsdom til tidligere Hanjin-chef

Seaintel: Stor stigning i kontraktraterne forude

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dialog giver maskinmesterstuderende bedre forhold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brandsikre skabe fra DENIOS

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

Amsbeck Hydraulic-disk koblingen

Havneudvidelse på Lindø

Synflex A/S styrker salget

Fleksibilitet er nøglen til rekrutteringssucces!

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/...

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netv...

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pr...

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Send til en kollega

0.204