Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Plus

Ugens Positionsbillede

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Nyhedsbrev

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Online Avis Arkiv
Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Risikerer fængsel for skibssalg til beaching-værfter

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk retter investeringsblikket mod teknologi-iværksættere

Massefyring på BornholmerFærgen

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Viking Supply Ships flytter hovedkontoret væk fra Danmark

Rederiet vurderer, det er bedre for organisationen, at have hjemme i Kristiansand frem for København

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Faaborg-rederi frikendt

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Dansk opbakning til maritim forskeralliance

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

Kalundborg misser krydstogtskib

FanøFærgen udvider kapaciteten

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

8.000 underskrifter - lokale vil have færge tilbage

’Næssie’ er spærret inde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

TAG-Pipe rørbehandling.

Mirit Glas tilbyder tilpasset glasrør og glasstænger

Send til en kollega

0.258