Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nyhedsbrev

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Online Avis Arkiv
Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Hver dag er ny under overfladen

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Globalt energi know-how til lokale kunder

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Droner sænker prisen på offshore-vind

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.318