23948sdkhjf

Nabotjek bekræfter forskelsbehandling af danske fartøjer

Ifølge Skatteministeriet bør de danske regler ændres, så der ikke overimplementeres i forhold til vores nabolande

”Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den forventede implementering i sammenlignelige EU-lande”.

Sådan lyder et af regeringens principper for at implementere erhvervsrettet EU-regulering. Derfor tog Danske Rederier i marts sagen om de danske brændstofregler for sandsugere op i regeringens Implementeringsråd.

Det skriver Danske Rederier på sin hjemmeside. 

Sagen drejer sig om, at flere nabolande har fritaget sandsugere for mineralolieafgift, når skibene sejler. Det gjorde de med afsæt i EU’s energibeskatningsdirektiv. Danmark har dog, i modsætning til disse lande, fortolket EU-direktivet anderledes og har derfor pålagt danske virksomheder med sandsugere at betale afgift af den del af brændstoffet, som går til at suge sandet.

Regeringens Implementeringsudvalg offentliggjorde mandag konklusionen på regeringens nabotjek af området. Her viser gennemgangen af de danske regler, at de afviger fra reglerne i Tyskland og Sverige, da ”virksomheder i disse lande, indrømmes fuld afgiftsfritagelse for brændstof anvendt til sandsugeraktiviteter el.lign., hvis udstyret drives af fartøjets fremdriftsmotor”, som Skatteministeriet formulerer det i konklusionen fra nabotjekket.

Det glæder Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier. For selv om EU-Kommissionen netop er i gang med at udforme en ny anbefaling, så er der på sigt ikke belæg for, at Danmark skal have en særlig restriktiv tolkning, når EU's ramme skal føres ud i livet. 

- Jeg er glad for den krystalklare konklusion fra regeringens nabotjek. Det er danske overimplementering, når Tyskland og Sveriges tolkning af reglerne er, at man kan bruge afgiftsfrit brændstof indenfor ralsugning, mens SKAT’s restriktive tolkning af en EU-dom gør, at det ikke er tilfældet i Danmark. Her er regeringens holdning heldigvis klar - danske virksomheder skal ikke stilles ringere af dansk overimplementering. Derfor forventer jeg også, at man politisk finder en vej til at håndtere den udfordring, siger Jakob Ullegård.

Fakta om overimplementering

- De danske myndigheder har de seneste måneder gransket reglerne for brug af brændstof for sandsugere, som en udløber af at Danske Rederier før jul rejste sagen i regeringens Implementeringsråd. 

- Danske Rederier mener, at der er tale om en klar dansk overimplementering, da sandsugere fra f.eks. Tyskland, Sverige, Holland, Belgien og England er fritaget for energiafgifter. 

- Sandsugeres forbrug af brændstof er i en række andre EU-lande er fritaget for afgifter, mens Danmark har fortolket en EU-dom anderledes end konkurrerende EU-lande og dermed fastholdt afgifter på brændstoffer for sandsugere. 

- Sagen vedrører fortolkningen af EU’s energibeskatningsdirektiv, som i disse måneder bliver kigget igennem af EU-Kommissionen for blandt andet at sikre klarhed om reglerne

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173