23948sdkhjf

Skjulte omkostninger og emissioner fra batterifærger

Det er useriøst at markedsføre batterifærger som ’forureningsfrie’ al den stund, at færgerne ikke kun lader op med vindkraft, men også med el fra fx kul, olie, naturgas og atomkraft
DEBAT

Af Maskinmester Bertel Johansen

Rene batterifærger der sejler på landstrøm er ved at vinde indpas på korte ruter, og teknikken er på plads, og bekvemmeligheden stor. Systemet markedsføres ikke mindst under overskriften "Miljø", som noget der ikke forurener, og dermed synes alle betænkeligheder at være overvundet.

Men her snydes der på vægten, for landstrømmen kommer ikke ud af det blå. Landstrømmens emissionsgrad er forskellig på de forskellige færgedestinationer, og intet projekt kan vurderes på emissionerne uden at medtage den generelle eldeklaration i det pågældende område.

Læs også: KRONIK: Batteri-færger til øerne er en stor udfordring

I SEAS-NVE´s forsyningsområde kom 74 pct. af elektriciteten i 2016 fra kul, naturgas og olie, 12 pct. kom fra vedvarende energikilder og affaldsforbrænding, mens 14 pct. kom fra kernekraft.

Så batterifærgen med opladning i SEAS-NVE´s område udskifter primært den rene svovlfri diesel med kul og kernekraft, hvorfor emissionsregnestykket og miljøfaktoren formentligt er i dieselfærgens favør alene af den grund, at dieselfærgen ikke som batterifærgen efterlader sig 0,4 mg kernekraftaffald og 2,6 g kulslagge pr. opladet kWh.

Nu er forholdene jo forskellige, og i lande med primært vandkraft i elnettet er sagen jo en ganske anden ligesom i lande, der politisk har valgt at satse på kernekraft som f.eks. Frankrig.

Støtteordninger forvrider

Men i Danmark er det ikke seriøst at markedsføre batterifærger under overskriften "forureningsfrie" al den stund, at færgerne jo ikke kan nøjes med at lade op i de stunder, hvor elnettet tilfældigvis flyder over med vindkraft, men nødvendigvis må være underlagt den generelle sammensætning af elproduktionen for at kunne sejle kontinuerligt.

Dertil kommer, at økonomiske støtteordninger fra EU og andre og branchens lobbyisme for yderligere støtteordninger forvrider al økonomisk sammenligning med eksisterende fremdrivningsteknikker, hvorfor batterifærger i Danmark, oveni misinformationen om emissionerne, desværre også er på vej til at ende i det samme ødelæggende planøkonomiske virvar som vindmølleindustrien.

Det er både beklageligt og ærgerligt, da batterifærger allerede har et naturligt driftsteknisk potentiale på enkelte deciderede korte ruter med tid nok til opladning, så branchen burde afholde sig fra useriøs markedsføring og utidigt tiggeri ved de offentlige kasser.

Læs også: Sejlivet myte om eldrift bør lægges i graven
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109