23948sdkhjf

Analytiker: Mærsk har to dage til at løse IT-problemet

Hackerangrebet på Mærsks systemer kan håndteres uden de helt store skader de første par dage. Men så kommer det til at gøre rigtig ondt, først på kunderne, dernæst på Maersk Line og APM Terminals, lyder det fra analytiker
Alle kan blive ramt af hackerangreb. Selv de største virksomheder, der i teorien burde have sikret sig mod det.

Dén forståelse vil Mærsk-kunderne have, mener shippinganalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.

Men forståelsen har en grænse ift. til gener efter cyberangrebet, der ifølge Mærsk rammer APM Terminals, Maersk Line og Damco, mens de øvrige af konglomeratets virksomheder er gået fri.

Få dage kan gøre ondt

- Der vil jo være nogle kunder, der bliver hårdt presset, hvis der bliver for mange forsinkelser, siger Morten Imsgard og giver en tidshorisont:

- Jeg vil mene, at Mærsk har et par dage til at håndtere det. Hvis de får løst det her problem inden for et par dage, tror jeg også, at Maersk Line og APM Terminals har så stærke kunderelationer og så stærke brands, at der vil være en bred forståelse for, at man kan blive udsat for et cyberangreb, siger han og tilføjer:

- Man skal huske, at Mærsk har en virkelig god track record, men efter et par dage med nedbrud vil det gøre rigtig ondt på mange kunder. Og det vil selvfølgelig ramme Mærsk. I relation til konkurrenterne stiller det her angreb jo ikke Mærsk i noget godt lys. Det kan koste på imagekontoen og i sidste ende på troværdighedskontoen.

APM Terminals særlig udsat

Det er uundgåeligt, at nedbruddet vil genere - og allerede generer - en lang række kunder. Og det er konglomeratets terminaloperatør, der er mest udsat, mener analytikeren.

- APM Terminals ser ud til at være særlig hårdt ramt, og de håndterer så mange containere, at selv korte forsinkelser kan give store flaskehalse i systemet. Det er selvfølgelig aldrig godt at skubbe kunderne i den anden ende, og nogle kan blive voldsomt ramt. Derfor er det så vigtigt at løse det her så hurtig som muligt, siger Morten Imsgard.

Digitaliseringstrategi under lup

Der er blevet talt meget om Mærsk digitaliseringsstrategi, og ifølge Morten Imsgard vil dette hackerangreb give et markant efterspil.

- Selvfølgelig skal det her følges til dørs, og det vil det blive, siger han og uddyber:

- Ift. kunder og investorer på lidt længere sigt handler det om at sandsynliggøre, at Mærsks digitaliseringsstrategi, jævnfør online tracking etc., bliver så stærk, at man ikke kan forstyrre driften. Her vil der blive afkrævet nogle svar.

Pt. afventer analytikerne - og kunderne - Mærsks udmeldinger det kommende døgn.

- Indtil videre må vi se, hvad Mærsk selv melder ud om det her angreb i den nærmeste fremtid, fastslår Sydbank-analytikeren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126