Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladets erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Grønlandsk snigpremiere i Aarhus

350 MW kystnær vind rykker nærmere på den jyske vestkyst

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Sydasien øverst på skrot-podiet

Semco-arbejde på jack-up afføder aftale om vinterklargørelser

Første fundamenter til Horns Rev 3 på plads

I midt oktober startede anlægsarbejdet på Danmarks største havmøllepark, Horns Rev 3

Online Avis Arkiv
Plus

Sådan fastholdes millenium-generationen i skibsfarten

De maritime uddannelser bør ændres væsentligt til fordel for fag, der rammer bredere, hvis søfartserhvervet ikke skal fremstå som en ’blind vej’ for millenium-generationen, mener dagens debattør

Tonnage-rekord i Panamakanalen

Det blev en dreng!

Danmark er nu verdens syvendestørste søfartsnation

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

APM Terminals slår rekord på ‘Maersk Evora’

Maersk-partner betaler mindre for megaskibe

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Plus 1

Da Danmark havde verdens største coasterflåde

Frem mod midten af 1980’erne havde Danmark verdens største coasterflåde - den beskæftigede tusindevis af søfolk og de løbende nybygninger holdt hånden under de danske skibsværfter

Første Stingray leveret til Maersk Supply Service

Det første af Maersk Supply Services nye subsea support-skibe får navnet ’Maersk Installer’

Plus

Magelige maritime leverandører

Domstol afviste Hanjin-arrestordre

Plus

Maersk Drilling lander nye kontrakter til lave rater i svagt marked

I et svært marked har Maersk Drilling fundet arbejde til flere rigge, men det er ikke på guldrandede kontrakter, påpeger analytiker

DFDS ændrer i tabsgivende forretning i Nordirland

Grundstødning udløser bøde

Plus

Fra Maersk Supply til simulationer

Efter 17 år i Maersk Supply Service landede Torben Solmer hos Force Technology i april. Her mødes den dybe teoretiske indsigt med det virkelige liv fra søen i virksomhedens simulatorer

Sverige vil bruge en kvart milliard til at sikre skibsvrag

Udenlandske investorer stævner OW Bunkers børsbanker

Rekordstor interesse for Simac

Færre piratangreb på verdenshavene

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Scandlines udvider kapaciteten over Øresund

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

Borgmestre: Forsvarsforliget tager nye arbejdspladser fra os

Aftale styrker maritimt samarbejde mellem Danmark og Japan

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i instrumentering og slanger med fødevaregodkendelser og certifikater

Ajos fremstiller egne mobile nødhjælpsstationer

God kundeservice og gratis strøm om natten

GPS Tyverisikring og overvågning

Samtaleanlæg - Fuld kompatibilitet med alle standard radio / headset brands.

Stort udvalg i lagerreoler fra DENIOS!

Massivt fald i investeringerne i britisk bilproduktion

RS Components introducerer innovative Fluke el-testere til brug under trange forhold

Vi er stolte over igen at have leveret en Erikkila søjlesvingkran til en kunde.

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar...

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompa...

Send til en kollega

0.195