Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladets erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frygter medarbejdermangel på Bornholmoverfarten

Den danske handelsflåde rykker op som flagstat

Maersk Drilling sender trecifret millionordre til Norge

Plus

Mærsk finder nyt marked i olieskrot

Maersk Supply Service har for alvor fået hul på milliardmarkedet for nedtagning af Nordsøens udtjente olieinstallationer

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Nyt havnekontor i Thyborøn

Nyhedsbrev

Plus

Skibsmaling og sikkerhedssko handles for milliarder på dansk indkøbsplatform

ShipServ har siden årtusindskiftet hjulpet maritime indkøbere over hele verden med at finde de bedste og billigste leverandører. Efter et par sløje år øjner den dansk-udviklede handelsplatform nu tocifrede vækstrater forude

Online Avis Arkiv

Underrapportering af ulykker: Minister griber ind

Opkøb stopper Hamburg Süds passagertransport

Viking Supply får vigtig støtte til refinansiering

Produktionen kører igen på ulykkesramt Maersk-platform

Ultrabulk vinder indisk koks-retssag i England

Der er muligheder nok i Det Blå Danmark

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle de unge om

Danske Rederier i kamp mod korruption

Saltvandsindsprøjtning på 25 millioner til maritime uddannelser

Kinesere først med robothavn

Enke mistede mand på havet: Nu skal arbejdsgiver betale kæmpe erstatning

Euronav vælger dansk løsning

Flåde gør nyt fund i eftersøgning af argentinsk ubåd

Plus

Fagforbund: Ny lov giver ikke job til danske søfolk

En lovændring, der skal sikre flere udenlandske skibe under dansk flag, kritiseres for alene at skabe job til "fancy advokater"

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Plus

Swire Blue Ocean lægger kursen om

Samtidig med direktørskifte udvider det danske offshore-rederi kraftigt og hyrer nye folk til hovedkontoret i København for at kunne levere totalløsninger til kunderne

Grønsund-færge går i vinterhi

Iværksætter sejler millionoverskud hjem med nyt nicherederi

Ørsted sælger fra i havmøllepark

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Plus

DEBAT: Maritime virksomheder klar til vækst

Overskuddet er mere end halveret – og det er fint

Fængselsdom til tidligere Hanjin-chef

Seaintel: Stor stigning i kontraktraterne forude

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dialog giver maskinmesterstuderende bedre forhold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brandsikre skabe fra DENIOS

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

Amsbeck Hydraulic-disk koblingen

Havneudvidelse på Lindø

Synflex A/S styrker salget

Fleksibilitet er nøglen til rekrutteringssucces!

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/...

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netv...

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pr...

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Send til en kollega

0.268