Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladets erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Udstationering gav karrieren ny kurs

Efter karriere i Mærsk, Norient og Hafnia skiftede Thomas Hechmann kurs og underviser nu shippingfolk i kulturforståelse

Plus

Mærsk vil presse olieindustri til at omlægge produktion

Containerskibsgiganten sætter tommelskruer på raffinaderierne for at få dem til at udfase tung fuelolie og i stedet øge produktionen af lavsvovlsbrændstof, som lever op til nye miljøkrav fra 2020

Arbejdet genoptages på Royal Arctic Line

Esbjerg Havn undersøger kæmpe udvidelse

Esbjerg Havn undersøger muligheden for at udvide med 975.000 m2 frem mod 2030

DFDS køber kanalfærger fra Eurotunnel

FÆRGEFART: Som ventet vælger DFDS at overtage ejerskabet af to oprindelige Seafrance-færger fra Eurotunnel, der frem til juni i år havde ret til at sælge dem til den danske rederikoncern

Plus

Grønt skibsbrændstof kan blive en mangelvare

Ja til Errias børs-hop

Online Avis Arkiv
Plus

Monjasa forventer stigende krav til bunkerselskaber

Europa-raterne står i stampe

Plus

Minister i dialog med EU om montørordning

Erhvervsministeriet undersøger nu, om den ønskede maritime montørordning direkte eller indirekte begunstiger danske virksomheder eller brancher

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Plus

Et eller måske to skibssalg fra Maersk Tankers

PRODUKTTANK: Mindst et af Maersk Tankers MR-tankskibe fra start-nullerne er solgt, mens et andet rapporteret frasalg ikke bekræftes af rederiet

Plus

Molslinjen vil ikke nøjes med at være et alternativ til Storebæltsbroen

FÆRGEFART: Efter en turnaround i ellevte time høster Molslinjen nu frugterne af et transportmarked på tværs af landsdelene i vækst med fokus på Aarhus-korridoren

Så er der igen skibe i Helsingør Skibsværft

Plus

Rederichef jager stordriftsfordele

FÆRGEFART: Med en flåde på syv færger i 2019 vil Molslinjen kunne flekse tonnage mellem Kattegat og Østersøen når behovet opstår

Transportminister: Danske havne handler uacceptabelt

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Gas på CMA CGMs nye kæmpeskibe

To skrog på vej til Søby Værft

Grønlandshavnen: Strejke fortsætter

Mærsk på vej mod massefyring i Sverige

APM Terminals vil fyre mere end hver tredje ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

VIDEO: Madrid Mærsk slår ny rekord

Verdenshandlen til søs stiger

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Maritime opruster med erfaren økonom

Maersk Oil udledte forbudte kemikalier

Maersk Training kaster sig over dronerne

Maersk Line-datter skifter toppen

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny planlov giver bedre forhold for havnevirksomheder

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Aalborg Universitet satser stort på den maritime sektor

Nye tilføjelser til Svitzers Marokko-flåde

Pengejagt og CEO-farvel hos insolvente Rickmers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Medarbejderne hos NOS A/S er klar til at servicere jer

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

GPS sporing af alle dine værdier

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Send til en kollega

0.359