IMO vil bane vejen for autonome skibe

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

IMO’s Søsikkerhedskomité indledete den 7. juni et møde i London. På dagsordenen var et forslag fra bl.a. Danmark om, at IMO får rammerne på plads for autonome skibe, så der sættes skub i udviklingen. Det skriver Danske Rederier.

Konkret foreslår Danmark og en række andre lande, at der skal laves en analyse af eksisterende regulering for at vurdere, hvad det kræver at tillade autonome skibe i international fart, samt hvordan IMO indarbejder autonomi i fremtidig regulering.

- Det er nødvendigt, at vi får taget hul på denne diskussion, så reguleringen ikke kommer til at spænde ben for udviklingen af ny teknologi. Det er det vigtigt at starte med en kortlægning, der identificerer hvilke regler, der kan blokere for at gøre skibene mere autonome. Og så skal vi sikre, at fremtidig regulering tager højde for den teknologiske udvikling, siger Morten Glamsø, chefkonsulent i Danske Rederier, der deltager i mødet. 

Mange år endnu 
Der findes flere grader af autonomi indenfor skibsfart, hvor førerløse skibe er den højeste grad. Der vil dog gå længe, ingen dette for alvor bliver aktuelt, selvom skibene gradvis bliver mere autonome, vurderer Danske Rederier.

- Vi kommer til at følge denne udvikling de næste mange år. Der er fra politisk hold i Danmark stor opbakning til at fremme udviklingen og test af autonome skibe i nationalt farvand. Men hvis skibene også skal kunne operere autonomt i international fart, er det vigtigt at der bliver set på hvad gældende lovgivning tillader, og hvordan den evt. kan justeres. Hvis der er opbakning til det danske forslag, så er det altså kun første skridt på vejen, siger Morten Glamsø.

Af øvrige emner som er på dagsordenen under mødet i IMO’s Søsikkerhedskomité (MSC 98) kan bl.a. nævnes cybersikkerhed, pirateri, lækstabilitet for passagerskibe og Polarkoden.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Plus

Tank-chef: Trump-træk kan gavne produkttank

Efter Trumps Iran-udmelding stiger olieprisen, og det kan give nye laster i produkttank, lyder det fra chefen for Norient Product Pool. Trods fortsat tvivl om nye sanktioner holder man sig imidlertid væk fra selve det iranske marked

Plus

Havnesektoren har brug for et velfungerende privat marked

DEBAT: Det er en grundlæggende fejlslutning, at det var et positivt træk, at svenske havne i stor stil opkøbte mange private havnevirksomheder i 1980’erne - Vi skal for alt i verden forsøge at undgå, at noget sådan kommer til at ske i Danmark

Plus

Kritik: Danske havne investerer for meget

En rapport fra Struensee & Co. bestilt af regeringen revser havnene for at overinvestere i sektoren. Snæversyn, lyder det fra branchen

Plus

Synspunkt: Lad EU-Kommissionen gå planken ud

Nyhedsbrev

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Online Avis Arkiv
Plus

Nor-Shipping vil have større nordisk samarbejde om ’havøkonomi’

Den toneangivende maritime konference - norske Nor-shipping - vil integrere de maritime miljøer i Skandinavien om en ny og (endnu) mere innovativ ’ocean economy’

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Plus

Ole Birk: Revision af havnelov på trapperne

På årets havnekonference lover transportminister Ole Birk Olesen snarlig handling - efter han i næste uge modtager anbefalinger fra det udvalg, der i næsten et år har vurderet sagen

Derfor falder kvinderne fra

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

Plus

Havne kan gøre søfarten grønnere

Kronik: Havnene har adskillige miljøredskaber i værktøjskassen - I denne uges kronik belyser tre CBS-forskere, hvordan de grønneste havne i verden forsøger at forbedre luftkvaliteten omkring havnene

Plus

Sydkorea vil præge fremtidens shipping

Synspunkt: For blot få år siden tvivlede rederierne på, hvorvidt de store sydkoreanske værfter overhovedet ville overleve - Nu er stemningen præget af optimisme og danske virksomheder arbejder hårdt for at få fodfæste som underleverandører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste chance!

Technoflex virksomhed præsentation

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & ...

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Send til en kollega

0.295