Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Det var et bevægende øjeblik for skipper Peer Bonnemann, da han sammen med sin to mand store besætning sejlede ud af Årøsund Skibsværft ved Haderslev i Sønderjylland.

- Jeg havde sommerfugle i maven her til morgen, siger Peer Bonnemann, der er skipper på det historiske træskib 'Skibet' og samtidig formand for Foreningen til bevarelse af 'Skibet' Anno 1880, som driver 'Skibet', og fortsætter:

- Det er mere end to og et halvt år siden, at 'Skibet' sank. Det har været en lang proces – alt for lang, og humøret har været meget op og ned. Men nu er vi afsted, 'Skibet' sejler rigtig godt, det er dejligt vejr, og det glider bare stille og roligt fremad, siger Peer Bonnemann.

Forliste i 2014
Tilbage i oktober 2014, forliste det næsten 150-årige historiske og bevaringsværdige skib, '”Skibet'. Det skete efter at have fået motorproblemer under en fragt af moselvin, som 'Skibet' samlede op i Kiel. Vinen skulle sejles til København, hvor det skulle ankomme på kulturnatten. Frem kom vinen, også i tide, men det var først efter at være blevet bjerget fra bunden af Spodsbjerg Havn. Men den skæbnesvangre aften, da 'Skibet' sank sidder stadig som et tungt minde hos skipperen og besætningen.

- Det kunne have kostet menneskeliv. Min kone gled, da vi blev reddet i land, og hvis ikke vores gast, Jacob havde været hurtig og greb hende, så var hun faldet lige ned i malstrømmen mellem kaj og skib og var blevet knust, da det øjeblikket efter blev slået ind mod kajkanten igen, siger Peer Bonnemann og fortsætter:

- Reaktionen på forliset kom først cirka tre måneder efter. Men da al arbejdet med bjærgningen stod på, var det vigtigt at fokusere på det. Det var vigtigt for mig, at alle om bord fik talt sammen om aftenen, inden vi gik i seng. Jeg er glad for, at jeg har sejlet så mange år og med så mange forskellige skibe. Bagefter er der selvfølgelig altid en masse overvejelser, om jeg kunne have gjort noget anderledes, men når jeg analyserer situationen, står det klart, at det var der ikke. Der er en chance, og det er den, du tager. Det har været vigtigt for mig at få anerkendelse for forløbet, og alt det der skete de timer, og det har jeg fået, især da vi fik aktindsigt i Søværnets rapport, der uddelte ros til skipper og mandskab for at bevare roen og gøre de rigtige ting, siger Peer Bonnemann.

Renoveret for 1,4 mio. kroner
I de to og et halvt år, der er gået siden forliset, har 'Skibet' ligget på Årøsund Skibsværft øst for Haderslev. Her er det blevet restaureret for knap, 1,4 mio. kroner og ført tilbage til, hvordan det så ud i 1910, som er det ældste, man konstruktionsmæssigt har kunnet finde dokumentation for i form af billeder og tegninger. Det er Skibsbevaringsfonden, der har været den store bidragsyder til genrejsningen af 'Skibet'.

- For at kunne kende sin nutid, så skal man kende sin fortid. Et træ kan ikke vokse uden rødder, og historien har heller ikke kunnet udvikle sig uden rødder. Det gør at man kan forstå udviklingen, og det gælder på søen såvel som på land. ”Skibet” er i vores øjne meget interessant, fordi det fortæller kystfragtens historie, og der er 'Skibet' en god repræsentant, fordi vi ikke har så mange klinkbyggede erhvervsfartøjer tilbage som har sejlet med gods, og 'Skibet' er på den måde enestående. Så det har vi gjort, at hvis ikke vi gik ind og støttede 'Skibet', så måtte vi se en del af vores kulturarv forsvinde, og det gør at vi spidser blyanten og ser på, hvad vi kan gøre, siger Tom Rasmussen, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Lille fond med stor opgave
I år har Skibsbevaringsfonden cirka 4 mio. kroner til fordeling blandt ansøgninger til restaureringer af bevaringsværdige skibe, mens fonden i år har vi fået ansøgninger for omkring 11 mio. kroner. Det er dermed kun cirka en tredjedel af ansøgerne, som Skibsbevaringsfonden kan hjælpe.

Blandt nogle af de ting, som er blevet lavet på 'Skibet' for at føre det tilbage til sit udseende i 1910, er at roret er blevet kortere, der er kommet kortere rorpind på, kølen er blevet gjort dybere og er blevet ændret. Derudover er der kommet ny motor, som er en trecylindret Buck fra 1964. Og endelig er masterne blevet flyttet, så 'Skibet' ligger mere stabilt i vandet.

- Oprindeligt havde 'Skibet' et lille halvdæk agter. Det er blevet genskabt, og dem, der har forstand på både vil kunne se, at det har fået sine klinkenagler tilbage i klædningen. Det fremstår derfor nu med en meget højere grad af autenticitet end før forliset, og det er vi rigtig glade for. Der er kommet rigtig meget ud af restaureringen. Det har kostet mange penge, men jeg mener at vi alle bør være tilfredse med resultatet. Vi har gjort os rigtig meget umage for at gøre det så korrekt som muligt, og vi har fulgt det tæt, så jeg synes, at vi i den sidste ende har fået det bedst tænkelige resultat ud fra forudsætningerne og de tilgængelige midler, siger Tom Rasmussen og fortsætter:

- Vi er en lille fond med en stor opgave. 1,4 mio. kroner er et pænt beløb. Vi giver støtte i form af lån, og når vi låner penge ud, så er det som rente- og afdragsfrie lån. Vi operer med meget beskedne budgetter og forsøger at bruge pengene der hvor de kan gøre nytte på bedst mulige måde, og det er netop ved at bidrage til foryngelse og fornyelse af de her skibe, og det er vores opgave at bruge de få midler vi har til at bevare de gode eksempler på dansk maritim kulturarv, som vi har, siger Tom Rasmussen.

Kilde: Mediamolevitten / 'Skibet' Aarhus



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frygter medarbejdermangel på Bornholmoverfarten

Danske Rederier i kamp mod korruption

Grønsund-færge går i vinterhi

Tre stadig savnet efter forlist

Molslinjen: Vi slår Bornholm-stillinger op i februar

VIDEO: Forsvarets æra med kuttere i Grønland er forbi

Nyhedsbrev

Argentina opgiver forsvunden ubåd

Online Avis Arkiv

Minister: Sandsynligt at nordkoreanske arbejdere byggede dansk krigsskib

Sejlskibsmand slår sig på bæredygtige ture fra Arktis til Afrika

VIDEO: Tidligere Oslobåd forlist ud for Vietnam

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Efter næsten tre års stilstand: Fiskers død bliver undersøgt

Scandlines-strejke standser

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

50 bevaringsværdige fartøjer risikerer at forsvinde

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Brand sendte færge tilbage til Helsingør

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Lyd fra argentinsk ubåd kan have været eksplosion

Selvfølgelig skal der være tax free mellem Thy og Mors

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Jubel over montørordning

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Færgerederier slår på den grønne tromme

Pirater kidnapper seks fra containerskib

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Det blev en dreng!

Grundstødning udløser bøde

Færre piratangreb på verdenshavene

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brandsikre skabe fra DENIOS

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

Amsbeck Hydraulic-disk koblingen

Havneudvidelse på Lindø

Synflex A/S styrker salget

Fleksibilitet er nøglen til rekrutteringssucces!

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/...

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netv...

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pr...

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Send til en kollega

0.361