Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Det var et bevægende øjeblik for skipper Peer Bonnemann, da han sammen med sin to mand store besætning sejlede ud af Årøsund Skibsværft ved Haderslev i Sønderjylland.

- Jeg havde sommerfugle i maven her til morgen, siger Peer Bonnemann, der er skipper på det historiske træskib 'Skibet' og samtidig formand for Foreningen til bevarelse af 'Skibet' Anno 1880, som driver 'Skibet', og fortsætter:

- Det er mere end to og et halvt år siden, at 'Skibet' sank. Det har været en lang proces – alt for lang, og humøret har været meget op og ned. Men nu er vi afsted, 'Skibet' sejler rigtig godt, det er dejligt vejr, og det glider bare stille og roligt fremad, siger Peer Bonnemann.

Forliste i 2014
Tilbage i oktober 2014, forliste det næsten 150-årige historiske og bevaringsværdige skib, '”Skibet'. Det skete efter at have fået motorproblemer under en fragt af moselvin, som 'Skibet' samlede op i Kiel. Vinen skulle sejles til København, hvor det skulle ankomme på kulturnatten. Frem kom vinen, også i tide, men det var først efter at være blevet bjerget fra bunden af Spodsbjerg Havn. Men den skæbnesvangre aften, da 'Skibet' sank sidder stadig som et tungt minde hos skipperen og besætningen.

- Det kunne have kostet menneskeliv. Min kone gled, da vi blev reddet i land, og hvis ikke vores gast, Jacob havde været hurtig og greb hende, så var hun faldet lige ned i malstrømmen mellem kaj og skib og var blevet knust, da det øjeblikket efter blev slået ind mod kajkanten igen, siger Peer Bonnemann og fortsætter:

- Reaktionen på forliset kom først cirka tre måneder efter. Men da al arbejdet med bjærgningen stod på, var det vigtigt at fokusere på det. Det var vigtigt for mig, at alle om bord fik talt sammen om aftenen, inden vi gik i seng. Jeg er glad for, at jeg har sejlet så mange år og med så mange forskellige skibe. Bagefter er der selvfølgelig altid en masse overvejelser, om jeg kunne have gjort noget anderledes, men når jeg analyserer situationen, står det klart, at det var der ikke. Der er en chance, og det er den, du tager. Det har været vigtigt for mig at få anerkendelse for forløbet, og alt det der skete de timer, og det har jeg fået, især da vi fik aktindsigt i Søværnets rapport, der uddelte ros til skipper og mandskab for at bevare roen og gøre de rigtige ting, siger Peer Bonnemann.

Renoveret for 1,4 mio. kroner
I de to og et halvt år, der er gået siden forliset, har 'Skibet' ligget på Årøsund Skibsværft øst for Haderslev. Her er det blevet restaureret for knap, 1,4 mio. kroner og ført tilbage til, hvordan det så ud i 1910, som er det ældste, man konstruktionsmæssigt har kunnet finde dokumentation for i form af billeder og tegninger. Det er Skibsbevaringsfonden, der har været den store bidragsyder til genrejsningen af 'Skibet'.

- For at kunne kende sin nutid, så skal man kende sin fortid. Et træ kan ikke vokse uden rødder, og historien har heller ikke kunnet udvikle sig uden rødder. Det gør at man kan forstå udviklingen, og det gælder på søen såvel som på land. ”Skibet” er i vores øjne meget interessant, fordi det fortæller kystfragtens historie, og der er 'Skibet' en god repræsentant, fordi vi ikke har så mange klinkbyggede erhvervsfartøjer tilbage som har sejlet med gods, og 'Skibet' er på den måde enestående. Så det har vi gjort, at hvis ikke vi gik ind og støttede 'Skibet', så måtte vi se en del af vores kulturarv forsvinde, og det gør at vi spidser blyanten og ser på, hvad vi kan gøre, siger Tom Rasmussen, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Lille fond med stor opgave
I år har Skibsbevaringsfonden cirka 4 mio. kroner til fordeling blandt ansøgninger til restaureringer af bevaringsværdige skibe, mens fonden i år har vi fået ansøgninger for omkring 11 mio. kroner. Det er dermed kun cirka en tredjedel af ansøgerne, som Skibsbevaringsfonden kan hjælpe.

Blandt nogle af de ting, som er blevet lavet på 'Skibet' for at føre det tilbage til sit udseende i 1910, er at roret er blevet kortere, der er kommet kortere rorpind på, kølen er blevet gjort dybere og er blevet ændret. Derudover er der kommet ny motor, som er en trecylindret Buck fra 1964. Og endelig er masterne blevet flyttet, så 'Skibet' ligger mere stabilt i vandet.

- Oprindeligt havde 'Skibet' et lille halvdæk agter. Det er blevet genskabt, og dem, der har forstand på både vil kunne se, at det har fået sine klinkenagler tilbage i klædningen. Det fremstår derfor nu med en meget højere grad af autenticitet end før forliset, og det er vi rigtig glade for. Der er kommet rigtig meget ud af restaureringen. Det har kostet mange penge, men jeg mener at vi alle bør være tilfredse med resultatet. Vi har gjort os rigtig meget umage for at gøre det så korrekt som muligt, og vi har fulgt det tæt, så jeg synes, at vi i den sidste ende har fået det bedst tænkelige resultat ud fra forudsætningerne og de tilgængelige midler, siger Tom Rasmussen og fortsætter:

- Vi er en lille fond med en stor opgave. 1,4 mio. kroner er et pænt beløb. Vi giver støtte i form af lån, og når vi låner penge ud, så er det som rente- og afdragsfrie lån. Vi operer med meget beskedne budgetter og forsøger at bruge pengene der hvor de kan gøre nytte på bedst mulige måde, og det er netop ved at bidrage til foryngelse og fornyelse af de her skibe, og det er vores opgave at bruge de få midler vi har til at bevare de gode eksempler på dansk maritim kulturarv, som vi har, siger Tom Rasmussen.

Kilde: Mediamolevitten / 'Skibet' Aarhus



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Vi risikerer at blive den sidste generation til søs"

Jeppe Carstensen, rektor for Marstal Navigationsskole, er bekymret over danske unges manglende interesse for de maritime uddannelser. Erhvervet skal arbejde hårdt på at gøre sig mere synlig, mener han

Rød og blå borgmestre kæmper sammen for DIS-udvidelse

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Søfartens Ledere: Maersk Supply Service-officerer til havvind

VIDEO: Cosco-containerskib på grund i Holland

Forsvundet ubåd er sunket

OPDATERET: Den hjemmebyggede ubåd 'UC3 Nautilus' er sunket - ejer i god behold

Svensk kvinde forsvundet i forbindelse med forlist ubåd

Københavns Politi oplyser, at dykkere skal undersøgeubåden 'UC3 Nautilus', som sank ved Køge Bugt fredag

Online Avis Arkiv

Helikoptere søger efter privatbygget ubåd ved København

Raketbygger Peter Madsens ubåd er meldt savnet, efter den ikke er vendt tilbage til sin kajplads i København

Fotokonkurrence: Flotte scener mod nord

Nye flotte fotos fra Danske Maritimes sommerfotokonkurrence

Dansk løfte om livsvigtige søkort til Grønland brudt sammen

Stor fremgang for søfarts-museum

Verdens største atomubåd er tilbage i dansk farvand

Den russiske atomubåd 'Dmitrij Donskoj' ventes at sejle gennem Storebælt torsdag aften

Skibsreder går konkurs og slipper for straf for dødsulykke

Søfartsstyrelse om dødsulykker: Vi har ikke gjort det godt nok

Fotokonkurrence: Under vandet og mod himmelrummet

Søfart bringer igen flotte fotos fra Danske Maritimes sommerfotokonkurrence

Finsk isbryder knuser rekord for tidlig nordvestpassage

Fragtskib grundstødt ved Skive og fri igen

Nye piratkapringer ved Somalia bekymrer Danske Rederier

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Piratangreb er det laveste niveau i fem år

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Dampa håber på japansk eventyr

Kan du tage et maritimt pletskud?

MR-tanker og panamax'er kolliderer i Den Engelske Kanal

VIDEO: Søværnets sejlkuttere retur fra Caribien i pomp og pragt

Plus

Dansk fregat fanget i orkan - tre master knækkede

MSS’ skibsskrotning vækker undren

Fra el til diesel i Svendborg

Plus

Minister i dialog med EU om montørordning

Ny viden om MR-tanker og panamax’ers kollision

Tre anholdt efter havari med dødelig udgang

Eksplosion er hørt fra skib ud for Somalias piratregion

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ARCUSAFLEX kobling er et meget fleksibelt svinghjul kobling

Selvovervågende jordingssystemer fra DENIOS

Per Keller - Salg af batterier til Handelsvirksomheder, Industri- og Offentlig sektor - Nordjylland.

Geopal gasdetektorer overvåger en af verdens største fiskefartøjer

Tryklufttank uden opstillingsgodkendelse

Electro Care - Tilstandskontrol

GPS Tyverisikring og overvågning

Unik guidet cykeltur eller en tur op i kranerne med virtual reality?

OSK Group launcher nyt nyhedsbrev

Teknisk glas fra Mirit Glas

Transmissionselementer fra WILLBRANDT Gummiteknik

IBIX dobbeltteknologi

De "nye" europæiske brandklasser

Wholesale Satellite Airtime Provider- VOICE / DATA and complete End to End Maritime Communication S

Ajos styrker sig markant på hejs

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

GPS Tyverisikring og overvågning

Rustfast stål og konstruktionsstål – Nye leveringsprogrammer

Universallim med mange anvendelser.

Electro Care ApS - Afbalancering

Impulse Energy Low

Produktnyhed: TMCHallcrest termometerstrips

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved vi...

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Send til en kollega

0.217