Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Det var et bevægende øjeblik for skipper Peer Bonnemann, da han sammen med sin to mand store besætning sejlede ud af Årøsund Skibsværft ved Haderslev i Sønderjylland.

- Jeg havde sommerfugle i maven her til morgen, siger Peer Bonnemann, der er skipper på det historiske træskib 'Skibet' og samtidig formand for Foreningen til bevarelse af 'Skibet' Anno 1880, som driver 'Skibet', og fortsætter:

- Det er mere end to og et halvt år siden, at 'Skibet' sank. Det har været en lang proces – alt for lang, og humøret har været meget op og ned. Men nu er vi afsted, 'Skibet' sejler rigtig godt, det er dejligt vejr, og det glider bare stille og roligt fremad, siger Peer Bonnemann.

Forliste i 2014
Tilbage i oktober 2014, forliste det næsten 150-årige historiske og bevaringsværdige skib, '”Skibet'. Det skete efter at have fået motorproblemer under en fragt af moselvin, som 'Skibet' samlede op i Kiel. Vinen skulle sejles til København, hvor det skulle ankomme på kulturnatten. Frem kom vinen, også i tide, men det var først efter at være blevet bjerget fra bunden af Spodsbjerg Havn. Men den skæbnesvangre aften, da 'Skibet' sank sidder stadig som et tungt minde hos skipperen og besætningen.

- Det kunne have kostet menneskeliv. Min kone gled, da vi blev reddet i land, og hvis ikke vores gast, Jacob havde været hurtig og greb hende, så var hun faldet lige ned i malstrømmen mellem kaj og skib og var blevet knust, da det øjeblikket efter blev slået ind mod kajkanten igen, siger Peer Bonnemann og fortsætter:

- Reaktionen på forliset kom først cirka tre måneder efter. Men da al arbejdet med bjærgningen stod på, var det vigtigt at fokusere på det. Det var vigtigt for mig, at alle om bord fik talt sammen om aftenen, inden vi gik i seng. Jeg er glad for, at jeg har sejlet så mange år og med så mange forskellige skibe. Bagefter er der selvfølgelig altid en masse overvejelser, om jeg kunne have gjort noget anderledes, men når jeg analyserer situationen, står det klart, at det var der ikke. Der er en chance, og det er den, du tager. Det har været vigtigt for mig at få anerkendelse for forløbet, og alt det der skete de timer, og det har jeg fået, især da vi fik aktindsigt i Søværnets rapport, der uddelte ros til skipper og mandskab for at bevare roen og gøre de rigtige ting, siger Peer Bonnemann.

Renoveret for 1,4 mio. kroner
I de to og et halvt år, der er gået siden forliset, har 'Skibet' ligget på Årøsund Skibsværft øst for Haderslev. Her er det blevet restaureret for knap, 1,4 mio. kroner og ført tilbage til, hvordan det så ud i 1910, som er det ældste, man konstruktionsmæssigt har kunnet finde dokumentation for i form af billeder og tegninger. Det er Skibsbevaringsfonden, der har været den store bidragsyder til genrejsningen af 'Skibet'.

- For at kunne kende sin nutid, så skal man kende sin fortid. Et træ kan ikke vokse uden rødder, og historien har heller ikke kunnet udvikle sig uden rødder. Det gør at man kan forstå udviklingen, og det gælder på søen såvel som på land. ”Skibet” er i vores øjne meget interessant, fordi det fortæller kystfragtens historie, og der er 'Skibet' en god repræsentant, fordi vi ikke har så mange klinkbyggede erhvervsfartøjer tilbage som har sejlet med gods, og 'Skibet' er på den måde enestående. Så det har vi gjort, at hvis ikke vi gik ind og støttede 'Skibet', så måtte vi se en del af vores kulturarv forsvinde, og det gør at vi spidser blyanten og ser på, hvad vi kan gøre, siger Tom Rasmussen, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Lille fond med stor opgave
I år har Skibsbevaringsfonden cirka 4 mio. kroner til fordeling blandt ansøgninger til restaureringer af bevaringsværdige skibe, mens fonden i år har vi fået ansøgninger for omkring 11 mio. kroner. Det er dermed kun cirka en tredjedel af ansøgerne, som Skibsbevaringsfonden kan hjælpe.

Blandt nogle af de ting, som er blevet lavet på 'Skibet' for at føre det tilbage til sit udseende i 1910, er at roret er blevet kortere, der er kommet kortere rorpind på, kølen er blevet gjort dybere og er blevet ændret. Derudover er der kommet ny motor, som er en trecylindret Buck fra 1964. Og endelig er masterne blevet flyttet, så 'Skibet' ligger mere stabilt i vandet.

- Oprindeligt havde 'Skibet' et lille halvdæk agter. Det er blevet genskabt, og dem, der har forstand på både vil kunne se, at det har fået sine klinkenagler tilbage i klædningen. Det fremstår derfor nu med en meget højere grad af autenticitet end før forliset, og det er vi rigtig glade for. Der er kommet rigtig meget ud af restaureringen. Det har kostet mange penge, men jeg mener at vi alle bør være tilfredse med resultatet. Vi har gjort os rigtig meget umage for at gøre det så korrekt som muligt, og vi har fulgt det tæt, så jeg synes, at vi i den sidste ende har fået det bedst tænkelige resultat ud fra forudsætningerne og de tilgængelige midler, siger Tom Rasmussen og fortsætter:

- Vi er en lille fond med en stor opgave. 1,4 mio. kroner er et pænt beløb. Vi giver støtte i form af lån, og når vi låner penge ud, så er det som rente- og afdragsfrie lån. Vi operer med meget beskedne budgetter og forsøger at bruge pengene der hvor de kan gøre nytte på bedst mulige måde, og det er netop ved at bidrage til foryngelse og fornyelse af de her skibe, og det er vores opgave at bruge de få midler vi har til at bevare de gode eksempler på dansk maritim kulturarv, som vi har, siger Tom Rasmussen.

Kilde: Mediamolevitten / 'Skibet' Aarhus



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Fuld russisk kaptajn anholdt i Storebælt

1

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv

Tvind-stifters skibsprojekt strandede på DDRs Østersø-kyst

’Stinne’ af Hadsund, som blev lagt op og sat til salg den 7. september 1964 blev købt af en meget særlig herre - Skibet blev Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt og er i dag hotel og restaurant i Tyskland

Plus

Thyborøn Havn i fokus på maritimt vinderfoto

FOTOKONKURRENCE: Motiver fra Thyborøn, Fredericia og Aarhus løb med de tre topplaceringer

Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Ugens positionsbillede

Sådan voksede Danmarks havne ud af byerne

Danmarks havne blev født som simple flodhavne eller skibsbroer, der gik vinkelret ud i vandet - Med Lübeck som forebillede begyndte de danske byer dog gradvist at bygge mure mellem byen og havnen, som dermed blev adskilte enheder

Kollision med olierig gav opgave til Søby Værft

Positionsbillede: Kollision med olierig i Nordsøen nytårsnat sendte tankskib en tur forbi Ærø

Plus

Med isbryderen på arbejde på Mariager Fjord

GALLERI: Mød de tre garvede søfolk, der sørger for, at Mariager Fjords sejlrende fungerer hele året - selv når frosten knager

Plus

Polarkulde: Dansk coaster 'lastede' tonsvis af is

Galleri: Coasteren ’Lafjell’ stod til søs fra Nordnorge i kraftig vind og en temperatur på minus 24 grader - det gav en del is på dækket...

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Hver fjerde sømand er deprimeret

25 pct. af alle søfolk har følt sig nedtrykte eller modløse inden for de sidste to uger, viser ny undersøgelse. Hårde arbejdsforhold og macho-attitude får skylden.

Gammel dame åbner krydstogtsæson i København

Det 70 år gamle MV Astoria blev det første krydstogtskib til at anløbe København i 2018, der står til at blive det største år for dansk krydstogt hidtil.

Plus 1

Forældede skibe slog rederiet Ove Skou ihjel

Hvorfor døde Danmarks tredjestørste rederi? Ove Skou satsede på en skibstype, som var forældet ved levering og forsøget på at komme med på container-eventyret var halvhjertet og mislykkedes

Leder Ocean Infinity efter MH370 eller forsvundne skatte?

Ocean Infinity bruger avanceret subsea-udstyr til at lede efter det forsvundne fly MH370, og får kun betaling, hvis de finder noget. Måske er de i virkeligheden på skattejagt, siger kilder til South China Morning Post.

Hjælper søfolk på efterladte skibe

Sidste gang Sea Helath & Welfare hjalp strandede søfolk på et tilbageholdt skib, var i juledagene 2016, da man hjalp fem filippinere på det norske skib ’Henriette’, der var strandet på Ærø efter en konkurs

Plus

Dansk ubåd var aktiv i USA’s ørkenkrig

Missionen var 'top secret', da ubåden' 'Sælen deltog i den USA-ledede invasion af Irak. I dag ved vi, at missionen handlede om at patruljere tæt på Iran

Rederi fordømmer fuld kaptajn

Irlands mørke øl snupper færgen

Seatruck sejler hektoliter efter hektoliter af mørkt Guinness-øl fra Irland til England

ØK var pionér i containerfarten, men blev overhalet af Mærsk

Første del af fortællingen om ØK's legendariske - men mislykkede - indtog i containersegmentet

Plus

Ugens positionsbillede

.

Putin vil ti-doble trafik nord om Rusland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Søby Værft øger dokkapacitet

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Klokke-hus

Busch præsenterer 2 nye serier af deres Dolphin serie på ACHEMA

Styr på håndværktøjet på supermoderne færge

Termografering for alle med Elma på El & Teknik 2018

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

RS Components udvider sit RS Pro-sortiment af test- og måleudstyr

Send til en kollega

0.191