23948sdkhjf

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart
Siden denne artikel er skrevet er Monjasa og forhenværende direktør Jan Jacobsen blevet frikendt i Vestre Landsret for alle anklager.
http://www.soefart.dk/article/view/56843...

Anders Østergaard, CEO og partner i Monjasa, har i et interview med Søfart forholdt sig til virksomhedens udvikling efter en turbulent tid. Anledningen er, at bunker-selskabet er kommet med regnskabstal for "et elendigt 2016", som direktøren siger.

Negativt 2016 - positivt 2017
Årsregnskabet for 2016 viser en nedgang i omsætningen til 1,2 mia. USD (2015: 1,6 mia. USD), hvilket selskabet primært tilskriver en 19 procent lavere oliepris. Det giver nettoresultat på -26 mio. USD (2015: 24 mio. USD).

Virksomheden kan imidlertid fremvise positive tal på bundlinjen for første kvartal af 2017, og man forventer et overskud i år på 8-10 mio. USD. I regnskabet præsenterer Monjasa Holding A/S samtidig en høj solvens på 36 procent og en egenkapital på 113 mio. USD.

Monjasa fastholder i vid udstrækning sine globale markedsandele, dog med en volumennedgang fra 4,1 mio. tons til 3,8 mio. tons.

Bedragerisag og kreditværdighed
Monjasa er dømt for systematisk at have leveret mindre olie til det malaysiske rederi Pacific Inter-link, end rederiet betalte for. Det danske bunkerselskab blev dømt i byretten - Retten i Kolding.

Monjasa blev idømt en bøde på 10 mio. kroner, mens bunkerselskabets stifter og storaktionær, Jan Jacobsen, er idømt fængselsdom på tre år og seks måneder for bedrageri. Dommen er anket til landsretten.

Vestre Landsret besluttede i december at ophæve navneforbuddet, som Retten i Kolding havde nedlagt. Men den sag vil Anders Østergaard ikke kommentere nærmere.

- Jeg hverken kan eller vil kommentere på igangværende retssager, fastslår han.

Ifølge forlydender har sagen besværliggjort adgangen til finansiering, men det afviser Anders Østergaard.

Ikke mainstream

Monjasa benytter en speciel strategi til at gøre sig til en vigtig spiller på bunkermarkedet.

– Man finder os ikke som fysisk leverandør i hverken Singapore eller Rotterdam, men vi back-to-back trader i disse store havne. Vi søger markeder, der ikke er mainstream, for dér kan vi gøre en forskel. Det er sværere i de største havne, hvor vi ikke kan tilbyde mere eller bedre end vores konkurrenter, siger direktøren og uddyber:
– Value added services er overskriften – one brand, one promise – vi arbejder eksempelvis med ét sæt handelsbetingelser, der gælder, hvad enten man skal bunkre i Panama eller Portland. Det er samme oplevelse fra samtlige kontorer, dvs. du handler på samme måde og får den samme service, uanset hvor i verden behovet for bunkers opstår.

Ifølge direktøren er det vigtigt, når man fysisk besøger et Monjasa-kontor, eller på en eller anden måde har kontakt med Monjasa.
– Mange vælger at drifte under forskellige brands – det er ikke vores model.

Vil udfordre markeder
Anders Østergaard vil gerne udfordre eksisterende markeder. Og i 2017 er det kædet tæt sammen med, at Monjasa har fået ISO-certificeringer for kvalitetssikring af bunkers operationer.

– For år tilbage begyndte vi at fokusere på HSEQ (Health, Safety, Environment, Quality)-delen for hele gruppen, og qua at vi arbejder under ét navn globalt, gør så også, at det er nemmere for os at blive auditeret inden for de samme standarder over hele verden, siger han og tilføjer:
– I 2017 opnåede vi, som det første globale bunkerselskab, at blive certificeret efter de seneste 2015-standarder for ISO 9001 (kvalitet) og ISO 14001 (miljø).

Et andet eksempel er, at vi som det eneste internationale selskab, har tilladelse til at levere i Abu Dhabi i UAE. En havn, der ellers udelukkende betjenes af Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Vi har været i Emiraterne i over et årti og kender markedet særdeles godt, så da man åbnede op for en international spiller, fik vi tilladelsen til ligeledes at operere her.

Nyt kontor i Panama
Anders Østergaard fremhæver Monjasas Panama-kontor som et andet godt eksempel på udviklingen.

– Vi åbnede Panama i 2015. Panamakanalen er et spændende marked for os, hvor der er plads til en spiller som Monjasa. Vi mener at have mere på hylden, end de mindre lokale leverandører. Vestafrika er vores største marked i dag, og vi har sat ind med moderne tonnage samt en europæisk handelsoplevelse.

Monjasas kontorer er geografisk opdelte, eksempelvis håndterer de danske kontorer operationer i Nordvesteuropa ved Portland i UK, over Skagen og videre til Riga i Letland. Selskabet har olieterminaler i alle tre lande med tilhørende bunkerfartøjer (man har 20 på verdensplan, red.). Og man har desuden mulighed for at servicere omkringliggende havne fra disse lokationer.


3 skarpe til Monjasa-CEO Anders Østergaaard

Hvad kan I gøre af forskel på relativt små markeder?
Value added services er overskriften – one brand, one promise – vi arbejder eksempelvis med ét sæt handelsbetingelser, der gælder, hvad enten man skal bunkre i Panama eller Portland. Det er samme oplevelse fra samtlige kontorer, dvs. du handler på samme måde og får den samme service, uanset hvor i verden behovet for bunkers opstår.

Hvordan tackler man ønsket om facilitation payments i Vestafrika og andre steder?
– På flere måder. De skibe, vi opererer med, er moderne tonnage, og med et moderne management tilknyttet. Dermed er der også højere krav. Og derudover er vi medlemmer af Maritime Anti-Corruption Network (MACN). Vi indrapporterer de incidents, der måtte være, og vores tilgang til problematikken er åben. Vi har en nultolerance overfor bestikkelse og korruption.

Men det er klart, at hvis du bliver bedt om at betale en opfunden bøde i Vestafrika på 1.000 USD, og sikkerheden er på spil, og hvis ikke du betaler, så ligger skibet stille i 2-3 dage, så betaler vi og indrapporter bagefter (de små beløb går under begrebet ’facilitation payments’, som ligger i en juridisk gråzone, og som de fleste store rederier modvilligt benytter, red.).

Hvor går grænsen?
– Inden for få hundreder eller måske 1.000 dollars – det er altid en sagsafhængig vurdering, men beløbsgrænsen er meget lille, og for hver eneste gang, der måtte være sådans en problematik, er skibets besætning indstudereret i at skulle ringe ind til vores compliance-afdeling. Årvågenheden er vejen omkring det, case by case.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109