Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Opkøb i USA skal styrke Maersk Tankers' pools

Interview: Tankgiganten har overtaget en signifikant andel af aktierne i den Boston-baserede dataanalyse-virksomhed CargoMetrics og sætter dermed fuldt blus under ambitionen om at udnytte operationelle og kommercielle data til at slå konkurrenterne

Plus

Maersk Tankers i alliance med kapitalfond

Tankgiganten har indgået et ’strategisk partnerskab’ om dataanalyse med kapitalfonden CargoMetrics Technologies

Mærsk sælger sin olie- og gasforretning til franske Total

Det er lykkedes Mærsk-koncernen at finde en køber til Maersk Oil. Salget indbringer 7,45 milliarder dollar.

Plus

DFDS fik tonnageboost på bare 14 måneder

SHORTSEA: Mens de nye mega-ro/ro-skibe fra Kina startede som et blankt stykke papir og er flere år undervejs, så forholder det sig nærmest modsat med DFDS’ nye skibe fra Flensborg

Plus

"Den typiske danske skibsofficer er inder eller filippiner"

Plus

Søfartens organisationer vil have skat på dagsordenen

Politikerne smøger om lidt ærmerne op og tager fat på et nyt arbejdsår. På dagsordenen bør være både vækst i det blå Danmark, DIS-lovgivning og en bedre udnyttelse af sønettet, mener organisationer

Plus

Torm-boss klar til flere kontraheringer

Bølgen af kontraheringer fra Torm får ikke topchef Jacob Meldgaard til at træde på bremsen: ”Får vi det rigtige tilbud, slår vi til igen”, siger topchefen til Søfart

Online Avis Arkiv
Plus

Kom til bunkerbranchen ved et tilfælde

Anders Kjærsgaard Jensen er aldrig blevet præsenteret for de maritime muligheder via sin uddannelse, men kom til Det Blå Danmark ved et tilfælde.

Johan Uggla får ny rolle i Mærsk-gruppen

Mærsk-arvingen Johan Uggla bliver ny chef for Maersk Training, som uddanner offshore-medarbejdere i sikkerhed. Hans forgænger, Claus Bihl, stopper efter 37 år i Mærsk-koncernen

Destroyers styresystem fejlede i kollision

En fejl i ‘USS John S. McCain’s styresystem lå til grund for kollision med MR-tanker ud for Singapore.

Plus

Hvide Sande Havn kombinerer erhverv og turisme

Med sin specielle beliggenhed ud til både Vesterhavet og Ringkøbing Fjord varetager Hvide Sande havn flere roller: Fiskeri, offshore og rollen som turistdestination midt i klitterne

US Navy udgiver billeder efter kollision

Frederikshavn Havn laver 13,1 mio. kr. i overskud i første halvår

Erria overgår forventningerne i første halvår

Ø-rederi melder om rekordsommer

Der er nye rekorder for samtlige øer, som rederiet Færgen sejler til. Her er tale om seks danske øer.

Innovationsprojekt har knækket kølekode til flydende gas

Bedring men minus hos J. Lauritzen

Danske Rederier kritiserer afgift

Registreringsafgiften på skibe kan bremse Danmark på et marked med stigende handel i brugte skibe. Det mener Danske Rederier.

Nye ejere hos nordjysk producent af radioudstyr

Pandrup-virksomheden Danphone har indlemmet to nye ejere i ejerkredsen.

Shippingvirksomheder står til millionbøder i Sydkorea

Testareal for selvstyring åbner i Finland

Amerikansk destroyer kolliderer med tankskib

Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Politiet løfter sløret for Peter Madsens forklaring i retten. Kim Wall døde ved ulykke og er begravet til søs.

Svensk-dansk samarbejde forbedrer sikkerheden

Ballade i Flensborg: Stort byrådsparti vil flytte industrihavnen

Nedturen fortsætter for Team Tankers

Analyse: Aalborg Havn leverer hvert tiende job i kommunen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Maersk overtager det sidste Hanjin-containerskib

Rød og blå borgmestre kæmper sammen for DIS-udvidelse

Molslinjens hurtigfærger har haft 1,3 millioner med

Gang i trosserne – syv krydstogtskibe til kaj i Rønne

Maersk Oil tjener godt

Politi beder lystsejlere om hjælp i ubådssag

Mærsks nye holdingselskab vil drive gruppens udvikling

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ARCUSAFLEX kobling er et meget fleksibelt svinghjul kobling

Selvovervågende jordingssystemer fra DENIOS

Per Keller - Salg af batterier til Handelsvirksomheder, Industri- og Offentlig sektor - Nordjylland.

Geopal gasdetektorer overvåger en af verdens største fiskefartøjer

Tryklufttank uden opstillingsgodkendelse

Electro Care - Tilstandskontrol

GPS Tyverisikring og overvågning

Unik guidet cykeltur eller en tur op i kranerne med virtual reality?

OSK Group launcher nyt nyhedsbrev

Teknisk glas fra Mirit Glas

Transmissionselementer fra WILLBRANDT Gummiteknik

IBIX dobbeltteknologi

De "nye" europæiske brandklasser

Wholesale Satellite Airtime Provider- VOICE / DATA and complete End to End Maritime Communication S

Ajos styrker sig markant på hejs

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

GPS Tyverisikring og overvågning

Rustfast stål og konstruktionsstål – Nye leveringsprogrammer

Universallim med mange anvendelser.

Electro Care ApS - Afbalancering

Impulse Energy Low

Produktnyhed: TMCHallcrest termometerstrips

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved vi...

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Send til en kollega

0.29