Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.

Mere om:


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Bisted & Co solgt til engelsk skibsmægler

Direktør stopper i Danske Havne

Fravalgte Faxe tror stadig på vindmølle-job

Alphaliner: Rederiernes skyld i rate-rutsjetur

Første MH-60R Seahawk nu indsat operativt i Nordatlanten

SØVÆRNET: Inspektionsskibet ’Hvidbjørnen’ var i går rammen om premieren på Søværnets nye generation af helikoptere

Esvagt fornyer overenskomst med Søfartens Ledere

Nyhedsbrev

Alpha Offshore-stifter afviser fyringsfrygt efter salg

Online Avis Arkiv

Klintholm bliver servicehavn på Kriegers Flak havmøllepark

Plus

Maersk Line trækker sig fra rederiaftaler

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard giver tøjlerne videre i ECSA

Dansk stop i den europæiske skibsrederforenings top

Milliardindtægter til Mærsk for fødevarehjælp

Plus

Mærsk finder nyt marked i olieskrot

Maersk Supply Service har for alvor fået hul på milliardmarkedet for nedtagning af Nordsøens udtjente olieinstallationer

Den danske handelsflåde rykker op som flagstat

Niels Winther Shipping vinder kontrakt for hollandske VBMS

Undervands leverandør færdig med Mærsk-opgave

Formandsskifte på Horsens Havn

Maersk Drilling sender trecifret millionordre til Norge

Underrapportering af ulykker: Minister griber ind

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Frygter medarbejdermangel på Bornholmoverfarten

Plus

Skibsmaling og sikkerhedssko handles for milliarder på dansk indkøbsplatform

ShipServ har siden årtusindskiftet hjulpet maritime indkøbere over hele verden med at finde de bedste og billigste leverandører. Efter et par sløje år øjner den dansk-udviklede handelsplatform nu tocifrede vækstrater forude

Ultrabulk vinder indisk koks-retssag i England

Viking Supply får vigtig støtte til refinansiering

Produktionen kører igen på ulykkesramt Maersk-platform

Danske Rederier i kamp mod korruption

Saltvandsindsprøjtning på 25 millioner til maritime uddannelser

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Kinesere først med robothavn

Enke mistede mand på havet: Nu skal arbejdsgiver betale kæmpe erstatning

Grønsund-færge går i vinterhi

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

Ørsted sælger fra i havmøllepark

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DAN-FENDER går på juleferie

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

Nyt finansierings-centrum til virksomheder i Syddanmark

VPD ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

Meldgaard Handel nu forhandler af Terex Ecotec

Globalt økonomisk momentum

Brandsikre skabe fra DENIOS

Technoflex Glædelig Jul samt godt nytår

CENTA Transmissioner ønsker alle en glædelig jul og uddeler juledonationer

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Kemisk hærdet glas - Mirit Glas

Amsbeck Hydraulic-disk koblingen

Havneudvidelse på Lindø

Synflex A/S styrker salget

Fleksibilitet er nøglen til rekrutteringssucces!

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

Send til en kollega

0.55