Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Udstationering gav karrieren ny kurs

Efter karriere i Mærsk, Norient og Hafnia skiftede Thomas Hechmann kurs og underviser nu shippingfolk i kulturforståelse

Plus

Mærsk vil presse olieindustri til at omlægge produktion

Containerskibsgiganten sætter tommelskruer på raffinaderierne for at få dem til at udfase tung fuelolie og i stedet øge produktionen af lavsvovlsbrændstof, som lever op til nye miljøkrav fra 2020

Arbejdet genoptages på Royal Arctic Line

Esbjerg Havn undersøger kæmpe udvidelse

Esbjerg Havn undersøger muligheden for at udvide med 975.000 m2 frem mod 2030

DFDS køber kanalfærger fra Eurotunnel

FÆRGEFART: Som ventet vælger DFDS at overtage ejerskabet af to oprindelige Seafrance-færger fra Eurotunnel, der frem til juni i år havde ret til at sælge dem til den danske rederikoncern

Plus

Grønt skibsbrændstof kan blive en mangelvare

Ja til Errias børs-hop

Online Avis Arkiv
Plus

Monjasa forventer stigende krav til bunkerselskaber

Europa-raterne står i stampe

Plus

Minister i dialog med EU om montørordning

Erhvervsministeriet undersøger nu, om den ønskede maritime montørordning direkte eller indirekte begunstiger danske virksomheder eller brancher

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Plus

Et eller måske to skibssalg fra Maersk Tankers

PRODUKTTANK: Mindst et af Maersk Tankers MR-tankskibe fra start-nullerne er solgt, mens et andet rapporteret frasalg ikke bekræftes af rederiet

Plus

Molslinjen vil ikke nøjes med at være et alternativ til Storebæltsbroen

FÆRGEFART: Efter en turnaround i ellevte time høster Molslinjen nu frugterne af et transportmarked på tværs af landsdelene i vækst med fokus på Aarhus-korridoren

Så er der igen skibe i Helsingør Skibsværft

Plus

Rederichef jager stordriftsfordele

FÆRGEFART: Med en flåde på syv færger i 2019 vil Molslinjen kunne flekse tonnage mellem Kattegat og Østersøen når behovet opstår

Transportminister: Danske havne handler uacceptabelt

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Gas på CMA CGMs nye kæmpeskibe

To skrog på vej til Søby Værft

Grønlandshavnen: Strejke fortsætter

Mærsk på vej mod massefyring i Sverige

APM Terminals vil fyre mere end hver tredje ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

VIDEO: Madrid Mærsk slår ny rekord

Verdenshandlen til søs stiger

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Maritime opruster med erfaren økonom

Maersk Oil udledte forbudte kemikalier

Maersk Training kaster sig over dronerne

Maersk Line-datter skifter toppen

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny planlov giver bedre forhold for havnevirksomheder

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Aalborg Universitet satser stort på den maritime sektor

Nye tilføjelser til Svitzers Marokko-flåde

Pengejagt og CEO-farvel hos insolvente Rickmers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Medarbejderne hos NOS A/S er klar til at servicere jer

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

GPS sporing af alle dine værdier

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Send til en kollega

0.25