23948sdkhjf

"Lad os finde en fornuftig løsning på den sjællandske containertrafik"

DEBATINDLÆG: Skal Københavns containerterminal ligge i Nordhavnen? Eller skal København serviceres fra et andet sted på Sjælland, så man undgår at transportere store mængder gods igennem hovedstaden?
Af Bent Rasmussen og Jakob Beck Jensen, hhv. direktør og bestyrelsesformand på Kalundborg Havn

Copenhagen Malmö Port meldte for nylig ud, at man etablerer en ny containerterminal i Ydre Nordhavn til varetagelse af containertrafikken fra 2020. Der er dog en række forhold i relation til beslutningen, som vi er uforstående over for, da de ikke just flugter med tidligere udmeldinger fra Københavns Kommune.

Her tænker vi især på planerne om byudvikling og håndteringen af den tætte bytrafik, der dels øger risikoen for trafiksikkerheds og miljømæssige konsekvenser betragteligt, og dels medfører store trængselsudfordringer i København. En trængsel som immervæk vil tage yderligere til fremover som resultat af større skibe, øgede containermængder og heraf stigende containertrafik fra Ydre Nordhavn. Og dertil kan tilføjes den forventede enorme stigning i indbyggertallet i hovedstadsområdet. En stigning Region Hovedstaden estimerer til 200.000 over de kommende år. Region Hovedstaden forventer, at den medfølgende trængsel vil betyde, at de rejsende på hovedstadsområdets veje i 2025 vil spilde over 18 mio. timer på at sidde i kø.

Behov for at tænke alternativt

Der er altså tale om trængselsudfordringer, der langt fra er hensigtsmæssige for erhvervet og som mange københavnske borgere nok også gerne vil være foruden. Københavns Kommune har da også tidligere udlagt mål om at komme trængselsproblemerne til livs. Desuden kan man undre sig over, hvordan en ny containerterminal i København, med en stigende mængde lastbiltrafik til følge, hænger sammen med kommunens politiske målsætning - og forpligtelse til den globale ’borgmesterpagt’ - om at reducere CO2-udslippet i hovedstaden med mindst 40% inden 2030?

Når 85 % af den containertrafik, der ankommer til København, alligevel køres videre ud på Sjælland, giver det kun god mening at tænke i alternative løsninger. Især når løsningerne allerede ligger klar i Kalundborg.

Og hvordan ser transportørerne på trængselsproblemerne i og omkring hovedstadsområdet? For transportørerne handler det om at gøre transporten så effektiv som mulig. Og i den sammenhæng er fremkommelighed og distance nøgleord.

Tid er penge

Henrik Steenbjerge, der er næstformand for vognmandsvirksomheden Anders Nielsen & Co., har sagt det meget klart. Ved den debat om det sjællandske containermarked, som Kalundborg Havn arrangerede på den maritime fagmesse Danish Maritime Fair i oktober måned, sagde han blandt andet:

"Det vigtigste for os er tiden og antal kilometer. Vi skal gøre det så effektivt som muligt. Der er selvfølgelig forskel på at køre 100 kilometer og køre 25 kilometer. Men de 25 kilometer kan være så besværlige, at det er ligesom at køre 100. Vi får en ny containerterminal i København, men det ændrer ikke på vejforholdene, de er rædselsfulde. Hvis vi skal bruge tre timer på at køre til Greve, så vil vi hellere køre fra Kalundborg".

Og de store modtagerknudepunkter på Sjælland befinder sig især på den københavnske Vestegn. De 80 kilometer til Vestegnen kan i dag nås på under en time fra Kalundborg. Og når de sidste godt 20 kilometer motorvej helt til Kalundborg bliver etableret, kan Vestegnen nås på cirka 45 minutter.

Distancemæssigt er der længere end fra Nordhavn, men set fra et effektivitetsmæssigt synspunkt, kan det, som Henrik Steenbjerge siger, ofte være langt hurtigere og mere effektivt at køre et højere antal kilometer uden stop end færre kilometer præget af kødannelser og generelt manglende fremkommelighed.

I sidste ende handler det om tid. Og tid er som bekendt penge.

En løsning for hele Sjælland

For os at se er det et spørgsmål om at finde den bedst mulige løsning for hele Sjælland og for hele Greater Copenhagen-samarbejdet, der har som mål at skabe et sammenhængende erhvervspolitisk partnerskab og arbejdsmarked. Det handler om en fornuftig, balanceret arbejdsdeling og udnyttelse af de kompetencer og styrker, der er til stede på Sjælland. I Kalundborg har vi alle forudsætninger for at tage del i det voksende containermarked, og vi betragter os som en stærk spiller i forhold til at servicere det sjællandske erhverv bedst muligt.

Og samtidig mener vi at kunne bidrage til at afhjælpe nogle af de ovenfor nævnte udfordringer, som man bokser med i København og hovedstadsområdet.

Vi har derfor tænkt os at arbejde videre på at finde en fornuftig løsning på fremtidens sjællandske containertrafik. En løsning der kommer alle parter til gode og som sker i fælles forståelse med erhvervet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266