23948sdkhjf

Rolls Royce åbner for civile droneskibe

TEKNIK: Britisk-baserede Rolls Royce Marine bag nyt multi-millionprojekt, der skal lancere mandskabsløse skibe som konkret alternativ til kommerciel shipping.
Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA) er det lidet mundrette navn for et nyt og meget ambitiøst projekt, lanceret af Rolls Royce Marine (med meget stor skandinavisk teknologibase). Det sigter direkte på at sende ubemandede fragtskibe i søen – eller droner om man vil. Koncernen ser ifølge president Mikael Makinen således mulighederne i droner som en potentielt stærk game changer.

Ifølge Makinen vil skibsdroner inden for overskuelig fremtid bevise, at de er både lige så overrumplende og nytænkende for shipping, som iPhones og smartphones har vist sig at være det inden for kommunikationsuniverset. Begrebet kalder Rolls Royce da også – foreløbigt – for et Smart Ship.

Rolls Royce har allerede et antal designs klar til både diverse typer fragtskibe, offshoreenheder og fiskefartøjer. Der arbejdes hos Rolls Royce stadigt med at determinere, i hvor høj grad menneskelige aktører skal involveres i selve driften af skibene, og indtil videre synes en decideret menneskeovervåget droneløsning at være i teten.

Cyberspacekaptajner og -maskinchefer

Ifølge de foreløbige ”udslip” af data fra Rolls Royce skal skibene i princippet være selvsejlende, mens den menneskelige operatør fra land skal fungere som overvåger og ”overordnet” kaptajn, hvis der opstår uforudsete situationer. Herunder bl.a. som ansvarshavende for vanskelige manøvrer. Men altså stadigt på langdistancen via satellit eller anden form for elektronisk kontroloverføring.

Rolls Royce mener også, at man stadigt skal anse menneskelig involvering i driften som sandsynlig i forbindelse med bugsering, anløb og afgang, bunkeroperationer etc. Men ellers bør skibet kunne passe sig selv. Naturligvis skal der desuden være nødmandskaber klar til at rykke ud i tilfælde af ekstraordinære situationer.

Det understreges videre, at man naturligvis anerkender faren for bl.a. piratoverfald etc. som en øget risiko, men det påpeges også, at det vil være umuligt at ”overtage” skibet uden om kontrolsystemerne. Det anerkendes dog, at der er mange uafklarede problematikker omkring internationale og nationale myndighedsspørgsmål, forsikring osv. at overkomme, før et projekt vil realisere sig selv som fuldbåren maritim drone.

Henvisning til side med små videolinks her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11