23948sdkhjf

Udvidelse af tonnageskatten vedtaget

Folketinget har taget et skridt mod bedre vilkår for den maritime offshore-sektor. Det sker efter den endelige vedtagelse af en udvidelse af tonnageskatten med en række specialskibsaktiviteter inden for offshore.

Der er behov for en tilsvarende udvidelse af nettolønsordningen, hvis de berørte aktiviteter skal sikres under dansk flag. Samtidig efterlader den nye lov centrale spørgsmål om søfartens skatteordninger ubesvarede, hvilket skatteminister Karsten Lauritzen vil følge op på i det nye år.

Et langt kapitel får sin foreløbige afslutning, når Folketinget vedtager L16 i dag. Udvidelsen af tonnageskatteordningen med specialskibsaktiviteter blev aftalt af en bred forligskreds som led i vækstpakke 2014. Den endelige vedtagelse blev midlertidig udskudt på grund af folketingsvalget i foråret 2015.
 
Danmarks Rederiforening kvitterer for udvidelsen af tonnageskatten, som er det første skridt mod konkurrencedygtige vilkår for dansk maritim offshore.
 
Glædeligt at den endelig er i hus

”Det er glædeligt, at vi nu endelig får udvidelsen af tonnageskatten i hus. Det afspejler en bred støtte i Folketinget til dansk skibsfart. Gennem hele forløbet har vi gjort opmærksom på, at en tilsvarende udvidelse af nettolønsordningen med specialskibe bør gå hånd i hånd med tonnageskatten, hvis de berørte aktiviteter skal sikres under dansk flag,” siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening og fortsætter:
 
”Skatteministeren har erklæret, at regeringen er positiv over for at udvide nettolønsordningen, men at det desværre ikke lod sig gøre i finansloven på grund af de stramme økonomiske vilkår. Derfor vil det givetvis blive et centralt emne i regeringens kommende vækstarbejde rettet mod det maritime Danmark.”    
 
Nyt lovforslag allerede i 2016

Lovbehandlingen af L16 har vist, at der ikke er fuld klarhed over, hvor restriktivt det såkaldte destinationskrav i tonnageskatteloven skal fortolkes. Skatteminister Karsten Lauritzen har i udvalgsbehandlingen oplyst til Folketinget, at der verserer en række sager vedrørende Skats fortolkning af destinationskravet.
 
I den forbindelse oplyser Karsten Lauritzen, at regeringen positivt vil overveje at ændre tonnageskatteloven. Det kræver dog en nærmere undersøgelse af EU-Kommissionens og andre EU-landes praksis, før ministeren vil indkalde partierne bag tonnageskatteloven til nye drøftelser i første halvår 2016.
 
”Udvalgsbehandlingen har vist uklarhed om, hvordan destinationskravet skal fortolkes. Det undrer os, at Skat anlægger denne tilgang, da vi ikke kan se nogen grund til, at kravet skal fortolkes mere restriktivt i Danmark end i andre EU-lande. Det er godt, at ministeren hurtigt får undersøgt andre EU-landes praksis, så der kan fremsættes et lovforslag straks i det nye år. Det bør være helt udelukket, at vi overfortolker destinationskravet, for så spænder vi ben for egen konkurrenceevne,” siger Jacob K. Clasen.   
 
FAKTA: Hvad er destinationskravet?
Uklarheden om destinationskravet handler om tonnageskattelovens § 6, der fastlægger om en indkomst kan tonnagebeskattes eller ej, og om de søfarende kan være på nettoløn. Før aktiviteter og søfolk er omfattet af de to ordninger, skal der være tale om ”transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem forskellige destinationer”.
 
Skat har anlagt en fortolkning, hvor en destination enten er en ”havn eller et fast anlæg til søs”, f.eks. en boreplatform eller vindmølle. Det er problematisk, da skibe ikke kun sejler mellem havne og faste anlæg (havvindmølle, borerig). Der er også tilfælde, hvor de sejler mandskab og forsyninger (f.eks. brændstof) ud til andre skibe, der ligger ved f.eks. en boreplatform eller en havvindmølle.
 
Det er i sidste ende EU-Kommissionen, der godkender medlemslandenes søfartsordninger og vurderer, om disse er i overensstemmelse med EU's retningslinjer for statsstøtte til maritim transport.

Kilde: Danmarks Rederiforening
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078