23948sdkhjf

Bimco: Stærke tankmarkeder varer ved

TANKMARKEDET: Efterspørgslen på råolie- og olieprodukttankere er stor, og begge segmenter nyder godt af en forlænget vintersæson med høje indtjeninger, skriver Bimco i analyse.

Der er begejstring i tankmarkedet, og spotmarked-indtjeningen i januar toppede på 70.000 og 65.000 dollars per dag for de store råolietankskibe af henholdvis VLCC- og supramax-størrelsen. Det skriver Peter Sand, Bimcos chefanalytiker i markedsanalyse, som Søfart bringer uddrag af her.


Ikke siden første halvdel af 2010 har vi set et t/c-marked for VLCC med “normale” priser. Lige inden jul 2014 kom den etårige t/c-rate for en moderne 310.000 t.dv. VLCC tilbage over den tre- og femårige rate på 40.000 dollars om dagen. Dette illustrerer begejstringen i markedet og indikerer, at det store overudbud, som vi har set de seneste år, er mindsket noget.


Den etårige t/c-rate faldt helt ned til 18.000 per dag i 2013 med/som følge af et begrænset antal sluttede skibe, da ingen redere ville binde sig på så lave niveauer, og samtidig ramte femårs-t/c-raterne det laveste niveau i mange år med 26.000 dollars per dag. Ved slutningen af februar lå raterne for etårig, treårig og femårig t/c lige på 43.000 dollars per dag.


Over vinteren har der været megen snak om den stejle contango i oliepriserne (hvor den fremtidige pris er højere end spotprisen) og om, hvorvidt det kunne give sig udslag i en udbredt anvendelse af store råolietankere som flydende lagre.


En sådan udvikling kunne fremme efterspørgslen og højne fragtraterne. Indtil nu har vi ikke set meget, der pegede i den retning, da både redere og spekulanter, som kunne nyde godt af denne pris-spredning, har tøvet med at kaste sig ud i det. Flydende lagre er kun set i begrænset omfang.


Flådeudbud vil vokse med 5,0 procent


VLCC-flåden voksede sidste år med 2,3 pct. og ser ud til at lande på 3,1 pct. i 2015, hvis man regner med en uændret ophugningsgrad. Hvis man kigger på produkttankere, er det i LR2-segmentet, der kommer til at ske noget på supply-siden i 2015. For en flåde med et samlet antal enheder på 239 ved årets start er en tilgang på 32 (inkl. løbende afvikling) uundgåeligt noget af en mundfuld.


Bimco vurderer, at produkttankflåden generelt vil vokse med 5,0 pct. i 2015, den hurtigste vækst siden 2010. Dette vil være tredje år i træk med en stigende vækst i produkttankflåden, siden den nåede bunden med 2,0 pct. i 2012.
 
Bimco forventer, at ophugningen i begge tank-segmenter vil ligge omkring det samme niveau som 2014 uden nogen bemærkelsesværdige engangsforeteelser til at forstyrre det billede. Indtil videre har ophugningen været meget lav i 2015, hvilket er naturligt i lyset af det stærke marked: kun seks gamle produkttankere og to VLCC’ere bygget i 1989 og 1992.


Bimcos rateforventninger


For marts/maj forventer Bimco indtjeninger på 30.000 til 50.000 dollars per dag for VLCC, omkring 30.000 til 55.000 dollars per dag for suezmax-råolietankere og i området mellem 20.000 og 40.000 dollars per dag for aframax.


I produkttank-segmentet forventer Bimco, at LR2-indtjeningen på benchmark-ruterne fra Den Arabiske Golf til Japan vil forblive omkring 15.000 til 25.000 dollars per dag. LR1-skibene holder fast i det stærkere marked, og Bimco forventer også her indtjeninger på mellem 15.000 og 25.000 dollars per dag.

Den gennemsnitlige MR-indtjening forventes at falde noget til 12.000 til 24.000 dollars per dag, og handysize-gennemsnittet forventes at være lige så stærkt i intervallet mellem 15.000 og 25.000 dollars per dag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078