Overhaling i den tunge ende
Vi modtog en forespørgsel fra Monjasa, om vi ville hjælpe med en propeloverhaling på en af deres olietankere. Vi sendte efterfølgende vores dygtige og erfarne servicetekniker Jens Gundersen ned til Algeciras i det sydlige Spanien.
Olietankeren Monjasa Leader er et skib i den store og tunge ende med en dødvægt på 63.579 tons. Det kan derfor lyde som en dråbe i havet, når vi fortæller, at selve propellen vejer 48 tons. Hvert propellerblad vejer 4,7 tons og kobling, som er placeret i maskinrummet, har en vægt på 7,2 tons. Det krævede lidt finesse at udskifte den tunge kobling, og det foregik ved, at serviceteknikerne måtte skære hul i skibets side for at gå adgang til koblingen.
Vores servicetekniker stod ikke med den tunge overhaling alene, da han i samarbejde med både værftet i Algeciras, Monjasa og MAN Energy Solutions.